Kamis, 23 September 2010

Aku, kawan perempuan dan artis kegemaran

Kali ini aku mahu menyentuh tentang perasaan prejudis perempuan terhadap artis kegemaran kawan/teman lelaki mereka dan beberapa perkara yang berkaitan.

Situasi 1

Ada kawan perempuan aku yang bertanya pada aku:

"Apasal kau letak gambar Hannah Tan tu?"

"Oh. Saja je. Lagipun aku minat dia." Jawab aku.

"Popular sangat ke dia? Aku macam tak pernah dengar pun pasal dia ni?" Kawan aku mula menyoal dengan nada yang lain macam. Aku kategorikan nada suara itu sebagai nada suara "hendak mengutuk".

"Dia lebih kepada modelling dulu. Sekarang ni dia dah jadi penyanyi. Tapi dia terbitkan album kat Jepun. Nyanyi lagu Jepun."

"Eleh, kat Malaysia pun belum cukup popular, nak nyanyi kat Jepun."

"Dah rezeki dia bukan kat sini. Apa boleh buat."

"Eleh, Hannah Tan tu poyo lebih. Konon nyanyi kat Jepun tu dah kira best sangat la kan. Bal, bla bla..."

Maka dia pun terus mengutuk Hannah Tan. Aku malas nak melayan dia terus diam mendengar si wanita itu mengutuk Hannah Tan.

Tak lama selepas itu, aku ternampak Handphone Black Berry kawan aku tersebut. Aku ternampak dia menggunakan gambar Awal Ashaari sebagai wallpaper.

"Apesal kau letak gambar Awal jadi wallpaper?" Tanya aku pula.

"Sebab aku minat dia. Dia cute. Dia pelakon favorite aku sekarang." Jawab kawan aku tu.

"Tapi dia tu tak de la pandai sangat belakon. Kalau jadi pelakon extra, boleh la kot." Bidas aku pula.

"Eh? Tolong la. Awal belakon Ok ape. Dia dah jadi hero kot dalam Syurga Cinta." Kawan aku terus membela.

"Bagus pulak dia berlakon. Aku rasa macam nak ketawa kot tengok dia belakon masa babak menangis tu."

"Hei! Tolong sikit. Bagus kot Awal berlakon." Aku dah dapat rasakan minah ni dah mula panas. Nada suara sudah mula meninggi.

"Biasa je dia berlakon. Banyak lagi pelakon lagi bagus kot."

"Ala, kau dengki sebenarnya kan dengan Awal sebab banyak perempuan minat dia kan? Admit je la, Mirul. Kau dengki sebab dia tu cute, handsome, badan besar... Bla, bla, bla...."

Dan kawan aku terus membebel mempertahankan Awal Ashaari.

Jadi persoalannya, kawan perempuan aku boleh kutuk artis yang aku minat tanpa rasa bersalah dan aku pulak tak boleh kutuk artis kegemaran dia? Pulak siap tuduh aku jealous dengan Awal sebab Awal tu handsome? Hahahahaha!!! Memang lawak.

Kalau macam tu, aku pun boleh tuduh kawan aku jealous dengan Hannah Tan sebab Hannah Tan baru sahaja di undi sebagai No.1 Most Wanted Women In The World yang dijalankan oleh FHM (dapatkan FHM isu September sekarang!). Kalahkan Megan Fox dengan Marissa Miller pulak tu.

Memang kelakar sial perangai kawan aku nan seorang ni. Dan dia bukanlah satu-satunya kawan perempuan aku yang mempunyai perangai seperti ini. Ada 2-3 orang lagi. Kawan-kawan aku yang lain pun ada juga kawan perempuan berperangai seperti ini.

Kenapa perempuan macam prejudis dengan artis kegemaran kawan lelaki atau boyfriend-nya? Dan si lelaki pula tidak dibenarkan mengutuk artis kegemaran si perempuan?

==========

Situasi 2

Kejadian ini terjadi pada bulan Mei yang lepas. Aku sedang lepak-lepak bersama 3 orang kawan perempuan di sebuah warong yang sedang membuka MTV. Sekali keluar iklan MyEG Extra Time. Iklan tersebut menampilkan Fazura dan Marion Counter.

"Fuh. Fazura sama Marion la." Kata aku.

"Hekeleh.. Tengok Fazura pakai seksi dah tergoda."

"Entah. Setakat Fazura dengan Marion tu apa sangat la."

"Entah, kau ni. Apa la."

Dalam masa 10 saat, aku telah menerima 3 kata-kata berunsur kutukan dari 3 kawan perempuan tersebut. Dalam 15-20 minit kemudian, keluarlah video klip kumpulan Korea. Tak salah aku, kumpulan boy band bernama Super Junior.

"Aaaahhhhhhhh!!! Super Junior!!! Cute-nya!!!!"

"Ye la!!! Tengok nanti dance move dia!!! Aahhhh!!! Seksi!!!"

"Ala, cutenya nama Mat Seman tu!!!!" (Gantikan nama Mat Seman dengan nama salah seorang ahli Super Junior. Tahu pulak aku nama-nama diorang tu).

"Weh, rilek la. Korang ni."

"Ala, Mirul. Diam la. Super Junior tu. Kau apa tau."

Jadi persoalannya, aku cuma kata "Fuh. Fazura sama Marion la", terus kena kutuk. Tapi kawan-kawan aku menjerit macam orang kena rasuk bila tengok Super Junior, boleh pulak? Kalau Ustaz Dato Dr Haron Din ada dekat situ, memang sah dia akan baca doa halau setan sebab ingatkan kawan-kawan aku kena rasuk.

Satu lagi persoalan, apahal Super Junior tu nak kena ada 13 orang? Apa motif satu boy band nak bubuh sampai 13 orang? 

==========

Situasi 3

Sambungan dari situasi nombor 2.

Aku sedang melihat Chloe Moretz. Kamu kenal siapa Chloe Moretz? Moretz ialah pelakon yang berlakon dalam filem Kick-Ass, memegang watak sebagai Mindy Macready/ Hit-Girl. Kick-Ass memang satu filem yang terbaik. Kick-Ass sekarang berada dalam senarai 10 filem terbaik 2010. Ya! Filem Twilight Saga tiada dalam senarai top 20.

Chloe Moretz

Ok, sambung semula pasal Chloe Moretz. Sedang aku melihat gambar dia, aku pun berkata, "Minah ni ada harapan jadi pelakon harapan. Kalau dia dah besar, mesti dia cute."

"Ish, jijik-nya kau ni, Mirul. Dia kecik lagi tu. Pedophile la kau ni." Kutuk kawan aku, seorang perempuan, kepada aku.

Tidak lama kemudian, keluarlah video klip Justin Bieber. Maka para-para gadis ini pun apa lagi...

"Ala.. Cute nya Justin Bieber."

"Tu la. Nanti dah besar, mesti jadi macam Nick Carter."

Jadi persoalannya, bila aku kata Chloe Moretz cute bila besar nanti, aku dituduh Pedophile. Tapi perempuan 3 orang ni selamba je menghambakan diri pada Justin Bieber, tak Pedophile la? Bieber tu bawah umur juga. Kalau dekat Malaysia belum boleh ambil lesen kereta, kalau dekat Amerika belum boleh minum. Bulu konek pun ada sehelai-dua je tu. Hahahahaha!!!

Yang pelik tu, dalam filem Twlight ada juga unsur-unsur Pedophilia. Sebagai contoh, Edward Cullen berusia 107 atau 113 tahun (aku tak tahu umur dia yang sebenar, ini pun Hannah Yunos bagi tahu aku) dan dia bercinta dengan budak sekolah bernama Bella. Jacob Black pun sama juga, dah tua bangka. Yang tu tak pedophile pulak?

Jadi kepada para wanita sekalin, janganlah bersikap prejudis terhadap artis kegemaran kawan/teman lelaki kamu sebab artis kegemaran korang pun bukannya perfect sangat. Dan jangan nak komen atau kutuk-kutuk artis kegemaran kawan lelaki kamu sebab artis kegemaran korang pun boleh tahan annoying juga.

Dan satu benda yang aku mintak kepada kamu semua para wanita, janganlah menjerit tak tentu pasal bila tengok video Justin Bieber, Super Junior atau apa-apa lagu artis kegemaran korang, buat aku terkejut. Ada sekali masa raya, 3 orang sepupu perempuan aku menjerit tengok video boy band Korea masa pukul 1 pagi. Nasib baik sepupu sendiri, kalau tidak memang ada harapan tidur luar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar