Rabu, 03 Agustus 2011

Lagu Yang Selalu Aku Dengar #5: Fastball - Out of My Head

Seperti biasa, setiap hari Rabu aku akan memperkenalkan lagu-lagu yang aku selalu dengar dari simpanan aku di dalam laptop atau iPod dalam segmen yang kini telah menjadi segmen tetap dalam blog aku, Lagu Yang Selalu Aku Dengar.


Bagi yang baru membaca blog ini, segmen 'Lagu yang selalu aku dengar' ini segmen dimana aku akan memperkenalkan lagu-lagu dari era 80'an, 90'an dan awal era 2000'an (lingkungan tahun 2000 sehingga 2005) kepada generasi baru (Generasi Indie) yang aku rasa tidak pernah mendegar lagu-lagu ini.

Atau mungkin juga aku akan letak lagu-lagu baru, tetapi lagu-lagu ini jarang (atau tidak pernah langsung) diputarkan di radio-radio yang kamu dengar saban hari.

Selain itu, segment ini juga akan memberikan sedikit info tentang lagu yang dipilih seperti erti lirik lagu tersebut, bagaimana lagu tersebut dihasilkan, fakta menarik tentang lagu tersebut dan lain-lain.

Kali ini, aku ingin memperkenalkan kepada kamu semua band yang dikenali sebagai Fastball.


Fastball - Out of My Head

Fastball adalah band yang berasal dari Austin, Texas, Amerika. Band ini mula mencipta nama pada tahun 1994.

Nama band ini meletup setelah mereka mengeluarkan album kedua mereka, All the Pain Money Can Buy, pada tahun 1998. Bagi aku, ini album terbaik mereka.

Album ini mengandungi 3 lagu hits yang berjaya memanjat tinggi di Carta Billboard dan mencipta nama untuk band ini. Lagu-lagu popular yang datang dari album ini ialah The Way, Fire Escape dan Out of My Head.

Ketiga-tiga lagu ini memang menarik tapi aku pilih Out of My Head kerana ia mempunyai makna yang menarik disebalik lagu ini.

Lagu Out of My Head ini ditulis berinspirasikan sebuah kisah benar. Lagu ini ditulis berdasarkan kisah Lela  dan Raymond Howard, sepasang suami isteri yang sudah tua yang pergi ke sebuah festival bersama dengan memandu kereta. Selepas pergi ke festival tersebut, mereka berdua meneruskan perjalanan dengan memandu tanpa hala tujuan.

Pasangan tersebut dikatakan hilang. Wartawan dan pihak polis pun membuat siasatan ke atas kehilangan mereka dan barulah mereka sedar yang Lela dijangkiti sindrom Alzheimer, manakala Raymond pula sahaja sembuh dari menjalani pembedahan otak. Berkemungkinan kehilangan mereka boleh disebabkan kedua-dua mereka sudah kehilangan daya memori mereka.

Wartawan dari Austin American-Statesman  menulis beberapa siri artikel tentang kehilangan mereka untuk membantu dan memberikan gambaran kepada orang awam jika-jika mereka ada menjumpai pasangan tersebut.

Pemain bass Fastball, Tony Scalzo, mendapat idea untuk menulis lagu berdasarkan artikel dan cerita dari pasangan tua ini. Tony berpendapat "Peristiwa ini (kehilangan mereka) terjadi atas kaitan cinta dan romantik."

Tony menambah, "Mereka keluar berdua-duaan (walaupun tahu mereka mempunyai risiko untuk terjadi sesuatu dipertengahan jalan), dan mereka mahu berseronok seperti pertama kali mereka berdua bertemu dan keluar bersama".

Selepas Tony Scalzo menulis lagu dan lirik tersebut, barulah mereka mengetahui yang pasangan tersebut sudah meninggal dunia. Kedua-dua mayat ditemui di dasar lembah di Buffalo Gap,Texas, 3 jam perjalanan dari destinasi asal mereka.

Fastball kemudian mengambil keputusan untuk menjadikan lagu tersebu tsebagai tribute kepada pasangan tua tersebut. Mereka me-release-kan single ini pada awal tahun 1999.

How's that? A little bit romantic and a sad story to end with. Jadi apa kata kamu dengarkan lagu tersebut. Di bawah ada video dan lirik lagu ini. Enjoy!


Sometimes I feel
Like I am drunk behind the wheel
The wheel of possibility
However it may roll
Give it a spin
See if you can somehow factor in
You know there's always more than one way
To say exactly what you mean to say

Was I out of my head? Was I out of my mind?
How could I have ever been so blind?
I was waiting for an indication
It was hard to find
Don't matter what I say only what I do
I never mean to do bad things to you
So quiet but I finally woke up
If you're sad then its time you spoke up too

Was I out of my head? Was I out of my mind?
How could I have ever been so blind?
I was waiting for an indication
It was hard to find
Don't matter what I say only what I do
I never mean to do bad things to you
So quiet but I finally woke up
If you're sad then its time you spoke up too

Was I out of my head? Was I out of my mind?
How could I have ever been so blind?
I was waiting for an invitation
It was hard to find
Don't matter what I say only what I do
I never mean to do bad things to you
So quiet but I finally woke up
If you're sad 
Then its time you spoke up too...

Suka lagu ini? Apa kata kamu download dan masukkan ke dalam iPod atau MP3 player kamu. Lagu ini sangat catchy dan pasti kamu akan sukakannya. Enjoy!

1 komentar:

  1. Setahu saya lagu the way yg berkaitan artikel pasangan hilang tu..bukan lagu ni 😅

    BalasHapus