Selasa, 01 April 2008

APRIL FOOL PART 1

31 Mac 2008

"Budak-budak kelas ISB cakap, esok open book test," kata Apeng pada aku.

Dalam pemikiran aku cuma satu sahaja, baguslah kalau open test book. Tidak perlu bersusah payah nak study.

"Lepas tu, ada satu lagi spekulasi. Dengar cerita PM Kamel tu nak buat April Fool esok. So, tak de test la esok," sambung Apeng lagi.

Pulak dah! Tak kan dia nak buat April Fool pulak. Tapi, pensyarah aku yang mengajar subjek tersebut, PM Kamel, memang suka membuat benda yang sukar nak di duga oleh orang lain.

"Aku rasa memang dia nak buat April Fool esok," sambung Apeng lagi.

Akibatnya, malam tu aku tak study langsung. Apeng pun study sikit dan kemudian terus tidur.

1 April 2008

Aku dan Apeng sampai ke kelas. Hampir semua student sudah sampai ke kelas. Student yang biasanya sampai kelas lewat setengah jam pun sampai awal hari ini.

PM Kamel menunggu semua studentnya datang. Seperti biasa, dia akan tunggu semua studentnya hadir sebelum menjalankan test. PM Kamel sedang memegang kertas soalan dan booklet kertas jawapan.

"Semua dah ada?" tanya PM Kamel kepada kami semua.

Semua sudah bersedia. Ada student dengan muka tak cukup tidur keran bersungguh-sungguh study malam semalam.

"Sebenarnya, tak de test hari ni. April Fool!!!" ujar PM Kamel kepada kami.

Keadaan menjadi riuh rendah. Ada student yang bersorak, ada juga yang mengeluh. Yang mengeluh adalah student yang study bagai nak gila malam semalam, aku rasa lah...

"Habis yang encik pegang tu?" tanya seorang student.

"Ni kertas kosong je...," jawab PM Kamel dengan bersahaja sambil gelak dan menyelak semua kertas yang di pegang dan menunjukkan kepada student di depan beliau.

Budak-budak semua dah ketawa. Tak sangka pensyarah pun pandai buat April Fool.

"Test jumaat petang, pukul 4 ye? Ok, jumpa masa test nanti."

Dan kami pun keluar kelas.

"Apeng, nasib baik kita tak study semalam..."

Dan kami pun ketawa besar.

Aku akan ingat lawak April Fool ni sampai bila-bila.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar