Rabu, 02 November 2011

Elton John dan Malaysia


"Macam mana Elton John ni boleh lepas datang Malaysia?" Tanya kawan aku.

"Kenapa?" Tanya aku walaupun aku tahu sebenarnya kawan aku akan kata "Dia ni kan gay!" menjadi sebab utama.

"Dia kan gay! Lagipun Malaysia ni negara Islam. Mana boleh masuk orang macam ni. Dia akan bagi contoh tak baik pada budak-budak nanti."

Hhhaa... Kan betul kata aku.

"Lagipun, nanti negara luar akan pandang Malaysia sebagai negara yang tak elok sebab benarkan gay masuk Malaysia. Lagipun, mana pernah artis gay datang Malaysia."

"Satu lagi, pakaian dia ni bukan main pelik lagi. Tak senonoh betul."

Aku malas nak jawab. Benda-benda simple macam ini, aku malas nak bertekak.

Aku cuma pelik sikit sebenarnya lepas dengar statement kawan aku ni. Yang pertama, dia kata tak pernah ada artis gay datang Malaysia.

Aku tak pasti samada kawan aku hilang ingatan atau apa, tapi bukan ke tahun lepas Adam Lambert datang Malaysia? Adam Lambert tu bukan gay ke?

Dan satu lagi, statement pasal pakaian pelik Elton John. Memang masa Elton John muda, dia suka pakai pakaian yang pelik. Sekarang pun ada juga, cuma dah kurang. Mungkin dia rasa dia sudah tua. Kamu boleh Google dan cari pakaian pelik Elton John yang pelik-pelik.

Cuma aku agak pelik juga. Kawan aku ni peminat Lady Gaga. Lady Gaga punya pakaian tu tak pelik ke? Kenapa Elton John salah pakai pakaian pelik, Lady gaga tak salah pula?

Mungkin perasaan sayang pada Lady Gaga mengaburi mata kawan aku agaknya.

Jadi persoalannya, adakah aku setuju dengan kedatangan Elton John?

Selagi dia tak menyusahkan aku, aku tak ambil pusing tentang benda ini.

"Tapi Mirul, dia boleh pengaruh anak muda kita dengan budaya gay. Kalau budak-budak tahu dia gay, takut ada yang ikut cara hidup dia jadi gay pula nanti?"

Bagi aku, budak-budak dekat Malaysia sudah lama terdedah tentang perkara gay ini. Tak payah nak tunggu kedatangan Elton John, surat khabar (terutamanya Metro), majalah (Mastika) dan berita di TV sudah banyak kali menyebut perkataan "Liwat", "Dubur", "Kemaluan", "Jolok dari belakang", "Air mani" dan sebagainya kepada umum.

Dan perkataan itu bukan hanya wujud ketika melaporkan berita tentang kes ketua pembangkang di Malaysia ini, tapi juga berita-berita kehidupan di masyarakat biasa di Malaysia. Rasanya kamu boleh baca semua itu di Metro.

Lagipun, ini dunia moden. Dunia teknologi. Kalau zaman aku sekolah rendah dulu, memang ramai yang tak faham apa makna gay. Zaman sekarang? Aku yakin kebanyakan murid sekolah rendah sudah faham apa maksud perkataan 'gay' itu. Terima kasih kepada internet dan pak cik Google yang menterjemahkan maksud perkataan itu.

Jadi nak kata Elton John akan mengajar anak Malaysia kepada budaya tak elok? Tak payah tunggu Elton John, orang Malaysia sendiri sudah lama terdedah dengan budaya ini. Terima kasih kepada Metro dan Mastika yang suka mensensasikan berita kecil menjadi berita utama.

Jadi kepada peminat Elton John, selamat berhibur. Kepada anti gay, selamat berdemo.

Aku? Mahu duduk di rumah diam-diam sahaja. Biarlah kamu semua meneruskan drama duniawi dan aku hanya mahu jadi penonton drama tersebut sambil makan pop corn realiti.

Apa itu pop corn realiti? Aku pun tak tahu. Saja aku tulis mahu sedapkan ayat di atas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar