Senin, 20 September 2010

Aku, kawan, amoi, chinese look dan skirt

Ini cerita serius! Bukan main-main!

Dulu, aku pernah date dengan seorang amoi. Amoi membawa maksud perempuan yang berbangsa Cina. Ada seorang kawan aku agak kurang senang bila aku keluar date dengan amoi tersebut.

"Dah tak de perempuan Melayu lagi ke yang kau nak ajak keluar?" Tanya kawan aku.

"Kenapa?" Tanya aku semula.

"Cari la perempuan Melayu. Cari bangsa sendiri. Buat apa kau nak keluar dengan bangsa lain. Diorang tu pendatang. Dah la pakai baju pun tak senonoh. Pakai baju ketat la, skirt pendek la. Jijik aku tengok. Aku memang pantang dengan perempuan pakai skirt ni. Macam tak de maruah. Aku rasa macam nak lempang je amoi-maoi pakai skirt ni."

Tapi yang peliknya, kalau lepak-lepak dengan aku, kawan aku ni suka pulak usha amoi.

"Mirul, kau tengok tu. Amoi tu punya skirt pendek gila. Paras peha tu. Peh... Kalau la aku dapat amoi tu."

Jodoh aku tak lama dengan amoi tersebut. Si amoi berpindah ke JB. Tak lama kemudian aku berkawan dengan seorang wanita Melayu yang mempunyai muka iras-iras muka Cina. Kata orang Chinese Look.

Kawan aku mula lagi:

"Kau ni tak boleh cari perempuan yang elok sikit ke?"

"Elok? Maksud kau?"

"Ye la. Cari la perempuan Melayu."

"Awek aku tu perempuan Melayu la."

"Memang la Melayu, tapi cari la muka yang macam Melayu. Ni muka macam Cina yang kau cari. Cari la yang betul-betul Melayu. Melayu Sejati. Ni nama je Melayu, tapi muka macam Cina."

Terkejut juga aku dengar statement kawan aku ni. Salah ke aku tackle awek muka macam Chinese Look. Dah Allah S.W.T. cipta muka dia macam Chinese Look, tak kan nak salahkan Allah pulak kan?

Beberapa tahun telah berlalu, akhirnya aku berjumpa kembali dengan kawan aku ini.

Agak terkejut juga bila aku terserempak dengan kawan aku yang berjalan dengan teman wanita kesayangannya.

Kenapa aku terkejut?

Aku terkejut kerana muka teman wanita kawan aku itu mempunyai iras-iras Cina ataupun Chinese Look. Ataupun mungkin teman wanita kawan aku itu memang seorang yang berbangsa Cina?

Lebih menambahkan kepelikan aku bila aku tengok teman wanita kawan aku tu memakai skirt pendek.

Dulu, bukan main marah lagi aku bercinta dengan perempuan Melayu Chinese Look. Kononnya, tak asli Melayu-nya sebab muka tak macam Melayu. Tapi kenapa sekarang dia pulak yang dating dengan perempuan macam tu?

Adakah kawan aku selama ini sebenarnya seorang hipokrit? Kononnya tak suka amoi, perempuan Chinese Look dan perempuan berskirt pendek tapi akhirnya bercinta dengan perempuan macam tu juga akhirnya?

Ataupun kawan aku sebenarnya dengki pada aku sebab dia tak dapat tackle awek jenis macam tu tapi aku yang dapat?

Ataupun ini salah satu kes yang kita boleh gelarkan "terkena batang hidung sendiri"? Suka sangat membenci orang, akhirnya sendiri kena?

Mana satu yang sesuai dengan kawan aku ini?

Tak payah nak pandang serong kepada orang yang bercinta dengan bangsa lain. Tak payah pandang serong kepada orang Melayu yang punya paras rupa seperti bangsa lain. Kita semua ciptaan tuhan yang dicipta untuk berkenal-kenalan sesama sendiri. Tak payahlah amalkan sikap racism tentu pasal ni.

Jangan menilai orang melalui pakaiannya. Luaran tidak semestinya melambangkan dalamannya.

Jangan buat perangai hipokrit macam kawan aku. Nanti kena batang hidung sendiri, baru kau tahu langit tu tinggi ke rendah.

1 komentar:

  1. kita jangan membenci sesuatu tanpa sebab kerana ALLAH akan membuatkan kita dapat benda yang kita benci tu

    BalasHapus