Sabtu, 08 Agustus 2009

BLAST FROM THE PAST - 80'S MUSIC PART 1

80% dalam diri aku meminati muzik yan g keras. Rock, metal, hardcore, trash, metalcore, punk.... Itulah jenis muzik pilihan aku. 20% lagi dalam diri aku pula meminati jenis muzik yang berlainan.

Salah satu jenis muzik yang aku minati dalam kategori 20% itu ialah lagu-lagu era 80-an. Lagu inggeris ya, bukan lagu melayu (era 80-an lagu Melayu banyak rock kapak. Ada certain band sahaja yang aku suka era-era rock kapak tu).

Pada era akhir 70-an dan 80-an, lagu dan muzik di Amerika dan Britain ada satu kelainan sehinggakan banyak juga band-band pada masa sekarang (termasuk band metal) suka cover lagu pada era-era tersebut.

Pada era tersebut, muzik yang bergenre Synthpop, New Wave, Pop Rock, Dance Pop, Electronica, Electropop dan lain-lain lagi, amat popular dan menjadi kegilaan sehingga sekarang.

Berikut ialah salah satu band dan lagu yang aku minati. 




Take On Me Lyric

Talking away
I don't know what I'm to say
I'll say it anyway
today's another day to find you
Shying away
I'll be coming for you love O.K.

Take on me
Take me on
I'll be gone
in a day or two

So needless to say I'm odds and ends
But that's me, stumbling away
Slowly learning that life is O.K.
Say after me
It's no better to be safe than sorry.

Take on me
Take me on
I'll be gone
in a day or two.

The things that you say
Is it live or just to play
My worries away
You're all the things I've got to remember
You shying away
I'll be coming for you anyway

Take on me
Take me on
I'll be gone
in a day or two 

=============

Lagu tersebut bertajuk Take On Me nyanyian A-Ha. lagu ini dipetik dari album mereka yang pertama Hunting High and Low.

Single ini di releasekan pada 1984 tapi kurang berjaya. Kemudian ia telah di remix kan semula pada tahun 1985 menjadi versi yang kamu lihat pada video ini. Bagi aku, video klip ini masih antara video klip yang terhebat. Malah, video klip ini juga telah menjadi inspirasi kepada dunia perfileman untuk mengetengahkan filem animasi sehingga ke tahap sekarang.

Band ini masih belum berpecah lagi, masih aktif berkarya sehingga kini.

Lagu ini memang catchy sekali. Dengan irama ringkas dan bunyi keyboard yang membuatkan lagu ini mempunyai sedikit unsur electronica membuatkan aku suka pada lagu ini.

Di tambah pula dengan video klip yang agak menarik. Video klip yang menggunakan konsep kartun dan animasi. Kisah romantik fantasi yang di tonjolkan agak baik. Si perempuan yang mengidamkan untuk mendapatkan lelaki impian seperti di dalam komik tersebut. 

Akhirnya si perempuan masuk ke dalam komik dan terlibat dalam pengembaraan bersama lelaki. Dan akhirnya lelaki tersebut keluar dari komik tersebut dan menjadi hero sebenar kepada perempuan tersebut.

Memang hebat. Tdak sangka kan video ini dibuat pada tahun 1984/85 tetapi begitu baik hasilnya berbanding sesetengah video klip artis tempatan ataupun video klip artis hip-hop luar negara yang banyak memperagakan perempuan seksi separuh bogel yang berbikini untuk menjadi daya untuk menarik penonton untuk melihatnya. 

Ok. Jumpa di entri yang lain dengan band yang lain, lagu yang lain serta muzik 80-an yang lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar