Senin, 08 Maret 2010

OH, ANAK SAUDARA KU.....

Aku ada seorang anak saudara yang bernama Aatif Naufal. Naufal dilahirkan pada 17 Mac 2006, hasil perkahwinan abang aku dengan isterinya.

Semenjak umurnya mencecah 3 tahun pada tahun lepas, aku tengok anak saudara aku ni makin petah bila bercakap. Bukan setakat petah bercakap saja, malahan otaknya cepat tangkap dengan apa yang didengar dari persekitarannya.

Biar aku imbau apa perkembangan Naufal sepanjang umurnya mencecah 3 tahun.


Naufal 1

Kami sekeluarga makan bersama. Kami makan dilantai. Dah lama tak makan sambil bersila. Asyik makan atas meja semenjak meja makan dibeli. Biasanya, akak ipar aku akan menyuap Naufal makan tapi kali ni Naufal mahu suap sendiri.

Bila Naufal suap sendiri, habis bersepah nasi keluar dari pinggan. Akak ipar aku cuba memberi nasihat pada Naufal.

"Naufal, jangan makan bersepah. Tak elok membazir. Nanti menangis nasi tu."

Tiba-tiba Naufal berhenti makan. Dia terus memandang nasi tersebut.

"Naufal, kenapa tengok nasi tu?"

"Mama. Naufal nak tengok nasi ni menangis la."

Maka, ketawalah kami semua. Nampaknya budak-budak zaman sekarang susah nak terima kata-kata petua orang tua.


Naufal 2

Naufal tengah bermain dengan mainan roket yang aku dan abang aku dapat semasa kami semua pergi ke Fun Fair.

Tengah Naufal seronok main dengan roket tersebut, tiba-tiba abang aku bersuara:

"Naufal, meh abah tengok kejap roket tu..."

"Tak boleh. Ni harta Naufal," jawab Naufal selamba.

Pelik. Macam mana budak yang baru berumur 3 tahun sudah faham makna 'harta' dan boleh gunakan perkataan tu dalam konteks ayat?


Naufal 3

Akak ipar aku ajar Naufal jangan menggunakan kata-kata tidak elok. Sebagai contoh, bodoh. Akak ipar aku melabelkan perkataan tersebut sebagai perkataan "tak elok".

Satu hari sedang kami semua rancak berbual, tiba-tiba mak aku terlepas satu ayat, "apa ingat orang Malaysia sekarang ni bodoh ke?"

Naufal terus terdiam mendengar kata-kata mak aku. Dia pun terus mendapatkan abang aku sambil bercakap dengan perlahan.

"Abah, nenek tu dia cakap benda tak elok la tadi."

Abang aku tersenyum dan bertanya lagi pada Naufal.

"Apa yang nenek cakap tadi?"

"Naufal tak nak cakap. Benda tu tak elok. Abah je la yang cakap."


Perkembangan kanak-kanak berumur 3 tahun dulu dengan sekarang memang berbeza. Mereka lebih cepat belajar dari tingkah laku dan pertuturan kita.

Cuba bayangkan, baru umur 3 tahun Naufal dah pandai buka laptop dan main game dalam laptop tersebut. Baru 3 tahun, dah pandai guna hand phone touch screen.

17 Mac ni, genap 4 tahun umur Naufal. Entah apa pula kepandaian yang akan dikuasai dalam tempoh setahun akan datang.

Aku dah update Tears Don't Fall dan Lepas Laku.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar