Rabu, 25 Mei 2011

Tabiat Pembaca Blog

Aku ingat lagi masa aku menulis tentang entri mengenai Hari Valentine. Ada pembaca yang tanya, "Mana dapat sumber ini? Apsal tak letak kredit?"

Begitu juga jika aku menulis entri tentang lagu. Bila aku menulis tentang siapa penulis lirik lagu tersebut atau dari mana si penulis lirik mendapat inspirasi untuk menulis lirik tersebut, pasti ada yang akan bertanya, "Mana dapat sumber ini? Apsal tak letak kredit?"

Ok. Biar aku bagitahu kamu hari ini. Kebiasaanya, aku mendapat sumber penulisan aku dari Wikipedia, Yahoo! Answer dan ask.com.

Wikipedia adalah sumber paling mudah untuk mendapatkan sumber informasi. Taiplah apa sahaja topik yang kamu mahu, pasti ada dalam Wikipedia.

Oleh kerana Wikipedia merupakan sumber yang sering diragukan jika digunakan secara formal, jadi aku tak letakkan kredit Wikipedia di dalam blog aku. Tapi bukannya 100% informasi dari Wikipedia adalah salah. Cuma tidak diketahui siapa yang menulis artikel tersebut di dalam Wikipedia kerana semua orang boleh mengeditnya. Itu yang menyebabkan Wikipedia jatuh hukum meragukan.

Tapi bukannya aku langsung tak letakkan langsung, kadang-kadang aku letakkan juga kalau aku malas mahu terangkan perkara tersebut secara panjang lebar di dalam blog.

Yahoo! Answer dan ask.com pula kadangkala mempunyai informasi tambahan yang biasanya Wikipedia tiada. 

Kadang-kadang, ada juga informasi yang aku ambil dari blog orang lain, tak kira blog dari Malaysia atau luar negara. Tapi biasanya, kalau aku ambil sumber dari blog orang lain, aku akan letak link blog tersebut. Malah, aku biasanya akan meminta izin penulis blog itu dengan meninggalkan komen diblog tersebut.

Atau kadang-kadang sumber yang aku dapat adalah melalui buku-buku yang aku pernah baca. Dan tidak semua buku tersebut kepunyaan aku. Ada yang aku pinjam dari kawan atau aku pernanh pinjam dari perpustakaan. Jadi, buku tersebut tidak berada di tangan aku, maka aku tidak boleh nak catatkan sumber informasi tersebut datang dari muka surat mana atau dari perenggan mana.

Satu lagi sebab kenapa aku tak meletakkan link Wikipedia, Yahoo! Answer atau ask.com ialah kerana aku tak mahu kamu semua asyik nak "bersuap".

Kamu tahu apa maksud "bersuap"? Senang cerita, kalau pensyarah kamu bagi assignment, pensyarah akan suruh kamu semua untuk mencari bahan sendiri bukan? Pansyarah kamu tidak akan bagi segala isi dan bahan bukan?

Sama seperti blog aku. Kalau kamu mahu tahu istilah-istilah atau perkara yang aku tulis dalam blog ini secara lebih mendalam, silalah Google sendiri. Kalau kamu ada talian internet untuk buka blog aku, pasti kamu ada talian internet untuk buka Wikipedia bukan? Jangan ayik nak "besuap" sangatlah ya?

Jadi selepas ini, jika aku tidak meletakkan sebarang link, kamu tahu yang sumner tersebut datang dari Wikipedia, Yahoo! Answer, ask.com atau buku yang aku pernah baca suatu masa dahulu. Kalau aku ambil dari blog orang, barulah aku letakkan link.

Tapi ada beberapa jenis artikel/entri yang kalau ditulis, pembacanya tak pula mintak tanya dari mana dapat sumbernya iaitu artikel/entri yang mempunyai hal kaitan dengan agama Islam, Yahudi dan sewaktu dengannya.

Sebagai contoh, entri tentang Hitler sebenarnya menyokong Islam. Yang kononnya Hitler menyokong Islam dengan membunuh Yahudi, selalu menggunakan ayat Al-Quran dalam ucapannya dan lain-lain.

Tanpa perlu bertanya kepada si penulis blog atau si penyebar artikel ini di Facebook dari mana datangnya sumber ini, kamu terus bersetuju dan terus mengeluarkan kata keramat, "Mohon share!" atau yang bersifat Islamik sikit, "Ana mahu share ini entri lah!"

Sekali lagi aku mahu terapkan, Hitler bukan menyokong Islam. Dia seorang diktator. Diktator akan melakukan apa saja untuk merealisasikan impiannya.

Kalau benar dia menyokong Islam, kenapa dia membenarkan rakan sekutunya Benito Mussolini membunuh etnik Islam di Afrika Utara (Maghribi, Tunisia, Mesir etc.). Menggunakan ayat Al-Quran dalam ucapan tak semestinya dia menyokong Islam. Membunuh orang Yahudi juga belum tentu menunjukkan dia menyokong Islam.

Perlu diingat, dalam tentera Hitler juga terdapat askar yang datang dari etnik Yahudi sebelum berlakunya Holocaust yang meragut semua nyawa orang Yahudi dan juga askar berbangsa Yahudi dalam tentera Hitler. Mana kita tahu, mungkin selepas memusnahkan semua orang Yahudi, Hitler mensasarkan Islam sebagai sasaran seterusnya pula?

Begitu juga dengan entri yang kononnya Pokemon sebenarnya dalam bahasa Yahudi membawa maksud "Saya Yahudi". Aku tanyalah dekat si penulis, mana dapat sumber tersebut. Haram sampai sudah tak bagi jawapan.

Yang kononnya Secret Recipe dibuat dari bahan yang tidak Halal. tak tunggu confirmation, tak tahu dari mana datang sumber, terus publish dekat blog.

Hari ini, Secret Recipe menyatakan meraka mahu menyaman mana-mana blog yang menyebarkan fitnah ini. Hah! Berebut semua delete entri tersebut. Tak tahu mana sumber, terus mahu post entri.

Itu belum masuk kes perkataan "salam" dan "bye-bye".

Kesimpulan yang aku dapat dari tabiat pembaca blog ialah kalau entri yang dibaca tiada kena mengena dengan agama Islam atau Yahudi, kita kena letakkan link sumber maklumat tersebut.

Kalau berkaitan agama Islam, Yahudi dan sewaktu dengannya, tak perlu kerana benda link sebagai sumber kerana orang akan terus percaya seratus peratus informasi tersebut.

Maaf kalau kamu terasa tetapi ini adalah kenyataannya. Orang Melayu senang mahu ditipu kalau menggunakan agama sebagai medium. Entah betul, entah tidak informasi tersebut, terus percaya sahaja.

Itu sebabnya aku malas mahu share info-info begini di blog atau Facebook. Kalau salah, tak pasal-pasal dapat dosa kering. Melainkan penulisan dari orang terkenal seperti Dr. Asri (Dr. MAZA), atau Ustaz Ismail Kamus yang meletakkan hadis atau ayat Al-Quran sebagai sumber, itu baru boleh percaya.

Lepas ini, aku mahu sebarkan yang kononnya Pavillion yang orang biasa panggil Pavy bermaksud "Saya orang Yahudi" (idea dari Twitter Obiefiend) ataupun perkataan Savvy dari Proton Savvy bermaksud "Saya pemandu berbangsa Yahudi". Mesti kamu percaya kan? Mesti kamu tak tanya pasal sumber kan?

Ok. Cukup sampai di sini. Semoga kamu semua lebih bijak menilai dan jangan asyik nak "bersuap" lagi. Adios!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar