Kamis, 24 Januari 2008

KAMU MAHU JADI POPULAR DENGAN SEGERA?

Kamu mahu jadi popular dengan segera? Lebih mudah daripada Mawi yang terpaksa menyanyi 10 minggu dalam Akademi Fantasia?

Ya!! Aku ada cara yang mudah untuk kamu yang berada dalam kategori berikut:

1. Yang bukan artis tetapi mahu jadi popular

2. Sudah ada band yang bergerak secara underground tapi masih gagal mengalahkan populariti band Hujan, Meet Uncle Hussain atau Bittersweet,

3. Baru mahu menubuhkan band untuk masuk ke bidang underground atau mainstream (orang melayu panggil arus perdana)

4. Atau kamu memang orang gila glamor tak tentu fasal dan mahu popular dengan segera.

Disini aku senaraikan tips bagaimana kamu boleh jadi popular secara mendadak.

1. Tubuhkan band untuk langkah permulaan. kalau dah ada band, tak perlu tubuhkan yang baru dan kalau mahu bergerak secara solo pun boleh juga.

2. Pilih satu lagu yang yang meletup-letup popularnya dan rakam semula lagu itu ikut versi tersendiri. Lebih baik pilih lagu pop kerana ia di terima umum dan ubah melodia nya jadi rock ke, hip hop ke.. Ini untuk memudahkan memanjat tangga populariti dengan lebih mudah.

3. Buat video klip serupa dengan video klip asal, cuma parodi kan ia sedikit. Jika lagu ini dinyanyikan oleh wanita dan kamu seorang lelaki, pastikan kamu pakai baju wanita dalam video klip ini.

4. Apabila video sudah siap, uploadkan ke youtube, metacafe, veoh atau apa-apa laman web yang boleh video streaming.

5. Sebarkan link video anda kepada kawan-kawan dan suruh kawan anda sebarkan pada kawan-kawan anda yang lain pula. Letak link video anda di blog, friendster atau myspace supaya lebih ramai orang yang tahu tentang video anda.

6. Hasilnya.... Anda akan popular sekelip mata.

Mari lihat video di bawah ini. Contoh terbaik sama seperti tips yang aku bagi di atas.



Band yang ada dalam video ini ialah Vanila Sky, band punk-rock, pop-punk yang berasal dari Italy. Band ni tak lah famous mana malahan jualan album pun tidak menggalakkan.

Untuk menjadi popular dalam sekelip mata, mereka membuat lagu cover version dari lagu popular Rihanna, Umbrella. Kemudian, mereka buat video klip sama dengan Rihanna, cuma di parodikan sedikit. Mereka pakai baju Rihanna (baju perempuan tu), buat gaya seksi Rihanna dan menari ala Rihanna.

Setelah itu mereka letakkan video itu di Youtube dan dalam sekelip mata mereka popular. Video mereka telah di lihat lebih 5 juta kali di Youtube malah video ini mula di siarkan di saluran MTV dan VH1 di Amerika dan Eropah. Juga di MTV saluarn Astro 713 dan HITZ.TV saluran Astro 705.

Alasan mereka (yang tertulis di website mereka) menyanyikan lagu tersebut dan dan membuat video sedemikian rupa hanyalah untuk memparodikan atau lebih senang cerita, mahu mempermainkan atau memperbodohkan Rihanna dan lagu Umbrella.

Tapi aku tak rasa begitu. Aku tidak rasa yang mereka mahu mempermainkan Rihanna atau lagu Umbrella itu. Aku rasa mereka lakukan hanya kerana mahu popular dengan cara ekspress.

Bagi pendapat aku, cara mereka ini salah. Kalau mahu popular, jadilah diri sendiri. Tak perlu buat begitu. Aku rasa mereka tidak serius dalam muzik. Mereka hanya mahu menjadi popular dengan lagu dan video umbrella ini.

Dan bagi aku, mereka juga telah memperbodohkan diri mereka sendiri dalam video ini. Memang tidak salah menyanyikan semula lagu orang lain. Tapi cuba buat macam band Quietdrive. Mereka menyanyikan semula lagu popular Cyndi Lauper, Time After Time dengan baik dan tidak buat video mengarut macam Vanilla Sky. Cuba dengar di bawah. Maaf, band ini tiada video.



Harap dekat Malaysia ni tak delah band yang cuba buat video klip macam Vanilla Sky tu. Aku rasa mereka nyanyikan lagu itu dengan agak baik. Cuma video itu telah menjatuhkan maruah kumpulan muzik atau muzic band.

Cuba lah buat macam budak-budak MMU ni. Band Jobbersrobbers ni menyanyikan lagu Aku cinta aku rindu dengan baik Malahan video klipnya pun baik.



Ok. Banyak aku sudah bebelkan ni......

Tidak ada komentar:

Posting Komentar