Jumat, 09 September 2011

Kadar Hantaran Masa Kini

Petang semalam, aku terbaca statement di bawa hdekat Facebook. Aku tak pasti siapa yang mula-mula post benda ini di Facebook:


Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran di Seluruh Semenanjung (TAK TERMASUK CUKAI 6%) :-

UPSR, PMR/SRP : RM1,000 - RM3,000
SPM : RM3,000 - RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000 - RM12,000
DEGREE : RM12,000 - RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 - RM20,000
PHD : RM20,000 - RM30,000


Aku tak pasti samada benda ini sebagai satu gurauan ataupun realiti. Tapi aku sudah dengar cerita dari kawan-kawan yang abangnya mengeluarkan hantaran sebanyak RM 12,000 untuk bakal isterinya yang mempunyai Master.

RM 12,000 tu. Dan kalau kamu lihat kadar di atas, memang tepat sekali jumlah yang kawan abang aku kena bayar.

Jika kadar ini diguna pakai, memang parahlah semua lelaki di Malaysia. Kalau ikut jumlah duit aku dalam bank, aku hanya layak berkahwin dengan gadis yang hanya mempunyai lulusan PMR.

Masalahnya, mana nak cari perempuan yang ada lulusan PMR? Sekarang ini, paling teruk pun orang ada SPM. Itupun ramai perempuan yang pandai sekarang. Sudah ada degree. Matilah aku.

Itu baru duit hantaran. Belum kira perbelanjaan dulang hantaran, perbelanjaan kenduri kahwin, sewa baju pengantin, belanja photoshoot dan macam-macam lagi. Itu belum kira pula perbelanjaan selepas kahwin.

Mahu tak mahu, kenalah buat pinjaman nak kahwin. Adalah 3 alternatif untuk buat pinjaman.

Yang pertama, buat pinjaman pada bank. Bank sekarang memang ada menyediakan personal loan untuk orang yang ingin berkahwin. Tapi, apa jadi kalau kita gagal membayar pinjaman setiap bulan? Adakah isteri kita bakal ditarik oleh bank macam kereta kena tarik?

Yang kedua, pinjam dari Ah Long Bukit Beruntung. Pinjam dari ah long memang tinggi risikonya. Lagi-lagi kalau dia tahu kita pinjam untuk kahwin. nanti kalau tak dapat bayar, mahu dia datang rogol bini kita beramai-ramai.

Yang ketiga, pinjam dari mak ayah kita. Yang ini pinjaman paling selamat. Tiada tekanan diberikan untuk kita buat bayaran balik. Silap hari bulan, mahu mereka halalkan sahaja pinjaman tersebut. 

Tapi itupun kalau kamu berasal dari keluarga yang senang. kalau kamu berasal dari keluarga susah, mak ayah pun tiada duit. nak buat macam mana?

Para lelaki sekalian, pening kepala bukan melihat kadar hantaran tersebut. Yang perempuan jangan suka sangat sebab dapat hantaran tinggi. Duit hantaran itu untuk mak ayah kamu. Kalau hantaran tinggi, nanti suami kau juga yang terkial-kial sesudah kahwin. Makan pasirlah kamu selepas kahwin nanti.

Bagi bakal mertua sekalian, janganlah kamu tergamak nak meletakkan harga tinggi. Jangan sampai kena chop jual anak pula nanti. nanti anak perempuan kamu juga yang terseksa selepas kahwin.

Tapi memandangkan keadaan ekonomi Malaysia sekarang, dengan harga barang asyik naik, harga petrol tak pernah turun dan kini top up pun kena cukai 6% tak mustahil kadar hantaran ini bakal menjadi kenyataan tidak lama lagi. Dan kalau jadi kenyataan, maka semakin ramailah golongan anak muda yang tak berkahwin (dan bakal menggalakkan zina pula, mungkin?)

Dan tiba-tiba, ada pula kawan aku (Farwalis) yang edit statement di atas dan diubah menjadi seperti di bawah ini:


Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Pasaran Terkini :

Ada Friendster : RM1,000 - RM3,000
Ada MySpace : RM3,000 - RM8,000
Ada Tumblr : RM8,000 - RM12,000
Ada Facebook : RM12,000 - RM15,000
Ada Twitter : RM15,000 - RM20,000

Ada butik online jual tudung : RM20,000 - RM30,000


kalau macam ini, aku nak cari bakal isteri yang buta IT. Mesti murah. Kot-kot, boleh dapat percuma. Hahahahahaha.....

Tidak ada komentar:

Posting Komentar