Jumat, 20 Mei 2011

Movie Marathon: Thor & Fast Five: Rio Heist

Rasanya macam tak relevan untuk aku keluarkan entri ini sekarang memandangkan kedua-dua cerita ini sudah tidak ditayangkan lagi di pawagam.

Aku sepatutnya mengeluarkan entri ini minggu lepas. Tetapi kerana masalah teknikal (dan kesuntukan masa) aku tidak mengeluarkan entri ini. 

Oleh sebab aku sudah pun menaip panjang lebar dan rasa rugi pula tidak di publish-kan, maka aku tetap mengeluarkan entri ini.

==========

Minggu lepas, aku sempat keluar bersama pengantin baru Cendol, untuk pergi menonton wayang. Cerita pilihan kami (aku) adalah Thor dan Fast 5.


Thor


Thor adalah filem adaptasi dari komik Marvel hasil ciptaan Stan Lee, Larry Lieber dan Jack Kirby. Watak Thor diadaptasi dari watak mythology dari Jerman, iaitu watak seorang tuhan yang mempunyai kaitan dengan guruh, petir dan kilat.

Tapi bila menonton filem ini, Thor seakan-akan bukan lagi memegang watak sebagai tuhan. Tetapi hanya sekadar anak raja yang berada di ruang dimensi yang lain dari bumi.

Filem ini mengisahkan tentang Thor, seorang pewaris tahta Raja Asgard, yang suka bertindak melulu dan selalu membuat keputusan menggunakan kepala lutut sehingga menyebabkan ayahnya murka. Thor kemudian dibuat negeri dari Asgard. Thor telah dicampak ke bumi. Kuasanya telah ditarik dan dia menjadi seperti manusia biasa. Thor perlu bermuhasabah diri untuk mendapatkan kembali kuasanya.

Thor mempunyai seorang adik tiri bernama Loki, yang sentiasa cemburukan kebolehan Thor. Loki akhirnya berjaya merampas tahta dan maka terjadilah satu pertempuran untuk menentukan siapa bakal raja yang paling layak.

Jalan cerita nampak ringkas dan mudah tetapi cerita ini dipenuhi plot yang menarik dan lakonan yang mantap dari para pelakon. Aku merasakan filem Thor ini lebih baik dari semua franchise filem Iron-Man dan Hulk.

Ada post credit scene selepas credit habis dimainkan. Kira macam hidden scene atau easter egg kalau dalam DVD. Siapa yang cabut awal selepas cerita ini tamat, mesti tak melihat scene di bawah ini.



Scene ini menunjukkan hint untuk kesinambungan filem ini dengan filem The Avengers yang bakal ditayangkan tahun depan.

Tabiat post credit scene ini memang sudah bermula dari filem The Incredible Hulk, Iron-Man dan Iron-Man 2 lagi.

Post credit scene untuk Iron-Man


Post credit scene untuk Iron-Man 2



Tukul Thor sudah muncul!

Dengan kemunculan Tony Stark (Iron-Man) dalam filem Hulk, Nick Fury muncul dalam siri filem Iron-Man dan Thor, Tukul Thor dalam Iron-Man 2 dan perisai Captain America dalam Iron-Man dan Iron-Man 2, hint untuk The Avengers sudah semakin hampir. Bulan depan, filem Captain America bakal ditayangkan pula.

The Avengers bakal menampilkan Iron-Man, Hulk, Thor, Captain America, War Machine, Hawkeye, Black Widow (Natasha Romanoff), Nick Fury dan Maria Hill menentang Loki. Bakal menjadi satu filem epic.

Oh ya, Ada satu lagi superhero membuat penampilan cameo dalam filem Thor. Dia ialah Hawkeye. Hawkeye keluar semasa scene Thor cuba merampas tukulnya kembali yang terpacak dan tak boleh dicabut. Orang yang ditugaskan untuk memanah Thor ialah Hawkeye. Credit tu my friend, Rizuan Bulusan for this.

Hot chick alert: Natalie Portman sebagai Jane Foster


Fast & Furious 5: Rio Heist a.k.a. Fast Five


Secara jujurnya, aku tak pernah menonton siri filem The Fast & The Furious diwayang sebelum ini. Semuanya aku tonton melalui laptop aku, hasil kawan-kawan yang rajin men download.

Antara sebab utama aku menonton filem ini di wayang kali ini kerana Dwayne Johnson atau lebih dikenali sebagai The Rock, ahli wrestling paling aku minati, berlakon dalam filem kali ini.

Selepas franchise filem The Fast & The Furious ini mendak selepas filem The Fast and the Furious: Tokyo Drift dan kembali dengan impak yang lebih baik melalui Fast and Furious, Fast Five menampilkan aksi yang lebih menarik.

Scene lumba kereta agak kurang dalam filem ini berbanding filem-filem sebelum ini dan filem kali ini lebih fokus kepada misi mereka yang ingin merompak. Menurut pengarahnya, fielm ini memerlukan kelainan dari yang lain untuk memastikan jalan cerita ini lebih segar.

Penampilan The Rock sebagai polis juga membawa suatu idea yang baik. Rasanya The Rock adalah polis paling tough dan hebat yang pernah muncul dalam franchise filem ini.

Walaupun beliau bertindak sebagai watak utama, penampilan beliau sebagai polis yang hebat, bijak dan kadangkala bersifat humor memberikan impak yang menarik.

Hot chick alert: Elsa Pataky sebagai Elena Neves & Gal Gadot sebagai Gisele Harabo.

Oh ya, Fast Five juga ada post credit scene:



Eva Mendez, yang muncul dalam 2 Fast 2 Furious, memberikan fail kepada The Rock yang menyatakan yang Michelle Rodriguez (yang muncul dalam Fast and Furious) masih hidup. Ini bermakna ada sequel untuk filem ini dan The Rock akan berlakon lagi.

Ok. Sekian. Priest dan Pirates of Caribbean sudah keluar. Nanti aku cari peluang untuk menonton.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar