Rabu, 21 September 2011

Adakah Dunia Sedang Mempermainkan Aku?

Semenjak kebelakangan ini, aku dapat rasakan dunia bagai cuba mempermainkan aku. Bagai cuba memperlekehkan aku.

"Itu dia kucing yang kita dapat tangkap semalam, Amirul. Betul la kata Amirul. Ada 2 ekor kucing yang selalu buat onar dekat dalam shopping complex ni."


"Sekor kucing jantan. Sekor lagi kucing betina. Kalau nak buang, elok kita buang dua-dua ekor ni kat tempat yang sama. Nampak macam kucing ni memang hidup berpasangan."

Aku cuma mengangguk-angguk mendengar kata-kata mak guard (security guard perempuan) itu berkata-kata. Hanya perkataan 'pasangan' yang melekat dalam kepala aku.

Aku tak tahu kenapa, tapi semenjak dua menjak ini aku selalu rasa benda-benda yang berkaitan jodoh, atau pembayang sebagai jodoh, selalu berlegar-legar depan mata aku.

"Semalam kita orang dapat tangkap orang nak mencuri." kata pak guard.

"Orang mana?" Tanya aku.

"Orang Arab. Yang best tu, diorang ni boyfriend-girlfriend. Memang bagus la, pasangan bercinta mencuri sama-sama."

Aku terdiam lagi. Lagi padanan jodoh muncul di depan mata aku.

"Coklat ni, kena beli dua. Baru boleh dapat hadiah." Kata promoter coklat itu pada aku.

Beli dua baru dapat hadiah. Ada macam bayangan jodoh juga kan?

Undangan kahwin kawan-kawan, jangan ceritalah. Itu satu lagi bayangan yang berkaitan jodoh.

Dan tahap kesabran aku kepada permainan duniawi terhenti bila hari-hari aku dapat SMS bodoh dari Maxis ini:

"Nikmati Speesh PERCUMA 14 hari! Chat, main game dan juga boleh mencari kenalan dan juga jodoh."

Ah, yes! Sampai SMS pun nak perli aku pasal hal jodoh. Adakah dunia sedang mempermainkan aku?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar