Rabu, 05 September 2007

MASAM

Minggu lepas, aku ke bandar Segamat dengan member aku, Yan. Aku ke Majlis Daerah Segamat, bayarkan saman parking member aku. Lepas tu, on the way balik, kami singgah satu warong untuk lunch. Di situ, aku jumpa seorang kawan aku, perempuan, dia tegur aku...

Kawan: Hai, mirool
Aku: Hai..
Kawan: Apsal masam je muka. Garang pulak tu. Cuba la senyum sikit
Aku: Eh? Masam ke muka?
Kawan: Ye la...

Lepas makan, yan hantar aku balik. Aku pun tanya Yan...

Aku: Oih. Muka aku memang selalu masam ke? Nampak garang ke?
Yan: Ye la. Masa first time jumpa kau pun aku macam seram-seram je nak tegur kau?

WTF? Ye ke? Muka aku selalu masam ke? Selalu nampak garang ke? Shit!!! AKu ni insan yang penyayang, mana ada masam.

Tapi aku ingat-ingat jugak dulu, masa aku praktikal kat Telekom Batu Pahat dulu, pernah jadi insiden sedemikian rupa juga. Masa aku baru start praktikal, para-para gadis yang praktikal dengan aku semua takut nak tegur aku pada mulanya. Bila dah lama sikit, diorang pun dah nampak perangai aku yang masuk air ni, baru diorang nak tegur.

Aku pun tanya la para-para gadis tersebut...

Aku: Nape korang tak tegur aku dulu eh?
Gadis 1: Muka kau nampak masam je, tu yang kitaorang takut nak tegur
Aku: Masam? Mana ada?
Gadis 2: Ye la. Kalau kau ada misai, nampak garang pulak

Jadi, kenyataan kawan aku dan Yan memang boleh diguna pakai.

So lepas ni aku akan lebih banyak tersenyum... Ops. Nanti orang cakap aku gila pulak ye. Ok la, aku buat muka ceria la.

Pasal misai tu, tak tau la. Aku ni malas nak shave. Kalau aku ada mood, aku shave la. Kalau tak, lebatlah misai aku.

Tapi yang penting, aku cuba menjadi insan yang lebih ceria mukanya lepas ni. Akau akan membawa aura keceriaan kepada sekalian rakyat. Ada cara?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar