Senin, 09 Mei 2011

Semalam, Hari Ibu.....

Semalam, Hari Ibu yang disambut secara meluas diseluruh dunia. Selamat Hari Ibu. Selamat Hari Ibu buat semua  kaum hawa yang sudah bergelar ibu.

Hari Ibu disambut untuk mengenang pengorbanan dan jasa seorang ibu yang tak pernah penat menjaga dan mendidik kita menjadi insan manusia yang berjaya (kalau tak berjaya, itu lain cerita).

Baru-baru ini, ada tersebar satu artikel di Facebook yang mengatakan Hari Ibu haram disambut oleh umat Islam. Berikut ialah sedikit petikan dari artikel tersebut:

Mari kita singkap makna sebenar Hari Ibu / Mother’s Day menurut Wikipedia : “One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother’s Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians.”
Maksudnya di sini ialah bahawa hari ibu juga merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.

Ok. Dari petikan artikel di atas, ia menyatakan yang Hari Ibu pada zaman dahulu disambut untuk meraikan ibu kepada dewa tersebut.

Dengan kata lain,sambutan Hari Ibu disamakan dengan Hari Valentine yang disambut untuk memperingati St. Valentine.

Tetapi, seperti yang aku pernah tulis dalam entri dahulu tentang Hari Valentine, ada perbezaan antara Hari Valentine yang asli (memperingati St Valentine) dan Hari Valentine Moden (hari dimana Esther Howland menipu duit semua manusia).

Hari Ibu moden lebih kepada meraikan pengorbanan ibu kita yang membesarkan kita selama ini dan bukannya hari nak meraikan ibu dewa. Hari Ibu yang kita sambut sekarang tiada kena mengena dengan dewa-dewi tersebut.

Apa salahnya kita luangkan sedikit masa meraikan ibu kita yang sudah penat menjaga kita selama ini kan?

"Tapi Mirul, kalau kita nak meraikan mak kita, hari-hari lain pun boleh. Tak payah nak tunggu hari ibu pun boleh kan?"

Memang betul. Tapi adakah kita bagi hadiah hari-hari dekat ibu kita seperti kita bagi hadiah pada Hari Ibu? Adakah kita mengucapkan ucapan penghargaan kepada emak kita setiap hari? Yang sudah tinggal berjauhan dengan ibu kamu pula, ada ke kamu menelefon ibu kamu setiap hari, bertanya khabar dan mengucapkan rasa sayang kepada ibu kamu?

Tidak, bukan? Jadi tak salah rasanya kita meluangkan masa sehari untuk menghargai jasa ibu kamu. Sambutlah hari tersebut (dan juga pada hari lahir mereka) dengan niat menghargai pengorbanan ibu kamu.

Berbeza dengan Hari Valentine, hari tersebut menggalakkan maksiat, tapi Hari Ibu kan untuk meraikan ibu. Apa salahnya kan? Lagipun, Nabi Muhammad S.A.W. ada bersabda menyuruh kita menyayangi ibu kita lebih dari kita menyayangi orang lain. Rasanya, tak salah kita meraikan ibu kita kan.

Tapi entahlah, kadang-kadang bila fikir-fikir kan pening juga. Memandangkan Malaysia ini sekarang memang tengah trend haram-mengharamkan, aku pun boleh jadi pening juga. Sudahlah. Baik fikir benda yang lebih besar dari memikirkan benda yang remeh temeh ini. banyak lagi benda besar yang boleh merosakkan akidah yang kita patut fikirkan dari benda ini.

Apa pun, selamat Hari Ibu kepada ibu saya, Azizah Bte Ali. Terima kasih kerana membesarkan saya dan bersabar dengan saya selama 27 tahun. Begitu juga kepada ibu-ibu lain di seluruh dunia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar