Minggu, 23 Agustus 2009

RAMADHAN DAN MERDEKA

Selamat menyambut bulan Ramadhan untuk  semua pembaca blog Warmness On The Soul dan Tears Don’t Fall. Semoga anda semua mendapat rahmat di bulan yang mulia ini.

RAMADHAN

Bulan yang ditunggu ramai oleh ramai umat Islam tetapi bulan yang amat dirisaukan oleh penghisap rokok yang tegar.

Tapi serius, aku memang pelik dengan orang yang tak puasa hanya sebab nak hisap rokok dan minum air sejuk sahaja. Bak kata kawan aku, “kalau tak nak puasa, baik makan habis-habisan. Sia-sia je puasa kalau takat hisap rokok dan minum air kosong.

Sebab tu aku tengok kalau dia tak puasa, dia mesti makan besar-besaran. Makan Nasi Ayam/ Nasi Tomato dengan Air Katira. Aku pun pelik juga mana dia dapat makanan tu sedangkan masa tu baru pukul 12:30 tengahari. Rupanya bazaar ramadhan di Merlimau mula beroperasi pada pukul 11 pagi. Macam menggalak orang tak puasalah pulak….

Macam-macam peristiwa bulan puasa. Ada sedikit kisah yang pernah aku ceritakan pada entri ini, entri ini dan entri ini.

Tapi bulan puasa tahun ini memang betul-betul memberikan aku dan keluarga aku banyak dugaan. Tapi kami sekeluarga redha kerana kami menganggap ia adalah dugaan dari yang Maha Esa untuk menguji kami sekeluarga.

Aku berharap keluarga aku dapat menempuhi bulan Ramadhan ini dengan tabah dan penuh kesabaran.


SAMBUTAN KEMERDEKAAN YANG KE-52

Seriously, aku agak terkejut jugalah apabila mengetahui yang pihak kerajaan tetap akan mengadakan Sambutan Menyambut Kemerdekaan yang Ke-52 dalam bulan Ramadhan ini.
Ya. Mungkin antara kamu akan berkata, “Nabi Muhaammad S.A.W. boleh berperang dalam bulan puasa, kenapa kita tak boleh berkawad?”

Itu perang namanya. Jihad. Kalau terbunuh dalam peperangan itu, terus Mati Syahid dan masuk Syurga. Perang untuk menegakkan agama yang dicintai dari ditindas oleh orang yang sentiasa cuba menjatuhkan agama Islam. Berbeza dengan perarakan kemerdekaan kita yang meraikan kejayaan Negara kita merdeka 52 tahun yang lepas.

Tapi… Bila ada perarakan untuk meraikan hari kemerdekaan di bulan Ramadhan… Aku rasa macam tak sesuai. Bagi mereka yang menjadi tetamu kehormat yang akan menerima tabik hormat di ats pentas, memanglah relax, tapi bagaimana pula orang yang perlu berkawad. Kalau mereka tidak berkawad pun, aku rasa masih rasa sambutan macam ini tidak sesuai diadakan di bulan Ramadhan.

Yang lebih pelik, pihak kerajaan ada mengeluarkan peringatan supaya kita rakyat Malaysia, tidak digalakkan berkumpul ditempat tumpuan orang ramai. Malah, ada syarikat swasta telah di tegur oleh pihak kerajaan kerana masih membuat festival untuk orang ramai berhibur. Jadi, apa bezanya pula dengan sambutan kemerdekaan ni?
Entah lah.. Malas cakap banyak… Nanti masuk ISA pulak. Ya lah.. Kita ni selalu salah, mereka sahaja yang betul…

==================================

Walaupun kita tidak pernah bersua muka, tapi aku ingin meminta maaf pada pembaca blog aku jika ada entri aku yang membuatkan kamu berasa marah dan kurang selesa pada aku.

Jika secara tiba-tiba aku dah lama tak update blog ini, aku berharap kamu semua dapat mendoakan keselamatan aku. Aku akan kembali secepat yang mungkin…(jika aku menghilang)

Aku dah update Tears Don’ Fall.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar