Minggu, 13 Juni 2010

Antara bakar bendera Israel dan Tabung Gazza


Perbualan secara SMS bersama seorang rakan (diubahsuai ayatnya untuk lebih mudah difahami oleh para pembaca).

Kawan:
Kau tau tak kat mana ada jual bendera Israel.

Aku:
Tak tau. Kau nak buat apa dengan bendera tu?

Kawan:
Aku nak bakar bendera tu. Kan ada demo nanti. Kau tak nak joint sekali ke?

Aku:
Tak mau la. Macam mebazir je.

Kawan:
Apa hal pulak? Kita kena tunjukkan rasa yang kita benci kat Israel tu.

Aku:
Aku rasa, dari kita membazir beli bendera Israel lepas tu kau bakar, baik duit bendera tu kau hulur kat tabung bantuan Gazza tu. At least, sampai jugak duit tu kat orang sana untuk buat beli makanan dengan ubat.

Kawan:
Kau ni, macam-macam alasan. Kita kena tunjukkan rasa benci kita pada Israel. Baru diorang tau kita semua benci kat diorang tu.

Aku:
Memang betul. Tapi aku rasa, diorang memang dah tau yang satu dunia benci bangsa diorang. So, baik kita jangan bazirkan duit tu. Kumpulkan, belikan makanan dan hantar ke Gazza.

Kawan:
Tapi bukannya bantuan tu dapat hantar ke Gazza pun.

Aku:
Sekurang-kurangnya, kita mencuba. Lagipun sebelum ni, kita berjaya hantar bantuan tu. Cuma kali ni je kena sekat. Mungkin tak lama lagi sekatan tu akan berakhir.

Kawan:
Bakar bendera tu lagi penting. Jihad.

Aku:
Kalau nak berjihad, kau pergi Gazza tu. Pergi perang mempertahankan martabat Islam. Itu baru jihad. Itu baru Mati Syahid. Kalau kau kena langgar dengan kereta masa kau bakar bendera Israel, belum tentu masuk syurga. Bukannya tiap satu bendera kau bakar, boleh bunuh sorang askar Israel.

Kawan:
Sudah la kau. Macam-macam je ayat kau.

===Sessi SMS tamat===

Aku pelik kenapa kita sanggup habiskan duit membakar Bendera Israel tetapi susah mahu keluarkan duit untuk menderma tabung Gazza.

Kita sanggup berhabis duit untuk menunjukkan rasa benci (membakar bendera) tetapi tidak mahu mengeluarkan duit untuk menunjukkan rasa hati (menderma Tabung Gazza).

Adakah hati kita sekarang sudah dipenuhi rasa benci seperti orang Yahudi?

Adakah menunjukkan rasa benci di khalayak ramai lebih mulia dari menunjukkan rasa hati secara diam-diam dengan menghulurkan derma di tabung derma di masjid?

Apa yang aku taipkan ini adalah satu kisah benar. Bukannya kawan aku ini seorang sahaja, tetapi ramai yang sanggup berdemonstrasi membawa card board dengan ayat mencaci Israel dan membakar bendera tetapi agak susah untuk mengeluarkan duit untuk menderma tabung kemanusiaan.

Bukanlah aku mahu katakan yang membakar bendera Israel itu salah, tetapi bukankah baik kalau dapat diseimbangan kedua-dua perkara yang aku nyatakan di atas tadi. Tetapi kebanykannya memilih cara membakar bendera semata-mata.

Mengapa?

Menjaga imej di depan mata orang ramai?

Atau untuk kepentingan dalam parti politik masing-masing?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar