Senin, 02 Mei 2011

...Dan Industri Muzik Malaysia Kini Mempunyai Bahan Gelak Baru

Sebelum ini, aku ada terbaca di blog Una Berry tentang seorang perempuan yang dress up like Justin Bieber, dan mengaku yang dia memang sudah pun dress up seperti itu sebelum kemunculan Justin Bieber.


Perempuan ini tak mengaku yang dia peminat Justin Bieber, dia memang sudah dress up seperti itu. Aku facepalm melihat karenah perempuan ini. Masa itu aku terfikir, "harap-harap tak de lah orang yang jenis suka tiru identiti macam ni ada dekat Malaysia."

Nampaknya mimpi buruk aku sudah menjadi kenyataan.

Mula-mula, muncul sebuah girl band yang dikenali sebagai Gula-Gula.



Aku tak pasti adakah lagu mereka sudah di-release-kan di radio, tapi menurut apa yang aku baca, mereka menyanyikan lagu berentak K-Pop. Yes! Korean Pop, not Kedah Pop.

Kemudian, perkara tersebut menjadi semakin buruk. Muncul pula sekumpulan boy band, yang menggelarkan diri mereka 24:7 dan juga mengaku mereka juga membawa rentak K-Pop.



Ok. Aku tak kisah kalau kamu nak tiru bunyi muzik mereka. Aku tak kisah kalau kamu nak menyanyi lagu yang sama rentak dan sama genre seperti kumpulan K-Pop di Korea. Tapi, bila kamu meniru penampilan mereka bulat-bulat, ini satu penghinaan kepada diri sendiri dan industri Malaysia.

Gula-gula, sekumpulan perempuan genit yang berpenampilan seksi, mengenakan hot pants, sama seperti artis K-Pop. Secara jujurnya, satu-satunya sebab aku menonton video klip kumpulan K-Pop perempuan adalah kerana penampilan seksi mereka. 

Yes! Jujur aku katakan di sini, aku tak minat pun lagu mereka, hanya keseksian mereka yang menarik perhatian aku.

Tapi, bila mereka, (Gula-Gula) cuba meniru cara berpakaian mereka, aku facepalm. Pertama, kenapa mereka perlu meniru cara kumpulan K-Pop berpakaian? Cara berpakaian seperti itu adalah identiti mereka, jadi kenapa perlu meniru identiti mereka?

Sama seperti Justin Bieber. Rambut adalah trademark beliau. Bila ada yang meniru gaya rambut beliau, pasti orang akan berkata, "Hek eleh, tiru gaya Bieber pulak!" 

Benda yang sama terjadi pada Gula-Gula. Lagipun, kaki kamu semuanya tak lawa seperti artis K-Pop itu. Ketahuilah wahai kamu semua Gula-Gula, yang perempuan yang memakai skirt pendek dan hot pants adalah perempuan yang mempunyai kaki yang cantik. Kalau setakat biasa-biasa sahaja kaki kamu, gunakanlah cleavage kamu untuk menarik perhatian orang.

Dan 24:7... Dude, what the fuck are you thinking? Apa kejadah kamu dress-up mcam itu? K-Pop? Seriously, you all just look like a bunch of a gay group.

Aku tak faham kenapa kumpulan ini beria-ia mahu dress-up sedemikian rupa. Kalau kamu betul-betul mahu menyanyikan lagu bergenre K-Pop, fine. Tak de hal punya. Tapi kenapa perlu meniru gaya pemakaian 100% sama dengan kumpulan K-Pop di Korea?

Kalau mahu jadikan cara pemakaian kumpulan K-Pop sebagai bahan rujukan, itu tak salah. Tapi bila kamu tiru 100% cara pemakaian mereka, itu yang salah.

Dan bagi aku, mereka bukan sahaja meniru gaya pemakaian, tetapi mereka telah salah tiru sehingga kan menjadi.... Pelik! Rasanya, aku tak pernah tengok kumpulan K-Pop lelaki dress up dan membuat posse seperti di bawah.

Amaran!
Hati-hati. Jangan ludah skrin laptop anda selepas
melihat gambar di atas

Pengajarannya, boleh menyanyi lagu yang bergenre K-Pop, boleh juga menjadikan kumpulan tersebut sebagai rujukan untuk cara berpakaian, tapi tiru 100%, dan kemudian tersalah tiru, bakal menjadi bahan kutukan orang ramai di masa hadapan.

Amaran!
Hati-hati. Jangan tendang skrin laptop anda selepas
melihat gambar di atas

Ok. Tak payah nak pose buat-buat muka comel boleh tak? Macam sial, tahu tak? Lagi-lagi si lahanat yang pose angkat tangan atas kepala sambil tersengih tutup mata tu. Buat aku rasa macam nak tendang laptop pulak dibuatnya.

Ok, aku ada soalan sikit untuk semua peminat K-Pop di Malaysia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar