Rabu, 24 Maret 2010

3 Tahun Sudah Berlalu.....

Sekelip mata, dah 3 tahun berlalu semenjak aku menaip entri pertama aku di blog ini. Sendiri pun tak sangka aku akan bertahan sebegini lama dalam bidang memblogging ni.

Seperti yang aku pernah tulis pada entri yang lepas, aku sebenarnya sudah memasang niat untuk menulis blog semenjak tahun 2002, namun hajat itu tak tercapai atas beberapa sebab yang aku juga tidak pasti akan jawapannya.

Dengan menjadikan Cendol sebagai bahan ujikaji untuk menulis blog, aku akhirnya memulakan entri pertama pada tanggal 25 Mac 2007.

Dan aku tidak sangka aku masih bertahan selama ini kerana aku sendiri sedar aku mempunyai semangat 'hangat-hangat tahi ayam' tetapi nampaknya tahi ayam itu aku jadikan baja dan semangat aku semakin memuncak untuk menulis (mungkin menaip) sehingga kini.

Bila aku baca kembali entri-entri aku yang lepas, pelbagai jenis cerita telah aku coretkan di atas blog ini. Dari kasih kelakar, sedih, tak senonoh dan lain-lain lagi. Dari pengalaman hidup aku sendiri seperti Kisah Aku dan Mei yang aku jarang-jarang ceritakan pada orang lain sehinggalah aku kisah kereta Lula accident.

Dalam tempoh 3 tahun, pelbagai jenis banner aku gunakan semenjak aku mula memblogging. Daei headder yang kosong hinggalah aku meletakkan beberapa gambar pelik menjadi header dan kini, Hannah Tan menghiasi header aku.

Aku juga seringkali mengubah background blog ini dahulu. Dari warna hitam menjadi warna putih. Kemudian aku mula menggunakan background gambar seperti gambar patung arnab yang berdarah, gambar perempuan emo, sehinggalah menjadi hitam semula.

Dari blog satu 2 kolum, kini sudah menjadi 3 kolum. Dari tiada Twitter widget sehinggalah muncul widget Twitter itu.

3 tahun bukan satu tempoh yang singkat. Kalau kamu jadi peserta Akademi Fantasia, dalam 3 tahun kamu dalam tempoh kemasyuran sebelum kamu dilupakan 2 tahun kemudian. Dalam tempoh 3 tahun, kuah kari yang kamu beli mungkin sudah basi dan berbau busuk tahap tungking jika kamu tidak buang kuah itu.

Dalam tempoh 3 tahun menulis, pelbagai benda telah aku pelajari. Pengajaran yang aku dapat dari penulisan aku sendiri dan juga membaca penulisan orang lain.

Ada sesetengah pihak mengatakan menulis dan membaca blog adalah membuang masa semata-mata. Bagi aku tidak. Ia lebih berfaedah dari dadah, gam, dan kegiatan tidak sihat lain seperti merempit.

Aku berharap satu hari nanti aku berjaya memajukan diri aku dal mbidang penulisan ke satu tahap yang lain. Walaupun aku bukan mengambil pengajian dalam bidang penulisan, tetapi itulah harapan yang aku sering tanamkan dalam diri semenjak mula menulis di sini.

Aku berharap, aku dapat menulis di blog ini sehinggalah aku berhenti bernafas di bumi yang fana ini.

Terima kasih aku ucapkan kepada pembaca yang sanggup membaca penulisan tahap kelas ketiga di blog ini. Terima kasih juga pada para followers yang sanggup mengikuti perkembangan aku di blog selama ini.

Terima kasih.

Dan aku akan terus meneruskan bidang penulisan untuk selagi aku terdaya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar