Senin, 16 Agustus 2010

Siswa-Siswi dan Politik

Sekadar gambar hiasan
Minggu lepas, aku ada terbaca status Ezat di Fesbuk-nya:

"Mahasiswa tidak dibenarkan berpolitik. Apa pendapat korang?"

Semenjak-dua menjak kebelakangan ini, memang selalu juga kita terdengar di berita, terbaca di akhbar atau paling tak pun, terbaca di blog para-para pelajar IPTA/S atau pun blog-blog politik bercerita tentang kisah ini.

Ada sesetengah pihak menyeru pihak kerajaan supaya meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) supaya membenarkan pelajar di IPT berpolitik, manakala ada sesetegah pihak menyekatnya. Ada pula sesetengah yang mencadangkan supaya para cikgu dan pensyarah dibenarkan berpolitik di dalam kelas, berpolitik kepada pelajar mereka mungkin.

Jadi adakah pelajar sepatutnya digalakkan untuk terlibat di dalam sebarang kegiatan politik? Bagi aku, memang sepatutnya pelajar IPT di Malaysia diberikan kelonggaran untuk menyertai aktiviti politik. Kenapa aku berkata sedemikian?

Pada  Pilihan Raya Umum 2008 (PRU 2008) yang berlangsung pada hari Sabtu 8 Mac 2008, aku untuk pertama kalinya membuang undi. Semua orang masih ingat bagaimana keputusan PRU 2008 sangat mengejutkan seantero Malaysia apabila untuk pertama kalinya Barisan Nasional gagal mendapatkan majoriti 3/4 seperti pilihan raya sebelum ini. Malah lebih mengejutkan apabila pihak Pakatan Rakyat berjaya mempertahankan Kelantan dan merampas 4 negeri yang lain pada pilihan raya tersebut.

Pada hari Isnin, aku pergi ke kelas seperti biasa (ketika ini aku masih menuntut di UiTM Segamat). Aku ke kelas International Marketing ataupun Global Marketing (aku sudah lupa subjek apa) yang diajar oleh Encik Yakuza. Ok. Aku juga terlupa nama pensyarah tu. Nampak sangat aku tidak berminat dengan subjek dan pensyarah aku tu.

Jadi di dalam kelas, Encik Yakuza menyoal seluruh kelas siapa yang membuang undi pada hari sabtu. Daripada 20++ orang di dalam kelas, hanya aku dan seorang lagi kawan aku yang mengangkat tangan. Dalam kelas aku saja, sudah lbih 20 orang yang tidak mendaftar sebagai undi. Sewaktu 2008, purata umur kami dalam kelas ialah 24 tahun.

Kemudian, Encik Yakuza meneruskan kelas dengan sessi presentation. Semasa sessi presentation, Encik Yakuza menyoal para pelajar tetapi tiada satu pun yang mempunyai kaitan dengan apa yang telah di-presentation-kan oleh pelajar, tetapi mengenai PRU 2008.

Memang satu kejutan juga apabila kebanyakan pelajar tidak mengetahui langsung tentang PRU 2008. Kalau pelajar perempuan, memang aku boleh agaklah. Ini pelajar lelaki pun sama. Encik Yakuza menyoal negeri apa yang berjaya di rampas oleh Pakatan Rakyat, tiada siapa yang mampu menjawab. Encik Yakuza menyoal siapa calon yang bertanding ditempat tinggal mereka masing-masing, juga tiada siapa yang mampu menjawab.

Inilah kesa apabila pelajar-pelajar IPT tidak dibenarkan untuk berpolitik. Kebanyakan pelajar semuanya menjadi buta politik. Oleh disebabkan mereka tidak dibenarkan untuk berpolitik, mereka terus tidak ambil tahu tentang politik.

Pelajar IPT kini menjadi seperti robot yang telah diprogramkan. Bangun pagi, pergi kelas, salin nota, balik, study, pergi test, jawab soalan, tunggu result. Fungsi universiti yang sebenar sudah pupus. Universiti kini tidak jauh berbeza dengan sekolah.

Universiti sepatutnya tempat untuk anak muda berdikari, berfikir dan belajar untuk membuat keputusan. Bukannya tempat untuk pelajar menimba ilmu, menjawab soalan dan mendapatkan pointer yang tinggi semata-mata.

Universiti sepatutnya anak muda beljar erti kehidupan sebenar dan selok belok dunia. Politik adalah salah satu cara untuk para pelajar mempelajari jati diri dan menajamkan daya berfikir. Apabila berpolitik, pelajar juga akan terbuka untuk mengetahui hal-hal isu semasa, sejarah, ekonomi dan lain-lain hal yang berkaitan.

Pelajar di Malaysia terlampau bersenang lenang, terlampau memikirkan Hendonisme. Mereka tidak hiraukan keadaan semasa politik Malaysia. Mereka tidak ambil tahu apa aktiviti para menteri atau apa-apa keputusan yang dibuat mereka.

"Eh? Bila masa pulak kena pakai tali pinggang kat seat belakang ni?"
"Eh? Bila masa harga minyak naik ni?"
"Eh? Bila masa Selangor dah jatuh kan PR ni?"

Berbeza dengan pelajar IPT di luar negara. Sebagai contoh, di Indonesia. Pelajar Indonesia sanggup menggadaikan nyawa kerana mereka mahukan kuasa demokrasi dan kuasa rakyat dihormati. Walaupun tindakan mereka pada mulanya tidak diendahkan oleh Suharto, mereka dari Universitas Trisakti, Gajah Mada, Universitas Indonesia dan Bandung dan beberapa universiti lain telah bersuara dan bertindak untuk membela serta menuntut hak ratusan juta rakyat Indonesia yang mengimpikan kehidupan yang lebih baik.

Akhirnya pada Mei 1998, Suharto terpaksa meletakkan jawatan untuk membolehkan rakyat Indonesia menikmati kebebasan dan demokrasi yang diperjuangkan oleh pelajar Universiti di Indonesia. Bukan setakat Indonesia sahaja, pelajar-pelajar universiti Amerika, Australia dan banyak lagi juga pernah membuat protes seperti ini.

Pelajar di Malaysia? Tunggu PTPTN keluar, guna duit PTPTN beli handphone baru, shopping, enjoy sampai habis, beli baju yang ada tulisan "Saya Sayang Awek Saya" atau "Saya Sayang Emak Saya", buat rambut ala-ala Noh Hujan, layan Lady Gaga dan Justin Bieber dan lain-lain.

Aku bukan mahu menggalakkan kamu memberontak dan menggulingkan kerajaan Malaysia (nanti tak pasal-pasal aku masuk ISA pulak) tapi aku cuma berharap agar para pelajar IPT sekarang lebih peka dalam perkembangan politik di Malaysia.

Kebanyakan pelajar IPT berbangsa Melayu sangat lemah dalam perihal politik, terutamanya pelajar perempuan. Kebanyakan peljar IPT akan menyokong satu-satu parti itu kerana terikut-ikut daripada kawan. Kalau berkawan dengan kawan yang pro BN, maka BN-lah yang diundinya. Jika berkawan dengan kawan yang pro PR, maka PR-lah yang diundinya.

Aku ingat lagi peristiwa Menteri Besar Selangor memberi cadangan supaya membuka 10% kuota UiTM kepada pelajar bukan Melayu. Dapat dilihat yang pelajar-pelajar melakukan protes dengan memakai pakaian serba hitam dan berkumpul ditempat parking untuk membuat demonstrasi.

Yang kelakar, ada pelajar UiTM yang tidak tahu motif sebenar demonstrasi itu diadakan dan cuma tahu apabila mereka mula berkumpul untuk berdemonstrasi.

Ada sesetengah cawangan UiTM pula berjaya mengumpulkan pelajar untuk berdemonstrasi dengan sedikit ugutan seperti di bawah:

Klik pada gambar untuk tumbesaran gambar

Aku harap selepas ini, pelajar IPT lebih celik politik. Jangan jadi seperti yang dicucuk dengan tali, ikut saja apa orang kata. Jadilah pelajar yang penuh dengan ilmu pengetahuan. Apa guna kau ada segulung ijazah dengan pointer yang tinggi tetapi ketandusan pemikiran dalam hal ehwal semasa dalam negara?

Kepada pihak yang tertentu, diharap dapat dilonggarkan AUKU kerana AUKU sedikit sebanyak memberikan kesan kurang baik kepada para pelajar di IPT. Oleh disebabkan pelajar takut dengan AUKU, kebanyakan pelajar akhirnya mengabaikan politik dan isu semasa dalam negara.

Tentang cikgu dan pensyarah dibenarkan berpolitik di dalam kelas, yang ni aku kurang setuju. Berkemungkinan besar tenaga pengajar juga bakal mempengaruhi pelajar untuk mengundi parti yang disokong oleh tenaga pengajar itu.

Adalah lebih baik membiarkan pelajar sendiri meng-explore bidang politik. Baca Berita Harian dan Utusan Malaysia yang pro BN dan baca Harakah dan Suara Keadilan yang pro PR. Baca blog-blog ahli politik pihak kerajaan dan pembangkang. Buka minda, baca dibahagian kedua-dua pihak dan buat pilihan yang bijak.

Ingat, pelajar IPT adalah masa depan negara dan masa depan negara akan punah jika pelajar IPT lebih banyak mendewakan Justin Bieber dan Lady Gaga dari mengambil tahu hal-hal politik di Malaysia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar