Jumat, 03 Desember 2010

Aku dan menari

Aku dan menari 1

Aku sedang lepak-lepak bersama Sood dan Karim (sudah semestinya bukan nama sebenar).

"Kalau kau kahwin dengan artis, macam mana agaknya kehidupan kau?" Soal Sood pada Karim.

"Peh. Berat tu. Mesti aku jealous gila tengok bini aku pegang-pegang tangan, peluk-peluk dengan pelakon lelaki lain. Tu tak campur lagi dengan kisah-kisah gosip yang keluar kat surat khabar. Wartawan hiburan ni semua dah la sukar buat gosip suka-suka je. Aku tak dapat nak bayangkan macam mana dengan life aku kalau aku kahwin dengan artis." Jawab Karim panjang lebar.

Sood mengangguk-angguk kepala mendengar jawapan Karim.

Sood berpaling pada aku, dan tanyakan soalan yang sama.

"Kalau kau kahwin dengan artis, macam mana agaknya kehidupan kau?"

Sambil menyedut Teh O Ais, aku jawab dengan tenang.

"Mesti bini aku ajak aku masuk Sehati Berdansa."

Tapi itu semua dulu. Sekarang, Sehati Berdansa sudah diberhentikan programnya kerana dianggap badi kepada pasangan artis yang masuk. Kebanyakan pasangan artis yang masuk berakhir dengan penceraian.

Sekarang, ia telah berganti dengan Mari Menari. Kali ini, tak melibatkan artis lagi. Tapi orang awam biasa macam aku. Dengan kata lain, peratusan untuk isteri aku ajak masuk Mari Menari memang ada walaupun aku tak berkahwin dengan artis.

Aku memang tak pandai menari. Langsung tiada bakat menari. Walaupun mak aku dulu seorang penari, dan kebanyakan mak cik dan pak cik aku adalah penari, aku memang tiada bakat menari walaupun setitik DNA sekali pun.

Sepupu aku pun aku rasa banyak yang tiada bakat menari. Kecuali Afiq (mungkin) kerana dia pernah terikut trend dan turut serta dengan budak-budak Shuffle. Terkejut juga aku kerana setahu aku dia seorang budak Indie. Tapi sekarang dia dah tak joint budak-budak Shuffle lagi.

"Tapi, kalau isteri kau ajak masuk ajak masuk Mari Menari jugak, macam mana Mirul?"

Aku akan menari seperti ini:


Tarian buruk macam ni, mesti dah tersingkir masa minggu pertama kan?

==========

Aku dan menari 2

Aku memang tak pandai menari tapi aku suka juga tengok orang menari. Tapi kalau perempuan yang menarilah (sudah tentu bukan?).

Kalau lelaki yang menari - lagi-lagi kalau video klip Justin Bieber sedang ditayangkan di MTV - aku cepat-cepat tukar. Sama juga dengan perempuan, suka tengok lelaki menari. Lagi-lagi kalau Usher dan Rain yang menari, sebab kalau menari biasanya mereka akan mendedahkan perut six-pack mereka.

"Kau memang gatal la. Kalau lelaki menari, kau tak nak tengok. Tapi kalau perempuan yang menari, gatal kau nak tengok."

Bagi aku, antara lelaki dan perempuan, perempuan merupakan penari yang lebih baik dan lebih indah dipandang dan dilihat.

"Ala... Indah di pandang konon. Kata aje la kau gatal, Mirul."

Tak percaya? Cuba lihat video dibawah:


(Amaran: Jangan tendang skrin laptop atau komputer selepas melihat video di atas)

Aku tak faham kenapa mereka tak memakai baju. Tarian tak lah sehebat mana, lepas itu nak tunjuk body yang tidaklah hebat mana. Mungkin cuba menunjukkan keseksian mereka, menggoda penonton wanita. Sex sells, you know?

Balik ke point aku tadi yang aku katakan perempuan lebih indah dipandang dan dilihat ketika menari. Okay, cuba bayangkan yang menari dalam video itu semuanya perempuan. Dan mereka semua menari macam lelaki tersebut, tak pakai baju. Kan indah untuk dipandang.

Betul tak?

P/S: Bahagian awal blog ini pernah disiarkan di dalam satu lagi blog aku yang pendek umur, Lepas Laku

Tidak ada komentar:

Posting Komentar