Selasa, 07 September 2010

Aku, Hari Raya dan SMS

SMS 1

Aku ingat tahun ni, aku malas nak hantar SMS Hari Raya, kecuali pada kawan-kawan yang rapat sahaja.

Dari 400 nombor yang ada dalam hand phone aku yang aku hantar, tak sampai 10% yang balas balik.

Jadi, tahun ini aku menjalankan polisi "Siapa SMS pada aku, baru aku SMS pada dia."

Lagipun kawan-kawan aku yang lain dah berkerjaya. Jadi, kawan-kawan yang berkerjayalah yang hantar SMS pada aku. Tak gitu?


SMS 2

Bila aku hantar SMS Hari Raya, aku akan taip dengan ejaan penuh. Tak gunakan short form. Baru nampak rasmi. Lagipun, semenjak kebelakangan ni, aku memang jarang taip pendek walaupun dalam SMS. Ada beberapa perkataan yang biasanya aku tulis dalam bentuk short form. Mungkin sebab dah terbiasa.

"Saya Amirul Idham dan keluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Saya ingin menghulurkan sepuluh jari memohon kemaafan atas sehala kesilapan zahir dan batin. Semoga berbahagia bersama keluarga tersayang di pagi raya."

Lebih kurang macam tu lah SMS raya aku tahun lepas (atau mungkin beberapa tahun yang lepas). Aku hantar kepada kawan-kawan. Aku tak sedar secara kebetulan aku terhantar pada sepupu aku.

Sepupu aku perempuan. Masih bersekolah. Dengan kata lain, masih bawah umur. Dengan pantas dia membalas kembali SMS raya aku.

"AmBoi. AyaT abg Am x bLeh blAh tu. Ayat sKemA abis niew. Dh mcm peRdaNa menTeri gitew. mmg saluTe abis niew."

Ini yang aku tak tahan kalau budak bawah umur balas SMS. Mesti guna ayat pelik-pelik (itew, gitew) dan ejaan huruf besar kelam kabut di mana huruf besar boleh terpacul pada tengah-tengah perkataan.

Nasib baiklah aku ni abang sepupu yang penyayang. Aku memahami perangai sepupu aku. Nasib baik aku sudah bersedia dengan situasi begini.

Aku balas:

"Sowey. Abang Am tak paham bahasa itew. Abang Am bukannya budak skowlah atau budak indie macam Atul gitew."


SMS 3

Setelah aku hantar SMS Raya yang panjang berjela aku taip macam di atas, masa untuk menunggu kawan-kawan membalas SMS aku.

Macam aku katakan. Kadang-kadang, tak sampai 10% yang balas balik SMS aku. Ada pulak yang balas SMS aku dengan agak ala-kadar.

Ada yang balas balik dengan pantun, tapi macam pantun yang digubah oleh budak-budak Darjah 1.

"Burung Merak, Burung Gagak,
Selamat Hari Raya Jugak."

Atau ada yang balas dengan ayat di bawah:

"Selamat Hari Raya jugak."

"Ok. Sama la, bro."

Atau ada yang lebih bangsat balas SMS raya aku dengan ayat:

"Thanks!"

"Ok."

Punyalah panjang aku taip, dia balas balik satu perkataan. Jadi, dah nampak kenapa aku malas nak hantar SMS Raya tahun ini?


SMS 4

1 Ramadhan, kawan aku hantar SMS yang berbunyi begini:

"Aku nak membudayakan balik kad raya tahun ni. So, bagi aku alamat kau."

Bagus juga idea kawan aku. Sekurang-kurangnya dia ada usaha untuk menghidupkan kembali kad raya yang kian pupus. Aku terus taip alamat aku dah hantar kepada dia.

26 Ramadhan, aku hantar SMS kepada kawan aku:

"Mana kad raya aku? Tak dapat-dapat pun? Kau dah hantar ke belum?"

Kawan aku membalas:

"Malaslah aku nak hantar. Nanti kau tunggu je lah SMS Raya aku."

Akhirnya, impian untuk mendapat kad raya dari kawan musnah sama sekali. Nasib baik pak cik aku hantar kad raya pada aku. Merasa jugak kad raya kan?

Moral of the story: Niat yang baik tidak akan menjadi tanpa usaha dan kekuatan hati.


SMS 5

Kawan aku SMS aku, minta SMS raya dari aku:

"Bro, ada message raya yang best-best tak? Foward kat aku."

Aku pun foward SMS Raya pada kawan aku. Tak lama kemudian, kawan aku membalas kembali SMS.

"Banyaklah kau! Ni bukan SMS raya. Bagi yang lain."

Mana tak mengamuk kawan aku. Aku bagi SMS:

"Jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh, what fun it is to ride
In a one horse open sleigh"

Nasib baik aku tak buat lawak SMS tahun ni. Kalau tidak, mesti aku dituduh salah seorang yang berkomplot buat Iklan Raya TV3 yang ala-ala krismas tu. Jangan-jangan ada pulak yang tuduh aku ejen Illuminati dan Freemason. Lulz!!!

==========

Aku ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca blog Warmness On The Soul. Semoga Aidilfitri ini memberikan sinaran kebahagiaan kepada anda semua.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar