Jumat, 23 September 2011

Muzik & Anda #1: Lagu Buat Insan Yang Mencari Cinta

Lagu kadangkala boleh menjadi pembakar semangat dalam diri kita. Tidak kiralah apa semangat yang boleh dibakar oleh lagu tersebut.

Sebagai contoh, lagu "Fikirkan Boleh" yang selau ditayangkan oleh RTM setiap kali pasukan bola sepak negara ingin beraksi dikatakan boleh membakar semangat pemain bola sepak negara.

Itu bola sepak. Kali ini kita fokus kepada orang yang masih single, masih bujang, tidak mempunyai teman dan ingin mencari teman. 

Kamu keseorangan. Kamu tengok kawan-kawan kamu semua sudah punya pasangan masing-masing. Kamu masih keseorangan. Forever alone. Maka kamu pun berharap kamu juga mempunyai seorang kekasih untuk dicintai.

Jadi untuk kali ini, aku ingin berkongsi beberapa lagu yang boleh dijadikan sebagai pembakar semangat atau lagu tema dalam kehidupan seseorang yang sedang sibuk mencari kekasih. Lagu-lagu yang aku pilih kebanyakannya sesuai digunakan untuk lelaki dan wanita.

Lagu-lagu yang aku pilih adalah berdasarkan lirik dan makna lagu tersebut. Untuk lebih memahami pemilihan lagu, sila Google sendiri lirik penuh untuk lagu-lagu yang aku nyatakan di bawah. Jangan jadi pemalas nak harap aku letak lirik sekali.


The Rock feat Ahmad Dhani - Munajat Cinta


The Rock merupakan side-band Ahmad Dhani, yang terkenal dengan band Dewa 19. Lagu ini popular sekitar akhir tahun 2008. 

Dari segi lirik, terang-terang lagu ini menunjukkan kisah seorang yang ingin mencari kekasih. 

"Tuhan kirimkanlah aku.. Kekasih yang baik hati.. Yang Mencintai aku.. Apa adanya..."

Satu lirik yang bagi aku agak mendalam. Dan kalau digunakan lirik tersebut di dalam doa selepas sembahyang, dengan niat ingin cepat bertemu jodoh, memang tak salah pun.

Dengan lirik yang bersifat sedih dan dicampur dengan khorus yang menyerupai doa, lagu ini memang sangat catchy dan boleh menjadi pembakar semangat buat insan yang single untuk mencari teman dengan segera.

Dan khorus yang menyerupai doa ini juga menyebabkan kak long-kak long yang bertudung labuh pun meminati lagu ini (true stroy).


Savage Garden - I Knew I Loved You


Bagi adik-adik yang berusia belasan tahun atau awal 20'an, mungkin tak pernah mendengar nama band ini kerana band ini sudah pun berpecah pada tahun 2001. 

Savage Garden, bunyinya macam ganas tapi adik-adik janganlah terpedaya dengan nama band ini. Duo ini lebih banyak menghasilkan lagu-lagu balada dan pop yang bisa membuat hati adik-adik semua cair.

Duo yang berasal dari Australia ini, meletup dengan lagu I Knew I Loved You, yang di-release-kan pada akhir tahun 2009. Lagu ini berjaya menjadi juara di Carta Billboard USA selama 3 minggu.

Lagu ini mengisahkan seorang lelaki yang jatuh cinta pandang pertama terhada perempuan yang baru pertama kali beliau jumpa. Lelaki tersebut dapat merasakan yang cinta tersebut sudah lama bercambah di hati, sebelum mereka bertemu lagi.

Isi lagu telah diterjemahkan melalui video klip di atas. Baru pertama kali berjumpa di dalam LRT, si penyanyi dapat rasakan chemistry sudah wujud dalam diri mereka. Oh, ya. Perempuan dalam video klip tersebut ialah Kristen Dunst.

Dan sebagai seorang pengguna tetap LRT setiap hari, aku selalu berharap situasi seperti dalam video klip ini terjadi pada diri aku. Setiap kali ada perempuan cun masuk dalam LRT, hari aku mesti kuat berdebar.

Tapi setakat ini, masih belum terjadi lagi...


Dewa 19 - Arjuna



Lagu ini dipetik dari album ke-6 band ini yang bertajuk Cintailah Cinta. Tajuk asal lagu ini ialah Arjuna Mencari Cinta.

Rasanya, dari tajuk lagu tersebut pun, kamu dah boleh agakkan kenapa lagu ini berada dalam senarai ini. Dan rasanya kamu juga patut sudah boleh agak apa isi yang cuba di sampaikan dalam lagu ini.

"Akulah arjuna.... Yang mencari cinta... Wahai wanita... Cintailah aku..."


Queen - Somebody To Love


Ini bukan lagu Somebody To Love versi Justin Bieber. Itu lagu yang bosan kamu tahu? Lagu veris Queen ini lagu tahap legend!

Lagu ini di-release-kan pada November 1976, dan terkandung di dalam album ke-5 kumpulan Queen, A Day At The Race.

Lagu ini memang mempunyai melodi dan lirik yang sangat mendalam. Lagu ini mengisahkan tentang takdir, keadaan seseorang yang terdesak, mencari soul mate dan kisash seseorang yang kekurangan pengalaman dalam percintaan, yang menyebabkan dia sering gagal dalm percintaan.

Melodi lagu yang unik dicampur pula dengan persembahan vokal padu dari salah seorang penyanyi terhebat di dunia, Freddie Mercury, menyebabkan lagu ini menjadi salah satu lagu terbaik buat pembakar semangat bagi lelaki/perempuan single untuk terus mencari pasangan hidup.


"Somebody, somebody.... Can anybody find me somebody to love? "

===============

Sampai di sini sahaja buat masa ini. Ada beberapa lagi lagu yang boleh aku tulis. Tapi oleh disebabkan aku dah malas, mungkin aku akan sambung lain kali.

Pendapat kamu pula, adakah ketiga-tiga lagu yang aku letak di sini kena dengan tema yang aku tulis? Atau kamu ada lagu pilihan sendiri? Sila kongsikan di ruang komen.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar