Selasa, 16 November 2010

Cinta, KLCC dan Menara Warisan Merdeka

Video ini dah tersebar semenjak minggu lepas lagi. Semua orang dah tulis dalam blog masing-masing tentang video ni. Aku baru nak tulis hari ini. Aku memang slow poke.


Dari video tadi, kita dapat rumuskan beberapa perkara.

1. Ini bukan kali pertama KLCC dikaitkan dengan cinta. Kalau kamu pernah tengok filem Apa Kata Hati lakonan Raja Farah dan Farid Kamil. Ayat Farid Kamil dalam cerita tersebut lebih kurang macam ni:

"Itu KLCC, tanda cinta kita. Satu awak, satu saya. Sama lawa, sama cantik."

Jadi, tak hairan kalau couple ini menggunakan KLCC sebagai signifikan cinta mereka. KLCC sebenarnya adalah tanda cinta dan romantik.

2. Video ini terhasil kerana keghairahan kita membina bangunan tinggi pencakar langit. Dengan kata lain, pembinaan KLCC telah menyebabkan berleluasanya gejala sosial di Malaysia. 5 tahun akan datang, akan mucul pula video "Dia pilih Menara Warisan Merdeka, doh!!!"

3. Kalaulah Youtube dan internet sudah berleluasa dari tahun 1984, tak mustahil akan ada video "Dia pilih Dayabumi, doh!!!"

4. Aku tak tahu kenapa lelaki tersebut memberi pilihan kepada aweknya, pilih dia atau KLCC. Kenapa dia pilih KLCC sebagai bandingan dengan diri dia? Adakah dia rasa dia setanding dengan KLCC? Siapa dia nak dibandingkan dengan KLCC? Adakah dia mempunyai harga diri setandingan harga kos pembinaan KLCC? Adakah KLCC sebenarnya nama nickname lelaki yang mahu merampas perempuan tersebut dari beliau?

Atau pun sebenarnya...... Adakah dia mempunyai kemaluan berkembar yang mampu menandingi menara berkembar KLCC?

5. Jika rasa nak beromen dengan pasangan kamu, sila beromen di KL sahaja. Benda-benda macam ni memang benda kebiasaan di KL. Jangan berani beromen dengan pasangan anda di Batu Pahat. Ada peluang kena hempuk. Kalau dekat Parit Raja, aku tak pasti. Itu kena tanya Si Tanggang Parit Raja, Cendol.

6 .Sila rujuk perkara yang pertama. Kalau filem Apa Kata Hati merujuk kepada KLCC kerana KLCC merupakan bangunan tertinggi di Malaysia dan dunia ketika itu, 5 tahun akan datang, filem terpaksa merujuk kepada Menara Warisan Merdeka pula.

Ada kemungkinan ayat cinta dalam filem akan jadi begini:

"Itu Menara Warisan Merdeka, tanda cinta kita. 50 tingkat pertama tu, awak. 50 tingkat kedua tu, saya. Sama lawa, sama cantik. kita anggap je orang yang menghalang cinta kita bagaikan rakyat Malaysia yang marah dan joint 1M Malaysians Reject 100-storey Mega Tower fan page dalam Facebook tu.'"

7. Ada orang kata, insiden ini adalah insiden kawan makan kawan. Kawan yang merakam secara senyap-senyap telah meng-upload video ini ke Youtube dengan niat nak memalukan kawan dan perempuan tersebut.

Tapi aku tak rasa, kalau mereka tak segan beromen tepi jalan, kenapa dia nak malau kalau video tersebut tersebar di Youtube kan? Agaknya, laki yang bernama Hans tu yang menyuruh kawan-kawannya upload video tersebut dalam Youtube dengan niat membangga diri.

"Tengok, doh! Perempuan tu sampai merayu dekat aku, doh! Sampai sanggup comolot aku tepi jalan, doh! Rasa macam kat New York, doh! Orang yang lalu pun macam buat tak nampak, doh! Aku rasa macam aku ni hero, doh! Apsal aku cakap nak ada perkataa doh kat ayat aku, doh!"

Tidak ada komentar:

Posting Komentar