Rabu, 15 September 2010

Raya dulu, Raya sekarang Part 2

Budak-budak Datang Beraya

Raya Dulu

Peace!!! Kami nak duit raya.. Maksud kami, nak beraya.
Pantang nampak pintu terbuka, ada saja sekumpulan budak-budak datang beraya dengan senyuman sampai ke telinga.

Pada bulan Syawal yang mulia inilah budak-budak mengambil kesempatan untuk menjalankan misi mereka memenuhkan tabung ayam dengan pergi ke rumah-rumah jiran untuk mengutip duit raya. Muka jiran masing-masing pula menjadi tak mulia kerana merungut sebab terpaksa bagi duit raya pada budak-budak yang datang.

Dalam sehari, mesti ada lebih kurang 3-4 kumpulan pemungut duit raya datang bersanggah dekat rumah aku. Budak-budak bukannya teringin sangat nak makan kuih raya atas meja. Niat di hari memang mahu memenuhkan tabung ayam secepat mungkin. 

Bukan senang boleh dapat lesen kutip duit pada rumah jiran tetangga tanpa kena marah atau maki hamun. Kadang-kadang ada yang kutip mengalahkan Ah Long. 

Kadang-kadang ada budak-budak yang berperangai bangsat. Lepas dapat duit raya, terus buka sampul dan tengok kandungan duit raya. Lepas tu ada pula komen susulan:

"Sikit je Pak Berahim bagi. Banyak lagi pak cik yang duduk kat simpang tu bagi."

"50 sen je? Ni nak beli coklat pun tak cukup ni."

"Sikit je bagi. Baik tak payah bagi."

Kalau aku tinggal rumah keseorangan, memang aku tak layan budak-budak datang beraya ni. Kalau budak-budak bagi salam, memang aku keraskan diri dalam rumah. Siap slow-kan volume TV supaya tak terkantoi dengan budak-budak tu. Bagilah salam berapa puluh kali, memang aku buat pekak. Aku jawab salam dalam hati. Tak jawab dosa pulak kan?

Raya Sekarang

Hari ini dah masuk Hari Raya Ke-6 tapi rumah aku belum lagi menerima serbuan para-para askar pemungut duit raya tahun ini. Aku pun tak tahu mana mereka menghilang. Tahun lepas pun sepi juga rumah aku tanpa kunjungan mereka.

Mungkin budak-budak sekarang lebih gemar lepak di rumah sambil melayan drama raya lakonan peserta realiti TV. Ataupun mereka lebih suka melayari internet semasa Hari Raya (macam aku). Maklumlah, dalam Facebook pun dah ada application 'Duit Raya' kan?


Mercun, Bunga Api dan Meriam Buluh

Raya Dulu


Mercun dan bunga api adalah elemen utama dalam Hari Raya. Sama macam Chinese New Year, malam raya memang tak ubah seperti medan perang. Pelbagai mercun menjadi pilihan untuk dibakar. Kalau para-para bapak membakar duit dengan merokok, anak-anak pula membakar duit dengan mercun dan bunga api.

Kalau dalam satu kampung/taman, mesti ada 3-4 puak berlawan bunyi mercun. Kalau ada satu puak dah mula letupkan Thunder Clap, puak-puak lain akan balas dengan meletupkan mercun yang lebih kuat bunyinya. Jangan mimpilah nak tidur dengan lena masa malam raya tu.

Ada yang berotak MacGyver sikit, buat mercun buatan sendiri. Keluarkan belerang dari 2-3 jenis mercun, letak dalam besi paip. Bunyi memang kuat tak ingat. Kadang-kadang bunyi letupan mercun juga akan disulami dengan bunyi jeritan budak-budak yang mungkin sudah putus jari-jemari kerana gagal membuat formula yang tepat untuk mercun buatan sendiri itu.


Jangan ambil mudah dengan meriam buluh. Benda ni budak-budak kampung saja yang pakar. Budak-budak bandar memang main bunga api Pop-Pop sajalah. Bukan senang nak buat meriam buluh. Tapi bila main, memang seronok. 

Rasanya meriam buluh bolehlah dikategorikan sebagai mercun buatan sendiri, tapi tak pernah lagi aku dengar budak-budak putus jari main main meriam buluh.

Raya Sekarang

Baru bunyi mercun roket meletup, kereta polis dah datang round kampung/taman. Yang paling haram sekali, kawan aku pernah cerita yang ada polis datang taman dia sebab ada budak main mercun Pop-Pop. Celaka. Tak kan Pop-Pop pun dah kena banned kot?

Pengharaman mercun serba sedikit menjejaskan kemeriahan Hari Raya. Sebenarnya mercun bukanlah bahaya sangat kalau main dengan bimbingan ibubapa (macam rancangan TV yang diklasifikasikan dengan PG: Parents Guide). 

Meriam buluh? Bertuah kalau boleh jumpa budak-budak yang boleh buat meriam buluh sekarang. Kalau ada pun, tak ramai yang boleh buat. Mungkin adalah sikit-sikit budak-budak kampung yang boleh buat. Kira macam insan terpilihlah yang ada ilmu buat meriam buluh ni. Kira macam Neo dalam The Matrix lah.

Ok. Cukup sampai di sini. Belum ada mood nak tulis panjang-panjang lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar