Rabu, 22 Desember 2010

Dulu dan Sekarang: Public Phone



"Abang Am, transfer kredit Abang Am sikit, boleh?" Sepepu aku, Atul, memulakan bicara.

"Nak buat?" Aku tanya walaupun aku dah tahu sebabnya.

"Nak main call sama main SMS la."


"Ah, tak de. Kalau nak, pergi call guna public phone."

Maka, merungut-rungutlah sepupu aku kerana gagal mendapatkan kredit Celcom aku yang berbaki RM150.00++ itu.

Sebagai seorang yang berusia 26 tahun dan lahir pada 1984, aku dan orang lain yang sebaya dengan aku (atau yang lebih tua) memang tak lari dengan penggunaan telefon awam ataupun lebih biasa rakyat Malaysia panggil dengan nama public phone.

Masa aku sekolah menengah dan baru mula nak berjinak-jinak mengenal erti cinta (sebenarnya lebih kepada hormon yang bertindak untuk mengenali jantina yang berlainan dengan diri kita - Senang cerita, memang dah gatal nak bercinta), public phone adalah alat penghubung yang menjadi pilihan.

Selepas berjaya mengurat awek yang aku kenal dari tempat tuisyen (sekolah aku sekolah all-boys. Kalau nak jumpa awek, memang kena tunggu tuisyen la), dan berjaya mendapatkan nombor telefon rumah, maka siri melawat dan bergayut di public phone pun bermula.

Ya adik-adik Indie ku sekalian, zaman abang sekolah dulu, kami mintak nombor telefon rumah dari awek. Bukan macam zaman adik. main mintak-mintak nombor hand phone. Zaman abang sekolah menengah, hand phone ni orang kaya atau business man saja yang pakai.

Bila dah dapat nomobor telefon rumah, aku akan pergi ke public phone dengan segenggam duit syiling dan nombor telefon yang aku tulis pada kertas (I'm bad with number. Bukan setakat teruk dalam subjek math,  menghafal nombor telefon juga adalah satu benda gagal dalam diri aku).

Public phone dekat kawasan taman aku memang bersepah. Dalam lingkungan 25 meter dari rumah aku saja ada 3 public phone. Tapi public phone yang dekat sini selalu penuh, jadi aku kena berjalan sikit ke kawasan rumah kedai dekat taman aku. Tak jauh mana pun. Di kawasan rumah kedai, ada lebih kurang 9 public phone (sekarang aku tak tahu berapa yang tinggal memandangkan banyak yang sudah jadi mangsa vandalism).

Tapi kontra bagi public phone ialah kita terpaksa berebut dengan orang lain. Di taman kawan tempat aku tinggal, public phone tak berapa banyak dan kawan aku terpaksa berebut kalau nak gunakan public phone. Nasib baik taman aku tak berapa besar dan banyak public phone.

Kalau nak menunggu orang bergayut memang boleh berjanggut dibuatnya. Lagi menyampah kalau masa kita baru sampai, tengok mamat/minah yang tengah bergayut tengah menggenggam duit syiling dalam jumlah yang banyak. Lagi tak boleh jalan kalau mamat/minag tersebut bawa duit syiling dalam beg plastik (kira banyaklah duit syiling tu).

Satu lagi kelemahan ialah duit syiling. Memandangkan aku dibesarkan oleh mak dan ayah yang bekerja sebagai peniaga warong, mak aku memang memerlukan duit syiling yang biasa digunakan untuk pulang duit baki. Jadi, susah aku nak mintak tukar duit pada mak aku.

Kenalah pecahkan duit dekat kedai runcit. Nasib baik kedai runcit taman aku jenis selamba. Aku boleh minta pecah duit tanpa membeli sebarang benda. Ada sesetengah kedai, kalau minta duit syiling menang tak dapat. Kenalah pecahkan duit dengan beli gula-gula 10 sen.

Kelemahan ketiga, anjing. Tengah aku happy dan bersemangat nak bergayut, tiba-tiba aku nampak sekumpulan anak-anak bangsa anjing tengah bergurau senda sesama mereka dekat kawasan public phone. Seram juga nak bergayut. Nanti tengah aku syok bergayut, tiba-tiba aku kena kekah dengan anak-anak bangsa anjing tersebut. Kena samak satu hal, nanti keluar headline dekat Metro pula, "Budak bergayut kena gigit dengan sekumpulan anjing gila."

Kelebihan public phone ialah kita boleh bergayut dengan lama. Lagi banyak duit syiling kita masukkan, lagi lama kita boleh bergayut. Kadang-kadang, dengan RM 1, kita boleh bergayut hampir setengah jam. Memanglah murah sebab aku telefon ke npmbor rumah. Call dari public phone ke nombor rumah memang murah.

Satu lagi yang paling menguntungkan, siapa yang tahu hacked public phone, boleh bergayut dengan percuma. Yes! Percuma! Lebih hebat dari Maxis Super Saver. Antara teknik terbaik menggodam public phone ialah dengan menggunakan dawai.

Mula-mula, masukkan duit syiling 20 sen (10 sen atau duit lebih besar dari 20 sen memang tak berkesan). Masukkan duit 20 sen. Kemudian jolok lubang duit syiling dengan dawai sampai keluar satu bunyi (susah aku nak describe bunyi tersebut dalam blog). Dail nombor destinasi, bergayut sampai pengsan. Lepas puas membuat phone sex.. Eemm.. Maksud aku, bergayut - Letakkan ganggang dan duit syiling 20 sen akan keluar balik. Bukan setakat dapat bergayut secara percuma, tapi dapat balik syiling 20 sen tadi. Profit!

Teknik hacking di atas adalah teknik kawan aku. Aku tak pernah buat teknik tersebut. Aku lebih suka buat teknik yang menggunakan unifon card.

"Abang Mirul, apa tu unifon card?"

Unifon card adalah kad yang kita boleh gunakan pada public phone untuk menggantikan syiling. Ada sesetengah public phone yang ada fungsi untuk unifon card (Rujuk gambar di atas). Saiz unifon card sama besar macam kad kredit ataupun kad top-up masa zaman awal-awal dulu.

Setiap kali lepas kita guna, akan timbul satu tanda (macam titik) pada belakang kad menandakan kita tahap penggunaan kita. Yang ini teknik yang simple. Mula-mula, panaskan paku dengan lilin ataupun pemetik api Zippo bapak kau punya. Kemudian, tutup lubang tersebut dengan paku panas tersebut. Lubang pada kad akan tertutup dan kad tersebut boleh digunakan semula. Biasanya, teknik menutup lubang boleh digunakan 2-3 kali untuk satu kad.

Satu lagi teknik ialah dengan memasang dawai halus pada tempat lubang unifon card. Agak susah aku nak terangkan teknik ini tanpa bantuan visual. Tapi teknik ini lebih mujarab dan menguntungkan sebab kad yang sudah dipasang dengan dawai boleh digunakan sampai kau mati dan boleh diwariskan pada anak-cucu.

Semasa akhir era aku bergayut, muncul unifon card generasi baru yang boleh menggagalkan dua teknik yang aku tulis di atas. Unifon card generasi baru ini (rujuk gambar bawah) menggunakan teknologi cip. Jadi, tiada paku panas atau dawai yang boleh digunakan untuk merugikan Telekom Malaysia.

Unifon card yang menggunakan chip
Itu semua cerita dulu, sekarang public phone tak ubah seperti satu peninggalan sejarah atau alat untuk gengster jalanan gunakan untuk menguji kekuatan terpendam (Baca: vandalisme).

Sekarang ini, nak tengok budak-budak sekolah menengah bergayut macam generasi aku atau yang lebih tua memang susah. Budak-budak zaman sekarang semua sudah siap dibekalkan oleh hand phone. Ya, dibekalkan. Aku kena beli hand phone sendiri. Hand phone kini sudah masuk dalam senarai "Barang yang perlu parents belikan semasa membesarkan anak". Top-up pun mak ayah tanggung. Tak perlu lagi bergayut di public phone.

Aku rasa, budak-budak yang lahir bermula dari 1988 sampailah budak-budak yang lahir tahun 90'an, mesti ada yang langsung tak pernah gunakan public phone. Rasanya, kalau aku tanya apa fungsi button "Follow-On-Call", mesti mereka tak dapat jawab macam mereka disoal soalan sejarah masa SPM.

Tapi itulah kenangan antara aku dan public phone. Banyak kisah aku dan public phone. Semuanya jadi kenangan sekarang.

Agak-agak, 10 tahun lagi ada ke public phone dekat Malaysia?

Update: Aku lupa pulak yang budak asrama selalu bergayut dekat public phone sebab sekolah tak benarkan bawak hand phone. Tapi budak-budak yang tak duduk asrama memang jarang-jarang lah bergayut kat public phone sekarang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar