Rabu, 27 Agustus 2008

HUJAN BATU DI TEMPAT SENDIRI, HUJAN EMAS DI TEMPAT ORANG. UNTUNG LAGI TEMPAT SENDIRI. KENAPA UNTUNG PULAK?

HUJAN BATU DI TEMPAT SENDIRI.
HUJAN EMAS DI TEMPAT ORANG.
UNTUNG LAGI TEMPAT SENDIRI.

Ok. Aku rasa, kamu semua mesti pernah dengar peribahasa di atas kan? Atau mungkin perkataan "tempat" tu boleh di ganti dengan "negeri", "negara" dan apa-apa perkataan lain. Tapi maksudnya masih sama.

Bila aku fikirkan balik, peribahasa ini teramatlah salahnya. Kenapa? Mari kita bincangkan bersama.

Sebenarnya, aku pernah berdebat dengan orang lain tentang perkara ini. Dimana orang ini menyokong peribahasa ini.

Pada mulanya, aku berkata yang aku mahu berkerja di Kuala Lumpur kerana peluang kerja yang agak baik berbanding tempat aku. Bukannya di Batu Pahat tiada peluang kerja langsung, cuma di Kuala Lumpur lebih banyak.

Aku berkata demikian kerana melihat abang aku yang menganggur hampir setahun di Batu Pahat dan bila ke Kuala Lumpur, sebulan sahaja sudah dapat kerja. Begitu juga dengan 2 kawan aku yang lain.

Kemudian, ada oarang bertanya kepada aku, kalau dapat peluang kerja di UK, nak pergi tak?

Mestilah aku kata nak. Dan kemudian ada seorang pak cik berumur 40-an bersuara. Dia pun baca la peribahasa kat atas tu kuat-kuat dan berkata aku ni amak melayu yang dah tak ingat asal-usul dan lupa diri. Lupa daratan, tak ingat bangsa lah...

HOTAK KAU LA PAK CIK. Nak kena orang tua ni. Sedap-sedap kau nak kutuk aku.

Lalu aku mula berkata kepada pak cik itu.

"Ok la, pak cik. Cuba pak cik bayangkan yang pak cik duduk dekat kawasan yang tak de coverage hand phone. Lepas tu pak cik bukak kedai hand phone kat situ. Tapi pak cik bukak jugak kedai hand phone kat situ dan kedai pak cik tak laku."

"Lepas tu, pak cik dapat tau yang ada kedai kosong dekat Summit BP dan kalau pak cik meniaga kat situ, pak cik boleh jual 3 bijik hand phone sehari. So, adakah pak cik akan pergi ke "hujan emas kat tempat orang"? Atau pak cik sanggup menanggung "hujan batu di tempat sendiri", sampai kedai pak cik bungkus?"


Pak cik tu tak setuju. Dia cakap rezeki tu ada di mana-mana.

"Pak cik.. Rezeki tu memang la ada dekat mana-mana tapi tak semua rezeki berada pada tempat yang sama. Kalau kita tak berusaha mencari rezeki, rezeki tak kan datang pada kita."

Pak cik tu meneruskan protes. Dia tak percaya tentang teori aku. Mungkin sebab pak cik ni tidak pernah masuk ke universiti dan ambil subjek-subjek business dan marketing, tu yang dia tak berapa nak faham kot contoh yang aku bagi.

Ok. Bagi contoh baik sikit. Oleh di sebabkan majoriti melayu menganut islam(majoriti ya? Bukan semua. Sebab dah ada melayu yang bukan islam. Ingat kes Lina Joy?), aku bagi contoh berkaitan islam pula.

"Pak cik ingat lagi kan Kisah Nabi Muhammad S.A.W. Nabi Muhammad S.A.W. di lahirkan di Mekah. Nabi Muhammad S.A.W. mendapat wahyu pertamanya pada usia 40 tahun. Nabi Muhammad S.A.W. cuba menyebarkan ajaran Islam di Mekah tapi mendapat tentangan daripada masyarakat arab jahiliyah."

"Pada masa yang sama, ada sekumpulan orang Yathrib (bertukar nama menjadi Madinah selepas peristiwa hijrah) yang datang ke Mekah secara sembunyi dan menganut islam. Kemudian, orang-orang dari Yathrib mengundang Baginda untuk berpindah ke Yathrib untuk menyebarkan agama Islam."

"Nabi Muhammad S.A.W. melihat peluang untuk menyebarkan islam di Yathrib lebih baik berbanding di Mekah. Lalu, Baginda dan pengikut-pengikutnya berhijrah ke Yathrib. Maka terjadinya peristiwa Hijrah."

Tak berapa nak percaya dengan fakta aku ini? Rujuk di sini untuk sejarah Nabi Muhammad S.A.W. dan sejarah Hijrah.

"Pak cik nampak tak, Nabi Muhammad S.A.W. nampak "hujan batu kat tempat sendiri". Susah nak kembangkan islam dekat Mekah, tempat sendiri Baginda. Tapi Nabi Muhammad S.A.W. nampak "hujan emas di tempat orang", peluang kembangkan Islam di Madinah."

Pak cik tu terdiam.

"Dalam islam, kita di galakkan berhijrah kalau ia boleh mendatangkan kebaikan dan keuntungan pada kita. Sedangkan fahaman orang melayu pulak, jangan berhijrah ke tempat lain walaupun nampak kebaikan kat tempat orang. Macam dah bertentangan dengan islam ni."

Pak cik tu diam lagi.

"Tu la... Orang melayu sibuk kutip batu kat tempat sendiri... Bangsa lain pulak sibuk kutip emas kat tempat orang. Patut la melayu ni tak maju-maju dan makin mundur."

Pak cik tu terus beredar.

Jadi pada kamu di luar sana, sedarlah. Pegangan kita adalah kepercayaan kepada agama. Bukan kepercayaan, fahaman, kesusteraan, peribahasa bangsa kita. Lagipun aku sudah banyak kali dengar yang ada kepercayaan melayu yang bertentangan agama islam. Aku tidak berapa pasti tapi aku cuba buat beberapa kajian tentang itu.

Akhir kata, pastikan betul-betul kepercayaan melayu yang kamu pegang tu betul atau bertentangan dengan agama kita.

Tak setuju dengan apa aku tulis. Kita ada pandangan masing-masing. Dan.... Ini blog aku, sukati aku la nak tulis apa.

Ok. Renung-renungkan la apa yang aku tulis. Dan jika kamu ada idea atau pandangan bernas, mari kita berkongsi bersama.

Aku dah update episod baru cerpen aku di Tears Don't Fall.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar