Minggu, 24 Februari 2008

MAIN JUJUR - JUJUR

Entri ini merupakan respond daripada komen-komen yang di berikan pada entri yang lepas.

---------------------------------------------------------

Pada tahun lepas, pada bulan disember, aku dan semua ahli family ku (cousin, pak cik, mak cik, abang, akak ipar ku kecuali parents aku) pergi ber camping di Janda Baik di Pahang.

Pada waktu malam, aku dan beberapa orang sepupu lelaki lepak bersama-sama dan berbual-bual pasal wanita (what else, eh?). Kemudian, sepupu aku, afiq, mengemukakan satu soalan...

Afiq: Abang Am, jom main jujur-jujur nak?


Aku: Apa tu?


Afiq: Jujur-jujur ni macam sessi soal jawab. Nanti kita akan di soal oleh orang lain dan kena jawab secara jujur. Tak boleh mengelak dari menjawab dan kena jawab dengan jujur. Nak tak?


Aku: Mana dapat benda ni?


Afiq: Ala, semua sepupu-sepupu pompuan kita selalu main. Diorang siap main kat sekolah lagi. Nak tak?


Aku: Ok la.


Afiq: Aan, nak main sekali tak?


Aan: Ok jugak.


Afiq: Abang Ekhsan nak main sekali tak?


Ekhsan: Tak nak. Abang selalu tak jujur (terus blah sebab awek dia call).


Aan: Patut la selalu tukar-tukar girlfriend.


Afiq: Ok. Soalan pertama dari Afiq kepada Abang Am. Buat masa sekarang ni, Abang Am ada minat kat sape-sape tak?

Terkedu juga aku mendengar soalan tu. Secara jujurnya, aku memang ada menyukai seorang wanita buat masa sekarang.

Gadis itu berkulit putih. Muka nya memang boleh tahan cantik (pada pandangan mata aku. Cantik sangat subjektif). Berambut panjang. Berbadan genit dan aku suka penampilannya.

Kalau mukanya ada iras-iras muka cina (chinese look), memang complete dan memenuhi citarasa wanita yang aku idam-idamkan.

Tapi, aku rasa agak kaget hendak tackle minah ni. First of all, dia berumur 19 tahun dan aku 24 tahun pada tahun ini. Beza kami 5 tahun. Tidak kah kamu rasa jarak umur aku dan dia amat jauh berbeza.

Yang kedua, dia seorang gadis yang pandai. Pada waktu persekolahannya, dia sering mendapat anugerah pelajar terbaik sekolah setiap tahun.

Yang ke third nya, dia seorang anak tunggal. Ya! Dia anak kesayangan family. Jika orang macam aku yang mahu tackle dia, pastilah parents dia akan reject aku dengan selambanya.

Yang keempat, dia hidup dalam family yang agak berada. Aku? Enuff said....

Aku juga tidak pasti samada aku akan tackle dia atau hanya akan aku jadi kan dia adik angkat. Dan yang lebih penting lagi, adakah dia sudi berkasih sayang dengan aku? (macam sial pulak ayat ni bila aku baca balik).

Soalan tersebut sering berlegar di kepala hotak aku. Pening juga bila memikirkan perkara yang tidak rumit berulang kali.

Afiq: Abang Am!!! Ada tak yang abang suka sekarang?

Jadi kamu agak, apa yang akan aku jawab?

Aku: Tak de. Buat masa sekarang, memang tak de.

Ya!!! Aku tipu. I'm a liar. Liar, liar, pants on fire. Lies for the liar. Lying is the most fun a girl have without taking her cloth off.........

Mudah sahaja aku berjaya menepis soalan itu.

Jadi pada kamu yang memberi komen bahawa aku terlampau jujur dalam entri yang lepas, mungkin tidak.

Kadang-kadang, kita kena berkelakuan jujur itu sifat yang terpuji dan baik untuk di amalkan. Tetapi kalau terlalu jujur juga akan membawa padah kepada kita.

Aku amat risau kerana sudah beberapa kali jawapan aku yang kamu kata terlalu jujur (atau pun memang jujur. Aku terlalu lurus bendul) telah beberapa kali membuatkan kenalan aku kecil hati dan menangis. tapi ada juga yang gembira aku menjawab dengan jujur.

Jadi, apa yang perlu aku lakukan? Perlukah aku terus jujur atau menipu? The answer is in your lying sadistic heart (kata kawan aku). Aku sendiri tak pasti dengan jawapan untuk soalan tersebut....

Apa pandangan kamu?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar