Rabu, 07 Oktober 2009

PEREMPUAN, PUSAT DAN .........

Lama gila aku tak update blog. Busy bukan main. Dengan open house, marhaban, appointment dekat hospital, jumpa kawan-kawan lama masa hari raya ni… Aku cuma sempat update 2 sahaja blog aku. Dua lagi blog (termasuk blog ini) sudah lama terabai.

Weekends yang lepas, aku sempat keluar dan berjumpa dengan Maria. Ingat lagi Maria? Perempuan yang aku jumpa masa menunggu bas dulu. Kalau tak ingat, baca entri ini, entri ini dan entri ini juga.

Sudah lama aku tidak menulis tentang Maria. Bukannya apa, tapi dia yang tak bagi aku tulis tentang dia. Lagi-lagi selepas dia dapat tahu tentang blog aku ini.

Maria berpindah ke Johor Bahru pada bulan Februari tahun lepas. Kini, aku lebih jarang berjumpa dengan dia memandangkan aku masih belajar (ketika itu) dan masih tidak bekerja sekarang (tiada duit mahu bergerak ke sana dan ke sini). Semenjak Maria berpindah ke JB, ini kali ke-3 aku berjumpa dengan dia. Itupun sebab dia sudi mahu datang ke Batu Pahat.

Aku lepak dengan dia di Big Apple Donut di BP Mall. Dia belanja, jadi aku on sahaja. Tengah kami sibuk membaham donut, dia membuka bicara.

“I nak buat surgery la.”

Aku agak terkejut. Kenapa pula minah ni beria nak buat surgery. Nak kata mukanya hodoh atau senget, tidak sekali. Kulitnya putih, macam orang jepun. Nama pun Maria, muka macam orang Jepun. Teringat pula aku pada Maria Oza…. Tidak!!! Aku kena setia pada kekasih aku di Vietnam. Maafkan abang kerana terfikir pasal benda lain, Elly Tran Ha.

“Awak nak buat surgery apa? Muka dah elok je..”

Maria gelak kecil.

“Bukan mukalah… Nak buat kat pusat.”

“Pusat?”

“Pusat I buruklah…”

Maria menyelak bajunya menunjukan pusatnya. Patutlah dia kata pusatnya buruk, rupa-rupanya Maria mempunyai jenis pusat yang terkeluar. Google sendiri kalau mahu tahu bentuk pusat terkeluar.

“Tapi kan, boleh ke buat surgery kat pusat?”

Aku hanya mendiamkan diri. Maklumlah, aku bukannya pakar bedah. Mana aku tahu. Tapi aku masih teringat aku pernah menonton dalam salah satu episod cerita Nip/Tuck dimana seorang perempuan ingin membetulkan pusatnya yang terkeluar itu.

“Entah la. Dalam Nip/Tuck dulu, ada orang buat. Awak nak bedah macam mana?”

“Entah la. Apa cadangan you?”

“Buang je pusat tu.”

“Mana boleh. Manusia mati tau kalau tak de pusat.”

Aku terdiam lagi. Benarkah manusia akan mati kalau tiada pusat? Setahu aku, ada manusia yang memang tiada pusat. Sebab aku pernah terbaca seorang supermodel yang tidak mempunyai pusat.

Sebaik pulang ke rumah, aku cepat-cepat on laptop aku dan memulakan carian. Dengan pertolongan pak cik Google, aku jumpa juga manusia tak berpusat.

Fokus pada pusat model yang ada di kedudukan tengah. Fokus pada pusat, bukan pada benda lain.

Zoom-in sikit

Maria, ni ada manusia tak berpusat tapi boleh hidup. Apa cer?

Info mengenai model yang tak berpusat ini. Namanya Karolina Kurkova. Berasal dari Republik Czech dan berumur 25 tahun (sebaya aku, tapi macam dah tua sikit). Karolina ada berlakon dalam filem G.I. Joe: Rise of Cobra sebagai Cover Girl. Watak kecil sahaja, sekejap sahaja dah mati.

P/S: Sorry Maria. Tertulis pasal awak pulak. Hahahahaha….

Aku dah update Tears Don’t Fall

Tidak ada komentar:

Posting Komentar