Senin, 17 Maret 2008

TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA...TAPI BAHASA MELAYU MUNGKIN HILANG. JADI, KITA PUN AKAN HILANG KE?

"Tak kan melayu hilang di dunia..."

Itulah kata-kata Hang Tuah suatu masa dahulu. Dia tak cakap tidak kampuchea hilang di dunia atau tidak Timor Leste hilang di dunia.

Aku sendiri tidak tahu siapa yang jadi saksi yang Hang Tuah cakap macam tu, tapi itulah yang selalu di war-war kan kepada kita bangsa melayu.

Semasa aku menghadiri modul LDK di UiTM pada Sabtu dan Ahad yang lepas, facilitator aku pada masa itu, Ustaz Syazali, bercerita sedikit tentang bahasa melayu yang beliau anggap sudah sampai ke tahap hampir mati.

Menurut beliau, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang sekarang sedang sibuk berhempas pulas mahu memartabatkan bahasa melayu sebenarnya dalam masa yang sama telah membunuh bahasa melayu itu sendiri.

DBP yang sibuk menyuruh orang melayu berbahasa melayu kini sibuk menjahanamkan bahasa tersebut dengan mengambil perkataan bahasa inggeris dan di translate ke bahasa melayu dan mendapat tempat di dalam kamus DBP edisi baru. Antara perkataan yang aku rasa asal dari bahasa inggeris adalah seperti:

Family = Famili
Release = Rilis
Information = Informasi
Revolution = Revolusi
Nation = Nasi... Eh...Ni bukan..

Itu lah serba sedikit bahasa yang diterjemah dan di jadikan bahasa melayu. Menurut pendapat beliau lagi, DBP sepatutnya membuat kempen menggunakan atau mengembalikan kembali bahasa asli yang semakin di lupai generasi muda.

Kemudian Ustaz itu menyoal kepada kelas, "Siapa tau maksud khutub khanah?"

Aku tau maksud perkataan tersebut ialah perpustakaan, tapi aku tidak sangka pula yang boleh dikatakan semua yang lain tidak tahu perkataan tersebut.

Kemudian dia berkata kembali, "Ok. Kamu pernah dengarkan orang biasa panggil inspektor polis, inspektor kesihatan.... Kamu tahu tak dalam bahasa melayu tulen, apa nama inspektor?"

Dan satu kelas berfikir tapi gagal mendapatkan jawapan.

"Merinyu (aku tak tahu la betul ke tak ejaan ni). Pernah dengar tak?"

Baru aku teringat. Aku pernah tengok di Majalah 3 di mana di Stesen Keretapi Gemas, pejabat di stesen tersebut tertulis 'Merinyu' di pintu inspektor stesen keretapi tersebut.

Kemudian dia menyebut beberapa perkataan lain yang aku pernah terbaca dalam satu buku yang menulis tentang istilah asli bahasa melayu. Dan kebanyakan perkataan tersebut memang kita pernah dengar cuma tidak tahu apa maksudnya.

"Sepatutnya, selepas mengambil bahasa inggeris menjadi bahasa melayu, DBP sepatutnya memperkenalkan kembali bahasa melayu lama tu. Kalau tidak, lama-lama dalam kamus kita tu penuh dengan bahasa inggeris saje," kata Ustaz Syazali dalam loghat utara.

"Hidup sesuatu bangsa itu kerana bahasanya. Kalau bahasa itu mati, matilah bangsa tu. Tengok bangsa Mesopotamia. Dulu diorang antara bangsa terhebat kat muka bumi ni. Sekarang diorang pun dah lenyap. Bahasa Mesopotamia pun dah tak wujud sekarang ni."

Bila aku fikir-fikirkan balik, betul juga. Jadi, adakah bangsa kita akan hilang di dunia?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar