Kamis, 30 September 2010

Mari bercerita tentang cinta. Ewah, ewah!!!

Tajuk memang macam gampang!

Sebenarnya, hati membuak-buak nak menaip. Tapi minda kekeringan idea. Terima kasih kepada si pengomen anonymous, aku terus dapat idea.


Berikut adalah komen dari seorang pembaca daripada entri aku yang lepas. Aku andaikan dia seorang perempuan kerana komennya bertanyakan sesuatu tentang lelaki. Tapi mungkin juga seorang gay (aku buka Gay Radar, tapi tak berbunyi).

Jadi persoalannya, 'Kenapa lelaki waktu mengurat sweet sangat. Tapi selepas dapat jadi biasa-biasa?'

Bagi aku, benda seperti ini ialah satu fikrah biasa bagi setiap manusia tidak kira apa sekali jantinanya. Memang fikrah manusia yang akan beria-ia bila belum mendapatkan benda yang di idamkan dan mula buat acuh tak acuh kalau dia sudah mendapatkannya.

Dalam hal yang diperkatakan oleh si anonymous, aku rasa kedua-dua pihak, perempuan dan lelaki, bersalah dalam hal ini.

“Mirul, kenapa kau salahkan perempuan sekali? Kan ke yang mengurat tu lelaki?”

Memang betul, memang lelaki yang mengurat perempuan. Tapi perempuan yang menjadi katalis perbuatan si lelaki.

Si lelaki pergi mengurat si perempuan. Tetapi si perempuan sengaja jual mahal. Kenapa jual mahal? Sebab kononnya nak tengok effort si lelaki untuk menguratnya. Dalam tidak sedar, si perempuan sengaja jual mahal kerana ingin melihat si lelaki membuat benda-benda lain untuk mengurat beliau (benda-benda yang dibuat dalam filem sebagai contohnya).

Si perempuan tak mahu melayan si lelaki sebab mengharap si lelaki boleh jadi romantik seperti watak hero dalam drama atau filem cinta. Mereka mengharap si lelaki sanggup buat perkara-perkara gila atau diluar jangkaan (surprise me) seperti yang selalu watak-watak utama filem romantik buat kepada heroin-nya.

Satu lagi sebab kenapa ia salah si perempuan ialah kadangkala si perempuan suka membandingkan lelaki yang baru mahu menguratnya itu dengan bekas teman lelakinya.

“Eleh, ex-boyfie aku dulu tackle aku dengan ticket MTV World Stage. So, lelaki baru ni kalau nak tackle aku kena bagi benda yang sama jugak. Baru aku boleh terima jadi boyfriend.”

“Balak aku yang dulu, masa nak tackle aku, hari-hari dia bagi aku sekuntum Bunga Ros selama 2 bulan, baru aku terima. So, balak baru ni pun kena la buat benda yang sama.”

Si perempuan kena sedar yang tahap kemampuan (duit dalam poket) lelaki yang baru nak mengurat kamu belum tentu sama dengan bekas boyfriend kamu yang dulu. Berkemungkinan juga method untuk setiap lelaki mengurat perempuan juga mungkin berlainan. Kamu tak boleh mengharap setiap lelaki akan mengurat kamu dengan method yang sama.

Si lelaki pun sama jugak. Kalau dah tahu diri anda kurang romantik (dan kurang duit) tak perlulah buat benda-benda yang diluar jangkauan anda. Kononnya nak tiru gaya dalam filem atau gaya yang kawan kamu pernah buat,. Kamu bagi Bunga Ros tiap-tiap hari sampailah si perempuan menerima kamu.

Bila dah declare couple, kamu tak boleh nak keep up nak bagi Bunga Ros sebab poket sudah kosong. Bila kamu kamu dah tak mampu bagi lagi Bunga Ros tiap-tiap hari, perempuan kau dah mula bingit dan telinga kau yang akhirnya hangit.

Bukannya aku suruh kamu jangan jadi seorang lelaki yang tak romantik, cuma tak payahlah kau nak jadi super romantik ataupun menjadi romantik diluar kemampuan kamu. Be yourself! Buat apa nak tiru gaya romantik filem atau kawan-kawan kamu. Jadilah diri kamu yang sejati. Biarlah si perempuan mencintai kamu dengan diri kamu yang seadanya. 

Tak payah nak berlakon diri kamu lelaki yang super romantik walaupun kamu sebenarnya romantik biasa-biasa sahaja. Lagipun, kalau terlampau romantik, nanti takut perempuan kau pulak yang lemas, nanti kau yang cemas.

Kesimpulannya, si perempuan janganlah mengharapkan sesuatu yang besar, di luar jangkaan atau sesuatu yang diluar jangkauan si lelaki. Si lelaki pula tak payah nak tiru benda-benda romantik dalam filem, drma atau novel. Bull shit je semuanya tu.

Sekian, nasihat percintaan daripada aku, seorang lelaki yang sudah single selama 3 tahun. Hahhahaha!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar