Kamis, 24 Februari 2011

Berfikiran positif

Berfikiran Positif 1

Semasa aku belajar di Segamat - sekitar tahun 2008 - aku sedang berbual dengan kawan aku yang mempunyai nickname ABC.

"Mulai hari ni, aku nak jadi manusia yang berfikiran positif. Aku dah tak nak fikir benda negatif lagi." Tegas ABC bersungguh-sungguh.

"Bagus la tu." Aku bersetuju dengan statement beliau.

ABC memang selalu berfikiran negatif bila memandang sesuatu situasi. Jadi untuk menjadi seorang yang lebih positif adalah satu anjakan paradigma buat beliau.

ABC menyambung lagi ayatnya:

"Lepas ni kalau aku nampak laki dengan perempuan muda naik motor, masuk dalam kebun getah, aku tak kan berfikiran negatif. Aku tak kan fikir yang diorang nak main dalam kebun getah tu. Akan akan berfikiran positif. Aku akan fikir yang diorang tu baru kahwin dan nak cari pengalaman baru. Diorang dah boring main atas katil, so diorang try nak cari angin baru, main dalam kebun getah pulak."

Ok. Terlalu positif pun payah juga.


Berfikiran Positif 2

Seorang kawan meluahkan perasaan tentang hal-hal percintaan kepada aku. Dia seorang yang berfikiran positif ketika bercinta. Positif yang macam mana? Sila baca di bawah.


"Aku selalu berfikiran positif bila bercinta."


"Maksud kau?"


"Setiap kali bercinta, aku akan fikirkan yang awek aku ni lah yang bakal jadi bakal isteri aku.."


"Oh.. Nice jugak tu.."


"Tapi disebabkan fikiran positif aku ni lah, awek aku selalu mintak clash. Lagi-lagi first awek aku."


"Hah? Kenapa pulak?"


"Dia macam tak boleh terima dengan fikiran positif aku. Dia tak boleh terima yang aku kata aku berfikiran positif yang dia bakal jadi isteri aku."


"Hhhhmm... First awek kau tu, kau couple masa umur berapa tahun?"


"13 tahun.. Masa tu kita form 1."


"Babi apa kau ni? Baru form 1 dah cerita hal kawin? Kau tu dah la lelaki!"


"Ok. Aku terima la tu salah aku sebab masa tu muda sangat aku dah cerita hal kawin. Habis tu, awek-awek aku yang lain tu macam mana pulak? Yang aku baru clash bulan lepas. Tu dah sebaya kita tu.."


"Ok. Bila kau sebut kat awek kau yang kau memang dah positif yang dia memang bakal isteri kau. Maksud aku, dah berapa lama kau kenal sebelum kau cakap pasal benda tu."


"Dalam 6 bulan lepas berkenalan."


"Babi! Kau jangan berbual hal-hal percintaan dengan aku lagi!"


"Eh? 6 bulan kan dah lama.."


"Dah.. Jangan berbual lagi!"


Berfikiran Positif 3


Ok. Lagu ini tiada kena mengena dengan berfikiran positif. Tujuan aku meletakkan video ini ialah semata-mata untuk memanjangkan entri ini dan juga sudah agak lama aku tidak mendengar lagu ini.

Lagu dari Koffin Kanser yang diterajui Aru atau aku lebih gemar mengelarkannya sebagai Pak Cik Aru. Lagu bertajuk Positive. Enjoy!!!!

P/S: "Perfikiran Positif 1" dipetik dari Lepas Laku, salah satu blog aku yang tidak panjang umur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar