Kamis, 11 Maret 2010

MASIH ADA YANG SEMPIT PEMIKIRANNYA

Sebaik sahaja Pentas Akhir Raja Lawak berakhir, aku menerima beberapa SMS dari sahabat handai. Lebih kurang macam ni bunyi SMS tersebut:

Kawan: Aku bengang betul la Idlan boleh kalah.

Aku: Kenapa pulak? Bukan ke kau tak suka Idlan tu? Kau cakap tak kelakar la... Lawak macam sampah la...

Kawan: Memang aku tak minat Idlan. Tapi lebih baik Idlan menang dari Kumpulan Kecik tu. Kecik tu kan dari Sabah.

Aku: So, kenapa pulak kalau diorang dari Sabah?

Kawan: Biar la orang semenanjung menang. Buat apa bagi hadiah kat orang Borneo tu.

Aku menggeleng kepala. Macam tak percaya ada kawan aku yang mempunyai pendidikan yang tinggi tetapi berfikiran sempit.

Bukan seorang saja, tapi ramai juga kawan aku yang tidak puas hati Kumpulan Kecik menang atas alasan mereka asal dari Kepulauan Borneo.

Ya, memang tidak dinafikan yang memang ada orang semenanjung yang tak suka orang Kepulauan Borneo. Kenapa? Aku sendiri tak pasti. Ada juga aku jumpa group anti orang Sarawak dan Anti orang Borneo. Dan ada juga orang dari Kepulauan Borneo yang anti kepada orang semenanjung.

Nampaknya, Malaysia ni bukan sahaja ada permasalahan antara kaum, tapi juga permasalahan antara orang Semenanjung dan Borneo.

Kenapalah sempitnya pemikiran? Kenapa nak anti-anti tak tentu pasal? Mana semangat Satu Malaysia yang dilaung-laungkan? Pandai sebut satu Malaysia, kutuk aku sebut tak join group 1Malaysia dalam Facebook tapi dia sendiri anti orang Borneo.

Aku tahu, budak yang aku ceritakan dalam entri ini selalu baca blog aku. So kalau kau terasa, aku minta maaf banyak-banyak dan bukakanlah minda untuk menjadi insan yang lebih berdaya intelek.

Ish.. Macam mana Malaysia nak maju kalau masih ada yang berfikiran perkauman, anti agama ini-agama itu dan anti Borneo dan Semenanjung.

Macam mana Malaysia nak maju kalau pemikiran rakyatnya masih seperti orang zaman batu?

Lu pikirlah sendiri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar