Senin, 27 Juni 2011

Hari dan Lagu

Rasanya semua pernah dengar lagu lagu sempena Hari Raya Aidilfitri. Selamat Hari, Raya, Aidilfitri, Musafir di Aidilfitri, Kepulangan yang dinanti dan banyak lagi.

Bukan setakat hari raya, Krismas, Tahun Baru Cina, Deepavali dan semua perayaan dalam dunia ada lagu. Setiap hari perayaan mesti diwarnai dengan lagu.

Tapi jangan ingat hari-hari biasa tiada lagu khas macam hari-hari perayaan. Jom kita usha sikit lagu-lagu untuk hari-hari biasa yang kita tempuhi.

Sebeanrnya banyak lagu yang ada mention nama-nama hari tapi aku akan ambik satu lagu untuk setiap hari.


Isnin


Manic Monday dari The Bangles. Rasanya ramai orang lebih familiar dengan lagu Eternal Flame dari band ini.

Manic Monday memang sesuai dengan hari Isnin yang biasanya dipenuhi dengan kesibukan di pejabat, perasaan tension bila kerja berlambak di office. Bolehlah dengar lagu ini dalam kereta bila on the way balik ke rumah dari office.


Selasa


Antara lagu Lynyrd Skynyrd (cara menyebutnya: Lĕh-'nérd 'Skin-'nérd) yang aku tahu dan pernah dengar. Bukan band kegemaran aku. Tapi lagu ini boleh tahan juga lah.


Rabu


Penyanyi yang legend dan sering menjadi influence bagi penyanyi yang ada sekarang. Sebenarnya, aku memang tak berapa layan sangat Tori Amos. Lagu-lagu Tori Amos agak berat. Peminat Justin Bieber memang tak layan lagu-lagu Tori Amos.

Tapi aku dengar lagu ini keluar di MTV masa awal tahun ini. Dan aku rasa macam OK juga lagu ini. Cuba try test dengar lagu ini.


Khamis


Antara lagu David Bowie yang aku pernah dengar dan aku minati. Tapi, lagu David Bowie kegemaran aku masih Life On Mars?


Jumaat


Perlukah aku bercerita tentang lagu ini? Kalau kamu tak pernah dengar, nampak sangat kamu asyik main Facebook semata-mata bila online di internet.


Sabtu


Secara jujurnya, aku tak pernah dengar lagu ini. Aku letak lagu ini sebab tak tahu lagu apa yang ada perkataan 'saturday' dalam tajuknya.

Band tahun 70'an, lagu berbau disco.


Ahad


Antara lagu top No Doubt. Masa ni, No Doubt berada di zaman kegemilangannya. Serius, aku merindui No Doubt di era zaman kegemilangan mereka.

==========

Itulah serba sedikit lagu-lagu yang memepunyai nama hari pada tajuk lagu mereka. Sebenarnya ada banyak cuma aku pilih mana yang aku pernah dengar saja.

Kamu ada tahu lagu yang mempunyai nama hari pada tajuk lagu mereka? Share with me.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar