Minggu, 26 September 2010

Ramalan Filem Back To The Future: Tepat atau tidak?

Masa pertengahan bulan Ramadhan yang lepas, Cendol atau lebih gemar digelar sebagai Tanggang Parit Raja akhirnya pulang ke Batu Pahat. Cendol datang ke rumah aku dengan external hard disc dan koleksi DVD-nya. Dalam external hard disc dan DVD yang Cendol bawak tu penuh dengan segala movie yang telah di download sepanjang kami tinggal di 32 Jementah dulu.

Niat aku sebenarnya nak ambil filem Tron memandangkan, filem Tron: Legacy, cerita sekualnya, bakal ditayangkan bulan Disember nanti. Aku juga mengambil peluang keemasan untuk merembat filem-filem lain yang ada dalam DVD dan external hard disk Cendol tu. Tiba-tiba aku terjumpa cerita Back To The Future Trilogy.

Kepada adik-adik yang mungkin tak pernah menonton atau tak pernah tahu tentang filem Back To The Future, biar aku cerita sikit. Back To The Future Trilogy adalah filem arahan Robert Zemeckis dan Steven Spielberg merupakan salah seorang producer bagi ketiga-tiga filem ini. Filem ini mengisahkan time travelling, dengan watak utamanya, Marty McFly (lakonan Michael J. Fox) dan Dr. Emmett L. Brown (Christopher Llyod). Mereka mengembara merentas masa menggunakan sebuah kereta jenama DeLorean DMC-12. Cerita ini telah ditayangkan pada tahun 1985 (Back To The Future), 1989 (Back To The Future 2) dan 1990 (Back To The Future 3).

Dalam Back To The Future, cerita bermula pada 25 Oktober 1985, Marty McFly telah kembali ke tahun 1955 dan telah berjumpa dengan emak dan ayahnya sewaktu remaja. Marty McFly berjaya menyatukan kedua-dua ibubapanya dan mengubah nasib keluarganya.

Dalam Back To The Future 2, Marty McFly telah mengembara ke tahun 2015, untuk menyelamatkan anaknya daripada ditangkap polis. Kemudian dia sekali lagi telah pergi ke tahun 1955 untuk menyelamatkan keluarganya.

Dalam Back To The Future 3, Marty McFly telah mengembara ke tahun 1885, ketika bandar tempat tinggalnya, Hill Valley, baru dibuka. Marty McFly mengembara ke tahun 1885 untuk menyelamatkan Dr. Emmett L. Brown yang tersangkut pada zaman tersebut.

Aku memang peminat Back To The Future. Dan disebabkan filem ini, aku juga jadi peminat Michael J. Fox dan siri filem lakonannya.

Dalam ketiga-tiga filem Back To The Future, hanya Back To The Future 2 yang memaparkan pengembaraan ke masa hadapan, iaitu tahun 2015 (sekurang-kurangnya mereka tak percaya dengan ramalan hari kiamat pada tahun 2012).

Bila menulis skrip tentang masa depan, penulis skrip biasanya kena berfantasi mengenai masa depan. Tentang bagaimana modenya kehidupan yang dipenuhi alat dan gadget moden, dipenuhi bangunan moden dan fesyen yang berlainan dengan zaman sekarang.

Jadi, adakah ramalan penulis skrip Back To The Future (Robert Zemeckis dan Bob Gale) tepat? Mari kita tengok!


Kereta Terbang Mengusai Langit
Traffic di atas langit
De Loren pun boleh terbang
Aku rasa kereta terbang memang asas angan-angan untuk masa depan kot. Boleh dikatakan semua filem kalau nak tunjukkan kisah masa depan, mesti ada scene kereta terbang. Mungkin memang impian semua manusia nak memandu kereta terbang untuk mengelak traffic jam.

Tapi kalau accident kat tengah-tengah langit tu, mesti kesan accident lebih buruk sebab kereta yang accident akan jatuh terhempas ke bumi dan terkena manusia lain yang tak terlibat.

Ramalan Back To The Future: Tidak tepat! 
Dalam masa 5 tahun lagi, aku tak yakin yang kereta terbang akan mengusai langit. Toyota buat kereta pun ada masalah brek, macam mana nak buat kereta terbang. Proton dengan Perodua? Tak payah ceritalah.


Manusia Ingin Kelihatan Muda


Sesudah sampai tahun 2015, Dr Emmett Brown terus mengopek kulit mukanya. Menurut Dr Emmett, dia pegi ke klinik untuk memudakan kembali kulitnya. Kira macam salin kulitlah. Kononnya, memudakan kulit adalah trend di masa depan.

Ramalan Back To The Future: Tepat! 
Zaman sekarang, lelaki dan perempuan sibuk pakai krim muka untuk memastikan muka masing-masing muda. Tengok iklan TV yang berlambak mengiklankan krim memudakan kulit. Bak kata Rita Rudaini (dalam iklan krim muka apa entah), "Umur hanyalah pada angka, bukan pada rupa."

Bukan setakat krim muka, jangan lupa juga pada Botox yang boleh menengangkan kulit dan kelihatan muda. Tapi ada ahli politik kata, makan tempe pun boleh jadi muda juga. 

Susuk macam mana?


Penggunaan Public Phone


Ada satu scene yang menunjukkan anak Marty McFly, Marty McFly Jr., menelefon kawannya menggunakan telefon awam ataupun lebih suka kita gelarkan public phone.

Ramalan Back To The Future: Tidak tepat!
Bermula tahun 2000, telefon bimbit mula popular dan menjadi alat kegunaan "wajib ada" pada setiap umat manusia. Aku sendiri pun mula menggunakan hand phone pada tahun 2002.

Sekarang? Sepupu aku yang darjah 5 pun pakai iPhone.


Kasut Nike Hyperdunk Supreme



Kasut Nike yang diberikan oleh Dr. Emmet pada Marty. Kalau nak menyamar jadi orang tahun 2015, kenalah berfesyen cara 2015 kan? Kasut Nike ini mempunyai tali yang boleh mengikat secara automatik. Gila cool!

Ramalan Back To The Future: Tepat!
"Kau biar betul, Mirul. Tak kan ada kasut macam ni?"

Selepas menonton Back to The Future 2, kebanyakan peminat kasut Nike melancarkan kempen supaya Nike betul-betul mencipta kasut tersebut. Siap buat petisyen lagi. Memang tegar mereka-mereka ni.

Akhirnya pada tahun 2008, Nike akhirnya mengeluarkan kasut Nike Hyperdunk Supreme.

Nike Hyperdunk Supreme. Tak sama sangat tapi lebih kuranglah kan?
Memanglah kasut ni tiada tali yang boleh mengikat secara automatik. Tapi kira ok lah kan? Tiada rotan, akar pun berguna. Para penggemar kasut ini menggelarkan kasut ini sebagai Air McFly.


Sekual filem Jaws: Jaws 19


Cuba korang tengok belakang Marty McFly tu (klik gambar untuk view yang lebih besar), korang akan nampak tulisan Jaws 19. Kononya wayang sedang menayangkan Jaws 19.

Korang tahukan cerita Jaws? Kalau tak tahu, memang kambing la. Jaws adalah filem arahan Steven Spielberg. Kisah jerung pembunuh yang kerjanya tak lain tak bukan membunuh orang.

Ramalan Back To The Future: Tidak tepat!
Memang ada sekual bagi filem Jaws, tetapi Steven Spielberg tidak terlibat dalam kesemua filem sekual Jaws yang lain. Antara sekual Jaws ialah Jaws 2, Jaws 3-D dan Jaws: The Revenge. Tengok, tak sampai 19 pun.


Orang Bersenam Sambil Makan

Tengok pada sebelah kiri gambar.
Naik basikal senam sambil makan. Cool!
Yang ni kredit perlu diberikan pada kawan sekolah agama aku dulu, Mohd Kuzairi. Masa tahun 1998 dan 1999, RTM 2 selalu keluarkan filem Trilogy Back To The Future ni. Aku dan kawan-kawan aku yang memang hardcore fan Back To The Future memang tak pernah miss. 

Esok mesti nak bercerita kat sekolah. Kawan aku si Kuzairi yang perasaan scene orang bersenam sambil makan ni. Thanks a lot bro. Lama tak jumpa kau.

Ramalan Back To The Future: Tidak tepat!
Mana mungkin nak bersenam sambil makan. Boleh jadi tersimpul usus besar dengan urat merih dibuatnya.


Mattel: Hover Board


Semasa Marty dikejar oleh Biff, Marty telah meminjam hover board yang dinaiki oleh dua orang budak perempuan. Hover board ini boleh terapung (macam hovercraft). Kiranya macam skate board tanpa tayar, boleh terapung.

Hover Board tidak berfungsi di atas air.

Ramalan Back To The Future: Tidak tepat!
Sama seperti teori kereta terapung. Aku rasa benda macam ni perlukan masa. Tapi masih ada 5 tahun sebelum 2015, manalah tahu boleh jadi pulak kan?


Kamera Ada Di Mana-mana


Cuba korang perhatikan betul-betul bahagian sebelah kanan gambar. Gambar menunjukkan yang Biff telah ditangkap oleh polis dan ada kamera USA Today. USA Today ialah akhbar yang berasal dari Amerika. Selepas Biff ditangkap, serta-merta kamera itu turun dan merakamkan peristiwa tersebut.

Dengan kata lain, penulis skrip melambangkan yang kamera berada di mana-mana dan boleh muncul dalam sekelip mata untuk merakamkan sebarang peristiwa.

Ramalan Back To The Future: Tepat!
Zaman sekarang ni, dunia kita bersepah dengan paparazzi yang sentiasa memburu artis untuk berita sensai. Jangan ingat paparazzi hanya ada di luar negara, dalam Malaysia pun ada. Kalau tidak, macam mana blog-blog gossip boleh dapat gambar eksklusif yang wartawan surat khabar tiada. 

Lepas tu, tanpa segan silu wartawan hiburan seperti Zubir mengambil gambar dan berita tersebut dan quote "saya dapat gambar dan berita ni dari sumber yang boleh dipercayai." Huh!

Selain itu, jangan lupa yang budak-budak zaman sekarang tengah gila main DSLR. Bersepah-sepah kita boleh jumpa budak-budak berjalan-jalan dengan kamera tergantung pada leher masing-masing. Kamera hand phone pun kira sama juga kan?


Slamball!!!!


Aku dah agak yang aku mesti boleh dapat sesuatu dari surat khabar. Dan tepat sekali. Korang nampak apa yang aku bulatkan tu? Tulisan tu berbunyi "Slamball Playoff Begin."

Apa itu Slamball? Slamball sebenarnya permainan bola keranjang tapi ditambahkan dengan trampoline. Konon macam nak nampak macam best la. Slamball sebenarnya sudah lama wujud (dalam era 80'an mungkin) tapi menjadi satu sukan komersial pada tahun 2001.

Ramalan Back To The Future: Tepat!
Macam aku katakan, Slamball mula di komersialkan semenjak tahun 2001. Kalau sesiapa yang belum berkesempatan menonton Slamball, cuba-cubalah buka AXN (Astro 701), kadang-kadang ada Slamball.

Aksi Slamball


Video Conference


Selepas pulang ke rumah, Marty McFly (dari masa depan) terus berbual dengan rakan setugas melalui video (video conferencing). 

Ramalan Back To The Future: Tepat!
Semasa aku praktikal dekat Telekom Berhad pada tahun 2004, aku berpeluang melihat Telekom bermesyuarat melalui video dengan cawangan-cawangan diseluruh Malaysia. Masa tu, teruja juga dapat tengok orang berbual melalui video.

Atau yang paling mudah, berbual melalui video cam melalui Yahoo Messenger (YM) atau Skype.


Menonton TV Multi Screen/Split Screen


Sebaik sahaja pulang ke rumah, Marty McFly Jr terus menghidupkan TV dan menonton 6 saluran secara serentak melalui TV Multi Screen/ Split Screen-nya. Marty menonton saluran 18, 24, 63, 109, 87 dan saluran cuaca. Apa jadah yang kau tengok Channel Cuaca tu?

Ramalan Back To The Future: Tepat!
Sekarang ini, dah berlambak TV yang boleh jadi Multi Screen dan Split Screen. Apa yang penting, korang ada duit yang banyak untuk membelinya (TV Multi Screen ni datang dalam saiz yang besar, jadi duit pun kena besar juga).

Ok. Setakat ini sahaja yang aku dapat fikirkan. Sebanrnya banyak lagi elemen dalam Back To The Future tapi aku tak dapat nak rungkaikan semuanya. Ada 5 tahun lagi menuju 2015. Agak-agak, ramalan yang tak tepat tu boleh jadi kenyataan dalam 5 tahun ini? (Yang penting, Jaws 19 memang tak kan terjadi).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar