Kamis, 03 April 2008

APRIL FOOL PART 2

(kisah ini di garap dari kisah benar tetapi telah di ubahsuai sedikit untuk kesesuaian umum dan melindungi identiti insan sebenar)

Tarikh :1 April 2003
Masa :Lebih kurang pukul 12:30 pagi
Lokasi : Public phone

Dafi: Hello. Hai, sayang. Tengah buat ape?

Ima: Tengah tunggu awak call saya la?

Dafi: Ye ke? Hehe... Awak, saya ada benda nak cakap dengan awak ni. Benda penting ni.

Ima: Apa dia? Macam serius je...

Dafi: Memang serius ni. Harap awak bersabar dengan apa yang saya nak kata ni. Harap awak tabah dengar ape yang saya nak cakap ni..

Ima: Apa dia? Cakap la..

Dafi: Sebenarnya, saya nak putuskan hubungan dengan awak....

Ima: Kenapa? Apa salah saya?

Dafi: Saya rasa kita dah sehaluan lagi. Saya dah jumpa hala tuju yang sesuai dalam hidup saya. Dan jalan hidup yang saya pilih ni memang tak sesuai dengan awak. So, harap awak bersabar la ye...

Ima: Awak..... Jangan la buat saya macam ni... Apa salah saya? Sampai hati awak. Awak tau kan yang saya betul-betul sayangkan awak...

Dafi: Saya tau... Tapi ini suratan takdir. Anggap je lah yang kita memang dah tak de jodoh.

Ima: Awak... Jangan tinggalkan saya...

Dafi: Bye...

Dafi terus meletakkan ganggang telefon awam tersebut. Dia lari masuk ke bilik dan terus baring di atas katil. Dia ketawa semahu-mahunya.

Panggilan Ima ke telefon bimbit Dafi tidak diangkat. SMS dari Ima juga tidak di balas. Dia mahu April Fool yang di buat menjadi seperti betul-betul.

"Terkena April Fool jugak awek aku yang sorang ni. Aku tak nak contact dia dalam masa sebulan ni. Nak tengok reaksi dia," kata Dafi pada kawan-kawannya.

"Tak baik la kau buat macam tu. Nak buat April Fool pun agak-agak la," nasihat kawan sebiliknya, Rashid.

"Rilek la beb. Skema sangat la kau ni...," jawab Dafi sambil ketawa riang....

Sebulan kemudian.
Pukul 12:00 pagi
Di public phone yang sama.


Dafi: Hello. Hai Ima...

Ima: Dafi... Mana awak menghilang? Banyak kali dah Ima call abang dulu..

Dafi: Hehe.. Sorry Ima. Sebenarnya macam ni, abang nak bagitahu satu benda ni...

Ima: Apa dia?

Dafi: Awak ingat kan bulan lepas yang saya mintak putus dengan awak tu?

Ima: Eemmm...

Dafi: Sebenarnya, saya buat April Fool je. Saya bukan betul-betul nak mintak putus dengan awak. Saya mintak maaf ye? Ala... Main-main je dulu tu...

Ima: Eeemm... Ok

Dafi: Awk maafkan saya tak?

Ima: Saya memang maafkan awak. Tapi saya nak bagitau awak satu bende ni..

Dafi: Ape dia?

Ima: Sebenarnya... Saya dah bertunang dengan orang lain minggu lepas..

Dafi: Hah!!!! Biar betul?

Ima: Dia dah tunggu saya lama, lebih kurang 3 tahun. Tapi sebab saya couple dengan awak. Sya anggap dia kawan je. Bila saya dah putus dengan awak, dia terus masuk meminang. Saya pun tak fikir panjang lagi sebab say pun tau yang dia betul-betul ikhlas sayang dekat saya.

Dafi: Betul ke ni?

Ima: Betul. Ni bukan April Fool.. Sorry ye, awak. Kita kawan je lah ye?

Dafi terus meletakkan telefon tersebut. Dengan perlahan dia berjalan kembali ke bilik dan baring dia atas katil. Tidak seperti bulan lepas, dia ketawa sepuas-puasnya selepas menelefon Ima. Tapi kali ini dia menangis semahu-mahunya atas tindakan bodoh yang di buatnya itu. Orang yang tersayang kini milik orang lain....

"Tu la, aku dah cakap dah dulu... Kau degil," nasihat Rashid kepada Dafi.

Dafi terus menangis di dalam keheningan malam itu

Pengajaran

1. Tak payah la sambut April Fool ni. Tak de faedahnya...
2. Kalau nak buat lawak bodoh macam Dafi tu, tak payah la buat sampai sebulan. Buat sehari je sudah la. Sekarang, melepaslah kau.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar