Selasa, 14 September 2010

Raya dulu, raya sekarang

Memang aku dapat rasakan yang raya sekarang memang lain dengan raya dulu. Bukan sebab kemeriahan sebaba kalau nak bercerita tentang kemeriahan raya, mesti korang kata, "Kau rasa raya tak meriah sebab kau dah tua."

Aku nak ceritakan kelainan antara raya dulu dengan raya sekarang.

Raya Dulu

Pada pagi raya era tahun 80'an dan 90'an, memang sangat sinonim rancangan sarkas, silap mata dan kartun pagi-pagi raya dulu.


Di pagi rayalah biasanya anak-anak Melayu di Malaysia mengenali apa itu sarkas. Pagi-pagi raya yang mulia, sejurus selepas bermaaf-maafan, kita berpeluang untuk menonton aksi akrobatik, clown, haiwan yang dilatih untuk membuat aksi, aksi-aksi stunt trapeze, jugglers dan lain-lain.

Bila difikir-fikirkan balik, memang mengarut juga pagi-pagi Raya boleh layan sarkas. Tapi semenjak sarkas tak lagi disiarkan pada pagi Raya, aku rasa sampai sekarang aku tak pernah tengok sarkas disiarkan di TV. Kalau budak-budak zaman sekarang nak menonton sarkas, bolehlah tengok The Royal London Circus yang berasal dari Danga Bay, Johor bahru.


Siapa yang tak kenal David Copperfield dulu? Kebanyakan anak-anak muda sekarang kenal David Copperfield melalui rancangan magic yang biasa disiarkan pada pagi raya. Masa dulu, budak-budak percaya yang si David ni bela syaitan sebab terlalu hebat bila buat magic.

David Copperfield pernah hilangkan kereta kebal, hilangkan Statue of Liberty, hilangkan Eiffel tower, terbang di Grand Canyon, belah badan perempuan, tanggalkan badan dia jadi 2 dan macam-macam lagi magic-magic pelik.

"Ni memang sah bela setan!" Tuduh kita pada si David masa dulu.

Tapi sekarang, selepas menonton Breaking the Magician's Code: Magic's Biggest Secrets Finally Revealed di AXN. Semua orang cakap, "Hekeleh... Menipu je David Copperfield ni rupanya. Semuanya trick je".

Sekarang kalau nak tengok magic show, bukak saje AXN. Mesti ada punya. Tapi budak-budak zaman sekarang lebih banyak kenal Criss Angel dan Cyril Takayama.


Kartun adalah satu rancangan wajib untuk tayangan di pagi raya. Bukan setakat pagi raya, kadang-kadang tiap-tiap kali ada cuti umum atau perayaan, mesti ada kartun.

Aku ingat lagi aku pernah menonton sebuah kartun bertajuk The Nutcracker Prince. Tapi aku cuma dapat tengok setengah jam saja sebab terpaksa pergi beraya ke rumah saudara. Nasib baik 2-3 bulan lepas tu, TV2 keluarkan ulangan cerita tersebut dalam segmen cuti sekolah.

Watak utama cerita The Nutcracker Prince, Hans/The Nutcracker Prince, menggunakan suara Kiefer Sutherland, yang sekarang popular sebagai Jack Bauer dalam cerita 24.

Raya Sekarang

Tiada lagi sarkas, tiada lagi magic show, tiada lagi kartun. Raya sekarang lebih banyak segmen nyanyian, drama-drama sedih dan lain-lain.

"Saya nak lawan Lady Gaga ni. Boleh?"
Raya zaman sekarang, memang banyak betul rancangan nyanyian. yang paling banyak ialah Dato' Siti Nurhaliza. Bukak TV1, Siti. Bukak TV3, Siti. Bukak Astro Ria pun Siti jugak?

Habis Siti, ada pulak Fenomena Faizal Tahir, Akustika Raya dan bermacam-macam lagi. Pendek kata, semuanya mesti ada segmen nyanyian. Walaupun kadang-kadang, lagu yang dinyanyikan oleh artis tu bukan lagu raya pun tak pe, janji segmen nyanyian, memang boleh saja.

Rasukan Ablasa. Seramlah sangat.
Credit: Ohbulan.com
Raya dulu, orang suka tengok magic tahyul David Copperfield. Raya sekarang, orang masih menonton cerita-cerita tahyul tapi tengok filem Melayu seram yang tak seram langsung yang disiarkan pada hari raya. Habis filem hantu Melayu, filem hantu Indon pulak.

Aku sendiri tak berapa faham kenapa perlu ditayangkan filem-filem hantu pada hari Raya. Mungkin untuk memberikan moral support kepada hantu dan syaitan yang kena kurung dalam neraka selama sebulan Ramadhan. Kira macam kasi peluang Syaitan beramah mesra balik bersama para manusia di depan TV kot.

Satu lagi jenis rancangan yang selalu disiarkan di kaca TV, Astro terutamanya, ialah rancangan yang dijayakan oleh artis realiti TV hasil ciptaan Astro.

Para-para peserta Akademi Fantasia di berikan peluang untuk menjadi pelakon (walaupun objektif AF lebih kepada menghasilkan penyanyi), belakon dalam drama Raya. Penonton akan disajikan dengan drama Raya yang kononya bergenre komedi tetapi tak kelakar berserta lakonan serba kayu dari artis-artis realiti tersebut. Aku rasa, lebih baik tengok sarkas dari tengok lakonan mereka sebab lokanan mereka pun lebih kurang sarkas jugak.

Ok. Ini sahaja buat masa sekarang. Nanti kalau ada apa-apa terpetik dalam kepala aku, aku tulis lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar