Kamis, 17 Februari 2011

Aku, Cendol dan Vegetarian

Vegetarian atau vegan ialah orang yang mengamalkan diet dengan menolak makanan yang berunsurkan daging, telur dan produk tenusu dan semua makanan yang dihasilkan dari daging atau bahagian haiwan. Senang cerita, orang yang menolak konsep haiwan sebagai makanan.

Kawan aku, Azman, atau lebih mesra dengan panggilan Cendol, balik ke Batu Pahat dengan tujuan menghantar borang kahwin di pejabat kadi dan menjadi aku saksi borang kahwinnya.

Kebiasaannya, setiap kali kepulangan Cendol ke Batu Pahat, aku dan dia akan membuat upacara wajib iaitu makan berjemaah di McDonald. Tapi kali ini lain cerita. Kali ini, Cendol balik ke Batu Pahat sebagai seorang vegetarian.

Kenapa dia jadi Vegetarian? Aku pun tak pasti. Katanya dia memang ada niat nak buat perubahan bila masuk bulan Februari. Azam bulan Februari mungkin.

Walaupun Cendol kini seorang vegetarian, itu tak menghalang untuk kami makan berjemaah di McDonald. Aku order 2 set Prosperity Burger. Aku ambil air dan 2 biji Prosperity Burger. Cendol ambil air 2 French Fries dan 1 lagi French Fries percuma yang Cendol dapat bila dia me-redeem-kan kupon percuma.

Aku pun berbual dengan Cendol tentang cabaran menjadi vegetarian. Cendol kata, agak mencabar juga jadi vegetarian. Ya lah, dari kecik dah mencekik daging, tiba-tiba kita berhenti makan daging. Mestilah susah juga nak sesuaikan diri.

Tapi Cendol juga ada berkata yang dia tetap makan daging sekali sekala kerana dia tidak pernah menolak konsep haiwan sebagai makanan.

"Hek eleh Cendol ni. Dah vegetarian, tapi nak makan daging. Vegetarian poser betul la!"

Relax. Jangan marah Cendol. Sebenarnya Cendol seorang semi-vegetarian. Terdapat 3 jenis semi vegetarian iaitu Flexitarians, Pollotarians dan Pescetarians. Cendol boleh dikategorikan dalam Flexitarians iaitu vegetarian yang sekali-sekala makan daging.

Perbualan aku dan Cendol menjurus tentang menu vegetarian. Memang agak sukar nak mencari menu vegetarian di sekitar Malaysia. Sebagai contoh di McDonald sendiri. Tiada menu buat vegetarian.

Tapi aku ingat lagi satu masa dahulu - tahun 2000 kalau tak salah - McDonald ada mengeluarkan burger khas untuk vegetarian yang bernama Maharani Burger.

Maharani Burger adalah burger special edition yang dikeluarkan oleh McDonald selepas Prosperity Burger dan Samurai Burger.

Rasanya tak perlulah aku ceritakan tentang Prosperity Burger sebab rasanya semua pun tahu tentang burger ini. Aku pun ada tulis tentang burger ini pada entri yang lepas.

Samurai Burger pula ialah burger daging yang dilimpahi dengan sos tepanyaki dan mayonnaise. Tapi tidak seperti Prosperity Burger, Samurai Burger tidak mendapat sambutan yang menarik dari pelanggan di Malaysia. Menu Samurai Burger telah diperkenalkan kembali di McDonald di Singapura atas permintaan pelanggan.

Ok. Maharani Burger diperkenalkan sekitar Jun 2000. Aku tak berapa ingat apa rasanya. Aku cuma pernah makan sekali saja. Aku kurang pasti kenapa Maharani Burger gagal mendapat sambutan dari para pelanggan vegetarian. Mungkin mereka masih memikirkan tentang burger daging lain yang juga dijual di sana.

Aku juga ada Google restoran vegetarian di Malaysia. Tapi kebanyakannya restoran vegetarian yang tidak mempunyai sijil halal. Jadi agak mencabar juga jadi vegetarian di Malaysia ini (bagi orang beragama Islam lah).

"ABC dulu pun pernah jadi vegetarian jugak," Kata Cendol.

ABC adalah satu lagi nama kawan kau. Bukan Air Batu Campur.

"La... Ye ke? Dia tu macam mana pulak boleh jadi vegetarian?" Balas aku.

"Entah terikutkan Mondok agaknya. Tapi ABC tu sampah. Jadi vegetarian 2 hari je."

Aku gelak. Bagi aku, ini barulah maksud vegetarian poser yang sebenar. Orang jadi vegetarian, dia pun nak jadi vegetarian juga. Tapi cuma tahan 2 hari saja. Tapi kau tak berapa terkejut dengan ABC sebab dia memang seorang manusia yang sukar diramal.

Bagi yang menjadi vegetarian, selamat menjadi vegetarian yang sebenar!

Sila lawati dan like fan page blog ini di Facebook: Blog Warmness On The Soul & Associates.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar