Senin, 23 Mei 2011

Mencari Pasangan

"Mirul, cuba kau tulis pasal mencari pasangan. Tak la yang tipikal-tipikal sangat. Contoh macam saya nak pasangan yang beriman, memahami diri saya, romantik.. Bla, bla, bla.... Itu semua tipikal sangat. Buat yang lain sikit la. Buat la, ye?"

Sebenarnya entri ini aku tulis sebenarnya atas request kawan aku. Lebih kurang macam di ataslah ayatnya masa dia request dari aku. Sudah agak lama juga dia request suruh aku menulis entri ini. Tapi aku menolak.

Kenapa? Memang sangat kelakarlah seorang yang sudah 3 tahun hidup single mahu menulis entri tentang cara mencari pasangan. Memang loser-lah bunyinya kan?

Tapi setelah hampirt setahun dan aku pun rasa macam tak berapa sesuai mahu publish entri yang aku peram dalam draft aku memandangkan keadaan semasa, aku gagahkan jugalah menaip tentang tajuk ini.

Kebiasaannya bila ingin mencari pasangan, setiap orang mempunyai senarai ciri-ciri idaman bayangan pasangan impian mereka.

Ada mahu yang beriman, yang pakai tudung, yang seksi, yang sedang mata memandang, yang smoking hot, yang tahu memasak, yang mempunyai susuk badan yang menarik, yang mempunyai breast yang besar, yang tinggi, yang pandai berdikari, yang pandai buat lawak, yang kaya supaya senang nak bershopping, yang kaya dan tua supaya bila mati semua harta jatuh ke tangan dia dan boleh jadi janda kaya dan boleh pasang anak ikan yang lebih muda dan lain-lain lagi.

Jangan nak tipulah kamu tiada senarai pasangan impian kamu. Paling tak pun, kamu mesti ada sekurang-kurangnya 5 ciri-ciri pasangan impian kamu.

Tapi sebenarnya, buatlah senarai macam mana pun, pasti anda akan mendapat pasangan yang tak kan menepati 100% ciri-ciri yang anda mahukan. Kadang-kadang, cuma 10% sahaja yang menepati ciri-ciri apa yang kamu idamkan.

Macam aku sendiri. Salah satu ciri perempuan idaman aku ialah mempunyai rupa paras seperti Chinese Look. Tetapi dari 4 ex-girlfriend aku, cuma seorang sahaja yang mempunyai Chinese Look. 

Kenapa tak jumpa 100% sama dengan ciri-ciri yang kita idamkan? Adakah tiada lelaki/perempuan yang baik dalam dunia ini?

Sebenarnya ada beberapa sebab kenapa kita gagal menjumpai pasangan yang 100%  menepati citarasa kita.

Yang pertama, manusia yang mempunyai ciri-ciri idaman kita biasanya menghampiri sikap sempurna. Dalam fikiran kita, kita selalu mengidamkan pasangan yang sempurna. Masalahnya, dalam dunia ini ada ke manusia yang super sempurna seperti apa yang kita idamkan? 

Yang kedua, kita mengidamkan pasangan yang mempunyai ciri-ciri yang kita impikan. Tapi masalahnya, adakah kita ini memenuhi ciri-ciri idaman pasangan kita? 

Kita punyalah payah sangat mencari pasangan yang mempunyai ciri-ciri idaman kita. Bila sudah jumpa, dia pula yang kata, "Awak tak memenuhi ciri-ciri idaman saya. Sorry."

Butthurt? Marah? Angin satu badan? Tak payah nak angin sangat. Remember how many people you reject because you said this word: "Awak tak memenuhi ciri-ciri idaman saya. Sorry."

In the end, benda ini terkena pada batang hidung kita semula.

Yang ketiga adalah biasanya yang terjadi kepada kita semua. Bila kita sudah jumpa pasangan kita yang sempurna dan memenuhi ciri-ciri yang kita jumpa, baru kita tahu yang sebenarnya kita tak mahukan insan yang terlampau sempurna seperti apa yang selalu kita impikan selama ini.

Bila kita sudah jumpa, dan kita dah berkenalan selama setahun dua, baru kita tahu yang sebenarnya ciri-ciri yang kita idamkan itu hanya muncul kerana pengaruh kita dari orang lain. 

Bila kamu tengok kakak kamu  mempunyai suami yang baik, kamu pun mengidamkan untuk mendapat suami yang mempunyai ciri-ciri yang sama seperti abang ipar kamu.

Tapi bila kita sudah dapat, baru kita sedar itu bukan ciri-ciri yang kamu cari. Tapi itu ciri-ciri idaman kakak kamu. 

Yang keempat, kadang-kadang kesempurnaan itu merimaskan. Memang benar kita mahu dapatkan pasangan yang memenuhi ciri-ciri yang kita mahu. Tapi itu apa yang kita fikir semasa kita belum jumpa. Bila kita sudah jumpa, baru kita tahu yang pasangan tersebut hanya sempurna dalam minda kita, tapi bukan sempurna untuk hidup bersama.

Timbul juga teori soulmate dan 'The One' yang selalu kita dengar. Itu aku kupas lain kalilah.

Jadi kesimpulannya, jangan letak harapan tinggi sangat dengan senarai ciri-ciri idaman yang kamu tetapkan itu kerana mustahil kamu boleh dapat 100% seperti apa yang kamu impikan. Kalau dapat 50% pun sudah kira beruntung.

Bagi yang dapat pasangan yang yang 100% memenuhi ciri-ciri idaman kamu, tahniah aku ucapkan. Jaga baik-baik. Jangan sampai kehilangan pula.

Ok. Aku rasa entri ini macam tak memenuhi langsung ciri-ciri apa yang kawan aku request kan. Well, what do you expect from a single guy like me to write about relationship?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar