Jumat, 11 November 2011

11.11.11

Hari ini, 11 November 2011. Tidaklah nampak unik sangat tarikh ini kalau ditaip dengan menggunakan abjad. Tapi kalau taip menggunakan nombor, 11.11.11, barulah nampak unik.

Ramai juga yang ambil peluang ini untuk melangsungkan pernikahan. Ada juga yang merancang untuk propose girlfriend. Ada juga yang merancang untuk kahwin lari.

Ada juga malaun yang kononnya kata esok Pilihanraya Umum ke-13 akan berlangsung esok. Kononnya betul, sampai khabar angin ini tersebar luas sampaikan sepupu aku yang sepatutnya merancang untuk bernikah esok menangguhkan tarikh nikah kepada minggu depan kerana khuatir bertembung dengan pilihanraya.

Tapi tarikh unik ini tidak bermakna kita mendapat cuti umum pula. Tarikh memang cantik tapi kamu kena bangun pagi dan tetap menghambakan diri kepada kapitalis juga.

Tapi satu benda yang pelik, tiada pula gerakan atau fahaman yang cuba nak timbulkan khabar angin yang kononnya 11.11.11 ini tarikh bumi akan kiamat.

Setiap kali datang tarikh unik ini, mesti ada gerakan atau kultus yang muncul dan dengan keyakinan tahap tinggi membuat kenyataan yang kononnya bumi akan kiamat.

Aku ingat lagi pada tarikh 9 September 2009, akan berlakunya Hari Kiamat. Aku dah tak berapa ingat apa nama kultus yang menyebarkan fahaman Hari Kiamat ini, tapi yang pasti kultus tersebut berasal dari Amerika.

9 September 2009 kiamat? Really? Really? Habis itu, macam mana aku boleh menaip entri bosan ini selepas lebih 2 tahun berlalu?

Ada pula yang berkata 09.09.09 adalah nombor syaitan. Bukankah 666 nombor syaitan? 9 tu kalau dia terbalikkan, jadilah 6.

Memandangkan 11.11.11 banyak menjadi pilihan umat manusia untuk berkahwin, aku yang sudah berumur wajib kahwin ini tidak dapat mengelak soalan kahwin yang timbul.

"Anak mak cik kahwin Jumaat ni. Tarikh sedap katanya. Encik Amirul tak kahwin ke?" Tanya mak cik yang bekerja dia bahagian butchery kepada aku.

Amboi mak cik ni. Tanya soalan jenis tak reti jaga hati orang betul. Soalan macam mintak penampar, tahu tak?

"Belum ready lah mak cik" Jawab aku simple.

"Anak mak cik tu umur baru 22 tahun. Tapi dah kahwin. Tak kan Encik Amirul yang lagi tua dari anak mak cik ni tak ready lagi?"

"Anak mak cik tu dah gatal konek! Tengah belajar lagi pun nak kahwin!"

Tapi jawapan itu hanya keluar dalam hati aku sahajalah.

Tapi bila memikirkan tentang tarikh-tarikh unik ini, aku mula mendapat idea kalau mereka tanya hal kahwin pada aku.

Tak de lah aku nak  bagi jawapan tipikal macam "Belum ready", "Belum cukup duit", "Belum sampai seru", "Belum ada jodoh", "Hannah Tan belum jawab lamaran saya".

Lepas ini kalau ada sesiapa tanya aku dengan soalan "Bila nak kahwin?", aku dengan yakinnya akan menjawab "Saya kahwin 12.12.12."

Jadi, mak cik-mak cik ni mesti fikir aku saja tunggu tarikh unik untuk kahwin. Walhal 12.12.12 tu terang-terang hari Rabu. 

Tapi mak cik-mak cik ni mesti percaya punyalah kalau aku kata aku kahwin 12.12.12. Ya lah, tarikh unik. mesti semua orang percaya punya.

Speaking of 12.12.12, kalau tak salah aku 21.12.12 adalah tarikh kiamat seperti yang diramal oleh satu lagi kumpulan, kepercayaan atau kultus mana entah, juga dari luar negara.


Bagi aku, 21.12.12 ini bukan hari kiamat, tapi hari mencari keuntungan. Tak percaya, cuba tengok website persatuan yang buat video Youtube di atas ini di sini. Siap buat cenderahati bagai sempena 21.12.12. Nampak sangat nak kaut keuntungan.

OK. Kepada yang bertunang atau berkahwin pada hari ini, semoga kamu berbahagia. Sesiapa yang masih single, mari kita tengok siapa yang bakal kahwin 12.12.12 nanti.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar