Senin, 14 Februari 2011

Ciri-Ciri Yang Perlu Ada Untuk Menjadi Mat Rempit

Kenapa aku tiba-tiba nak menulis pasal Mat Rempit. To be honest, aku tengah tiada idea. 

Hati nak menulis (menaip) tapi otak kering. Jalan termudah ialah mencari sesuatu yang paling cliche atau yang paling mudah untuk aku tulis. Oleh disebabkan ada kawan-kawan aku bercerita tentang Mat Rempit di Twitter, baik aku tulis pasal Mat Rempit saja.

Aku malas nak tulis pasal keburukan Mat Rempit, Mat Rempit selalu buat dosa, Mat Rempit bukan budaya kita,  atau yang selalu kamu baca di akhbar atau tonton dalam rancangan 999 atau 360 di TV3. Kali ini aku nak bercerita tentang ciri-ciri Mat Rempit.

Kadang-kadang kita tak tahu macam mana nak bezakan yang mana satu Mat Rempit, yang mana satu Mat Despatch, yang mana satu Mat McDonald Delivery, yang mana satu Mat Pizza Hut Dilevery, dan yang mana satu Mat Zan Mat Aris.

Hari ini, aku akan bagi tips, macam mana kamu nak membezakan antara Mat Rempit dan bukan Mat Rempit. Kamu juga dapat mengenali yang mana satu Mat Rempit poser dan mana satu Mat Rempit Tegar yang asli.


Mesti mempunyai motor dan tahu selok-belok tentang motor

Kalau nama pun Mat Rempit, kenalah ada motor. Kalau tidak macam mana nak merempit. Kalau ada basikal, itu namanya Mat Fixie. Kalau ada kereta, itu namanya Mat Drift. Kalau ada ais krim, itu namanya Mat Cool.

Dan mestilah tahu selok belok tentang motor. Mesti tahu cara nak bagi bunyi eksoz kuat, cara nak buat motor boleh pergi laju, cara nak tukar spark plug dan cara memakai helmet dengan betul.


Seorang lelaki

Mat Rempit mestilah seorang lelaki kerana aksi Mat Rempit adalah merbahaya dan hanya lelaki yang sesuai untuk melakukan aksi tersebut.

Kalau perempuan, baik jadi Bohsia saja. Menjadi trofi kemenangan para Mat Rempit dan jadi teman tidur untuk satu malam.

Pondan? Pergi lepak Lorong Haji Taib saja lah.


Berhati kering

Kalau setakat jenis nak buang sampah merata-rata pun rasa takut, hentikanlah niat nak jadi Mat Rempit. Mat Rempit mestilah berhati kering. Kalau boleh, macam langsung tiada perasaan. Tak takut pada sesiapa. Hatta, tidak takut pada tuhan sekalipun.

Polis? Macam langsung tak dipandang. JPJ? You can kiss my ass. Kalau nampak road block, selamba saja buat u-turn dan jalan menentang arus kereta yang bertentangan.

Mati? Apa ada hal. Tak anak jantanlah kalau kau takut mati. Mat Rempit mana takut mati.


Bertelinga tuli dan tahan dimaki

Apa kaitan Mat Rempit dengan telinga?

Kerjaya sebagai Mat Rempit biasanya tidak direstui oleh ibubapa. Sebelum kamu keluar merempit, kamu mesti akan dileteri oleh emak dan dimaki oleh ayah. Oleh itu, ketahanan telinga adalah penting dan jangan sesekali koyak emosi bila dimaki oleh ibubapa anda.

Telinga tuli ini juga perlu ketika polis trafik tahan dan memaki kamu dengan beberapa perkataan maki hamun yang kamu tak pernah dengar keluar dari mulut mak ayah kamu.


Berkebolehan melakukan aksi yang boleh membahayakan nyawa sendiri dan orang lain

Mat Rempit semuanya mestilah tahu melakukan aksi berani mati yang boleh memendekkan umur mereka sendiri.

Aksi-aksi wajib seperti Wheelie (angkat tayar depan), wheekang (brek motor sampai motor terjungkit), Superman (baring atas motor ala-ala superman), scorpion (sama seperti superman tapi kaki diangkat sebelah),  Spiderman (aku tak tahu skill yang ini. Ini kawan aku yang petik nama skill ni) dan lain-lain.

Oleh kerana mereka mampu melakukan aksi berani mati, mereka mempunyai kelebihan untuk membuat kerja sambilan di Sarkas ataupun persembahan TATU Angakatan Tentera Malaysia.

Ataupun, mereka patut dilatih untuk menyertai pasukan gimnastik Malaysia memandangkan mereka boleh melenturkan badan dengan baik dan mempunyai imbangan badan yang baik. Sesuai untuk acara balance beam.


Mempunyai bentuk rambut mullet

Kebanyakan Mat Rempit mempunyai gaya rambut Mullet. Kamu tahu macam mana bentuk rambut Mullet? Rambut ekor panjang di belakang, rambut bahagian atas pendek. Sila Google sendiri.

Rambut gaya Mullet amat penting kerana ia memudahkan Mat Rempit untuk menyarung dan menanggalkan helmet tanpa merosakkan gaya rambut.


Mesti tahu berzina

Dosa besar yang paling popular dan paling digemari yang dilakukan oleh Mat Rempit ialah berzina. Kenapa ia yang paling popular dan digemari?

Mestilah. Dapat 'main' perempuan secara free, lelaki mana yang tak suka. Lagipun, itulah dosa besar yang tidak memberikan effect kepada diri sendiri. Kalau terpancut dalam, yang mengandung Bohsia tersebut, bukannya jadi masalah untuk Mat Rempit tersebut. Walaupun sudah banyak kali berzina, tapi Mat Rempit masih lagi bodoh dan tak tahu menggunakan kondom.

Kalau minum arak bahaya. Macam mana nak bawa motor kalau sudah mabuk? Lagipun, Bohsia yang dapat hasil perlumbaan tadi takkan nak dibiarkan jadi perhiasan saja kot. Jadi zina adalah pilihan yang tepat.


Sering duduk dalam kumpulan

Kamu pernah nampak ke Mat Rempit lepak sorang-sorang. Mereka perlu duduk dalam kumpulan yang ramai. 

Mereka hanya berani apabila duduk secara berkumpulan dan bagaikan lelaki hilang kemaluan apabila duduk berseorangan.

Duduk secar berkumpulan juga menampakkan mereka bagaikan berkuasa, sedangkan duduk berseorangan menunjukkan yang mereka bagaikan seorang loser (Mat Rempit yang tiada geng adalah Mat Rempit produk gagal).


Teknik mengurat perempuan yang cliche

Aktiviti yang biasa dibuat oleh Mat Rempit bila duduk dalam kumpulan ialah mengurat perempuan. Perempuan pilihan yang menjadi mangsa mengurat mereka ialah kebanyakannya perempuan bertudung. Ya lah, perempuan seksi malam nanti boleh dapat. Kalau siang kenalah cari perempuan yang baik-baik sikit.

Mereka menggunakan teknik zaman 90'an untuk mengurat perempuan. Sebagai contoh mereka masih meletakkan harapan dapat menackle perempuan dengan teknik membuat bunyi cencurut, yang berbunyi  cccuuuttt!!! ccuuuttt!!!!

Ataupun mereka sering menggunakan satu lagi ayat cliche seperti, "Hai Kak Long. Sorang je ke?". Mereka sering menggunakan kata ganti nama 'Kak Long' untuk para gadis. Kenapa? Itu kamu kena tanya Mat Rempit sendiri.


Pakai gelang besi

Dah menjadi satu trend yang kebanyakan Mat Rempit kini memakai gelang besi. Kenapa? Mungkin dengan memakai gelang besi, mereka lebih merasa superior dan nampak ganas.

Gelang besi yang mereka pakai biasanya dibeli di uptown, CM ataupun Sungei Wang Plaza dengan harga semurah RM 10.

Tapi kini, muncul pula gelang besi berkualiti tinggi berharga RM 1,000.00 walaupun harga asalnya di luar negara cuma USD 25.00. Itulah dia gelang besi AC Mizal. Tidak mungkin Mat Rempit mampu mmebeli gelang besi AC Mizal kerana biasanya duit minyak motor pun, mereka masih minta dari mak dan ayah mereka.


Berbangsa Melayu

Dan ini adalah kreteria yang paling penting sekali. Mat Rempit mestilah berbangsa Melayu. Pernah ke kamu tengok orang Cina atau India jadi Mat Rempit?

Ah Seng hanya naik motor untuk jual ikan. Muthu pula naik motor untuk menghantar surat khabar. Ahmad saja yang naik motor buat merempit.

Mungkin Mat Rempit sepatutnya dimasukkan ke dalam Ketuanan Melayu dimana kuota untuk Mat Rempit dikhaskan 100% milik Melayu sahaja.

==========

Sampai di sini sahaja nukilan untuk hari ini. Aku harap, entri ini dapat membantu kamu membezakan yang mana Mat Rempit asli, dan yang mana Mat Rempit poser yang hanya merempit untuk impress budak perempuan bawah umur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar