Kamis, 22 September 2011

Tidak Seperti Apa Yang Kamu Fikirkan

Nota:  
Super Hypermarket adalah nama rekaan yang aku reka untuk mengelakkan aku menulis nama tempat kerja aku di sini. Ia tidak wujud. Aku malas nak tulis nama tempat kerja aku di sini. Siapa yang dah tahu aku kerja dekat mana, jangan gatal-gatal nak tulis dekat ruangan komen

============

Telefon bimbit aku berbunyi.

Bukan satu perkara yang luar biasa. Telefon aku memang sentiasa akan berdering semasa waktu bekerja, sampaikan aku terpaksa membawa charger ke pejebat kerana menjelang pukul 3 petang, bateri aku mesti sudah masuk ke paras bahaya.

"Hello, ini encik Amirul ke?"

"Ya, saya." Jawab aku ringkas.

"Saya nak tanya sikit. Dekat Super Hypermarket cawangan encik ni, ada jual tak TV Sony model 4560?"


"Oh. Itu saya tak tahu. Saya bukan kerja dekat department tu."


"Oh. Tapi encik kan kerja dekat Super Hypermarket? Tak kan lah encik langsung tak tahu langsung model tu ada jual ke tidak?'


"Maaflah encik. Saya bukan kerja dekat department tu. So, saya memang tak tahu. Lebih baik encik tanya pada orang yang jaga department tu. Atau pun encik boleh telefon customer services. Mungkin mereka boleh membantu."

"Apa lah. Nama je kerja dekat Super Hypermarket, tapi tak tahu model tu ada jual ke tak?"

Aku terus putuskan talian. Lagi lama aku layan, buat aku marah saja nanti. Sudah aku kata aku tak kerja dekat department tu, faham-fahamlah.

Lagipun, kau ingat semua orang kerja dekat Super Hypermarket tahu hal dekat Super Hypermarket tu ke? Tahu tak ada banyak department dalam sayrikat aku tu dan bukan semua department ada kaitan dengan hypermarket.

Cuba kau tanya orang yang kerja dekat department HR kalau dia tahu tak TV tu ada stok atau tidak. Cuba kau tanya orang yang kerja dekat depratmnet IT kalau dia tahu ke tidak.

Jadi, jangan main sembur sahaja. Fikir-fikir sikit. Janagn jadi manusia yang bebal. Kalau aku dah kata "Saya tak kerja dekat department tu", sila faham kan ayat tu. Faham tak, mangkuk?

Kepada pembaca blog ini, jangan ikut perangai bodoh pak cik yang call aku tu. Kalau korang ikut jugak, aku lempang kepala korang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar