Senin, 15 Agustus 2011

Ciri-Ciri Lelaki Douchebag

Apa itu Douchebag?




Para pelakon Jersey Shore, contoh terbaik Douche Bag

Berikut adalah beberapa definasi Douchebag berdasarkan dari Urban Dictionary:

"Someone who has surpassed the levels of jerk and asshole, however not yet reached fucker or motherfucker."

"An individual who has an over-inflated sense of self worth, compounded by a low level of intellegence, behaving ridiculously in front of colleagues with no sense of how moronic he appears."

"Somebody who you think is a complete retard and doesn't know anything about what they're talking about."

Senang cerita, kalau kamu nampak lelaki yang jenis selalu ingat dia bagus dan orang lain semua tak bagus, suka memperlekehkan orang, dan selalu berperangai annoying, itulah dia lelaki dalam kategori Douchebag. 

Golongan Douchebag biasanya paling mudah dikesan semasa waktu sekolah menengah dan sewaktu belajar di universiti dan kolej. Kalau kamu ada jumpa lelaki Douchebag di pejabat kamu, consider yang lelaki tersebut belum menginsafi diri beliau.

"Amirul, apa ciri-ciri Douchebag secara terperinci? Aku tak tahu la?"

OK. Jangan risau. Hari ini, aku dengan baik hatinya akan menerangkan ciri-ciri Douchebag dengan lebih teliti.


Penampilan Douchebag

Rambut biasanya akan buat style spike (rambut cacak) dengan menggunakan gel yang berlebihan. Maksudnya, terpacak, kelihatan basah dan bersinar. Kenapa kena buat rambut macam tu? Supaya dari jauh orang sudah dapat detect yang anda seorang Douchebag.

Rambut adalah benda paling penting dalam penampilan mereka. Kalau rambut si Douchebag ditiup angin, mereka akan cepat-cepat cari cermin untuk membetulkan rambut mereka. Tak kiralah cermin kereta, side mirror motor, cermian sliding door ataupun air becak (lecak), janji benda yang boleh memantukan imej.

Dari segi pakaian pulak, ada 2 jenis. Yang pertama, yang suka beli baju yang bercorak & warna flamboyant, baju yang punya warna yang terang (striking) dan berwarna-warni. Biasanya baju-baju ini boleh didapati di kedai Tropicana Life. Saiz baju mestilah 2 kali besae dari saiz yang sepatutnya.

Jenis yang kedua, jenis yang suka pakai baju polo yang ada nombor besar pada dada atau pada lengan dengan logo polo sebesar mungkin pada dada (biasanya jenama Ralph Lauren). Tapi kalau setakat pakai baju polo sahaja, itu bukanlah Douchebag. Pemakai baju Polo perlulah pop-up collar baju (tegakan/naikkan collar baju) ala-ala Eric Cantona, barulah lengkap ciri-ciri Douchebag.

Seluar pula biasanya jeans, samada jeans panjang yang menutup aurat lutut atau pun jenis seluar 3 suku. Sama seperti baju, saiz seluar jenas perlulah besar 2 kali dari saiz sepatutnya. Tali pinggang tidak diperlukan supaya seluar jeans yang dipakai terlondeh sedikit dan menampakkan boxer yang mereka pakai.

Douchebag juga suka memakai sesuatu di kepala mereka. Cap (topi) adalah objek kegemaran kaum ini, terutamanya cap putih. Head band boleh juga menggantikan topi, walaupun kadangkala pemakaian hand band adakalanya tidak kena dengan baju yang dipakai.

Douchebag juga suka memakai rantai atau gelang. Lagi banyak, lagi bagus, sampai penuh dekat leher rantai yang entah apa-apa entah. Dan yang pasti, gelang dan rantai yang dipakai mestilah jenis bling-bling.

Tidak lupa juga pada cermin mata hitam (sunglasses) kerana memakai cermin mata hitam akan membuatkan anda nampak lebih cool (dari pandangan Douchebag lah). Douchebag biasanya suka memakai cermin mata hitam walaupun pada waktu malam untuk mementingkan gaya penampilan mereka. Sama juga seperti memakai baju tebal-tebal ketika waktu panas.

Sangat menitik beratkan muscle badan. Pergi ke gym adalah kegemaran mereka dan membina muscle yang besar sehingga berketul-ketul adalah objektif utama mereka. Bagi mereka, muscle yang besar mampu menutup kekurangan muka mereka yang hodoh supaya perempuan hot mudah tergoda dengan mereka.


Cara perbualan Douchebag

Biasanya Douchebag suka bercakap dengan kuat. Lagi kuat, lagi terserlah sifat Douchebag mereka. Kadang-kadang, susah nak bezakan antara mereka sedang bercakap atau sedang menjerit kerana cara mereka bercakap dan menjerit sama kuat.

Kenapa Douchebag seuka bercakap dengan kuat? Kerana mereka sukakan perhatian. They are attention seeker. They are attention whore.

Kalau boleh, mereka suka mencarut kuat-kuat. Lagi menarik bagi mereka jika mereka mencarut dalam Bahasa Inggeris, kononnya nampaklah yang mereka ni power speaking London sebab pandai mencarut dalam Bahasa Inggeris.

Mereka suka menggunakan perkataan/ayat "totally" ketika ingin beretuju dengan statement kawannya. Selain itu, Douchebag biasanya akan menggunakan perkataan "brah" untuk menggantikan perkataan "bro".

Apabila para Douchebag berkumpul, tajuk utama perbualan adalah tentang perempuan hot semata-mata. Sukan juga bukanlah satu subjek yang mereka akan bualkan.


Sifat-sifat seorang Douchebag

Seperti yang aku katakan diatas, rambut adalah sesuatu yang sangat dititikberatkan oleh seorang Douchebag. Jadi, pantang nampak cermin, mereka akan berhenti dan memeriksa rambut mereka.

Douchebag biasanya aka bergerak secara berkumpulan. Mereka akan menjadi kera sumbang jika berseorangan dan tidak mampun menyerlahkan ciri-ciri dan aura Douchebag mereka secara berseorangan.

Seorang Douchebag biasanya suka membuka radio dengan sekuat-kuatnya ketika memandu kereta. Speaker kereta biasanya ditukar dengan speaker yang lebih kuat supaya satu bandar boleh dengar muzik yang mereka mainkan di dalam kereta.

Muzik yang selalu dipasang di dalam kereta biasanya bergenre dance, trance, progressive dan muzik dan lagu-lagu yang selalu dimainkan di disko (muzik fentau) kerana mampu mencuri perhatian orang untuk waktu singkat, sesuai dengan sifat mereka yang sukakan perhatian. 

Selain itu, muzik-muzik bergenre itu juga dalah useless, sama seperti Douchebag yang juga bersifat useless. Muzik genre tersebut juga biasanya hanya mampu bertahan untuk sementara sahaja, sebelum dibiarkan muzik tersebut mati begitu sahaja tanpa meninggalkan bekas dibenak fikiran, sama juga seperti Douchebag yang biasanya tidak akan diingati oleh masyarakat.

Douchebag biasanya suka memperlekehkan orang-orang yang bekerja sebagai pak guard, kerja di pam minyak, cleaner, tukang kebun dan sebagainya. Bagi mereka, orang-orang ini tidak layak bercakap dengan mereka. Sifat sombong mereka kepda golongan ini akan meningkat 200% jika ada perempuan hot di sisi mereka.

Biasanya Douchebag akan bersopan santun, bercakap lembut dengan perempuan-perempuan hot, sexy atau gedik dan mampu berbual dengan panjang lebar dengan mereka.

Tapi mereka akan bercakap dengan kurang ajar, malas nak layan dengan perempuan yang tak cantik, gemuk atau perempuan bertudung. Kalau boleh, mereka tak mahu ada orang nampak mereka berbual dengan perempuan jenis ini.

Douchebag tidak akan sesekali lepak di kedai maka atau warong kecik. Ia bagaikan sesuatu yang mampu mencalarkan imej seorang Douchebag. Mereka biasanya melepak di restoran makanan segera seperti McDonald, Burger King, KFC, Subway dan sewaktu dengannya.

Marry Brown, A&W & McDota tidak masuk dalam senarai tempat lepak seorang Douchebag kerana restoran tersebut tidak cukup gah bagi pandangan mereka.

Douchebag suka merungut dan merengus. Bagi mereka, dunia ini semuanya tak betul dan tidak adil kepadanya. Padahal seluruh penduduk dunia ini yang selalu terfikir yang dunia sangat tidak adil kerana membenarkan manusia yang bersikap Douchebag ini hidup di dunia.

Douchebag suka mengutuk kawan-kawan yang suka membaca komik dan menonton anime. Tapi sebenarnya, mereka pun selalu buat juga. Tapi biasanya secara sorok-sorok supaya tidak ternampak oleh kawan-kawan yang lain.

Douchebag selalu menganggap perempuan sebagai satu 'alat' yang tidak mempunyai tujuan hidup dan menjadi alat permainan yang boleh dilontar ketapi apabila tidak diperlukan.

Setiap kali bercakap dengan perempuan, Douchebag jarang membuat eye contact dengan perempuan yang sedang berbual dengannya. Biasanya, Douchebag hanya akan merenung bahagian dada perempuan, lebih-lebih lagi kalau perempuan tersebut menayangkan cleavage mereka. lagi dalam cleavage perempuan tersebut, makin dalamlah renungan mereka.

Kepada para perempuan, jangan sesekali jatuh cinta dengan Douchebag kerana perkataan "komitmen" dan  "tanggungjawab" tidak akan sesekali melekat dalam prinsip hidup mereka. Bagi mereka, tujuan hidup mereka hanyalah untuk berparti, cari perempuan dan hidup tanpa komitmen.

Seorang Douchebag mesti memiliki sebiji kereta. Kalau tak pun, dalam sekumpulan Douchebag, salah seorang daripadanya perlu mempunyai kereta supaya mereka dapat travel bersama. Seperti yang aku katakan, Douchebag akan bergerak dalam kumpulan.

Jika Douchebag berasal dari keluarga yang kaya, maka dia bolehlah mengepow parents-nya untuk menghadiahkan sebiji kereta yang mahal.

Jika berasal dari keluarga yang biasa, dapat kereta yang harga biasa-biasa pun tak mengapa. Tapi sudah pasti kereta tersebut akan di make-up dengan accessory suapay kereta tersebut nampak seperti kereta yang mahal. Dan yang paling penting sekali, speaker kereta tersebut perlulah kuat dan mampu memecahkan didengari dari jarak 10 batu supaya masyarakat umum dapat tahu kehadiran Douchebag di dalam komuniti masyarakat mereka. 

==========

Bagitulah serba sedikit penerangan ciri-ciri Douchebag mengikut pemahaman dan penilaian aku. Untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas tentang Douchebag, sialah tonton rancangan Jersey Shore di MTV dan perhatikab semua pelakon lelaki dalam rancangan tersebut.

Jika anda mempunyai 75% sifat yang aku tulis di atas, tahniah kerana kamu kini sudah bergelar Douchebag.  Kamu kini bakal menjadi antara manusia yang dibenci dalam komuniti kamu. Tahniah!




"Are you a Douchebag? Come party with us, brah!"

Tidak ada komentar:

Posting Komentar