Jumat, 18 September 2009

KENAPA RAYA INI KURANG MERIAH BAGI AKU

Raya tahun ini merupakan raya era baru dalam hidup aku. Poyo gila ayat. Bukan apa, maksud aku raya kali merupakan raya pertama aku beraya sebagai status bukan pelajar lagi.Aku telah menamatkan pembelajaran pada bulan April yang lepas. 

Raya tahun ini sepatutnya juga merupakan era baru sebagai seorang yang matang. Dengan umur aku yang telah mencapai 25 tahun pada bula Julai lepas, aku sepatutnya telah menjadi tauladan dan contoh yang baik kepada pelajar-pelajar IPT yang berada Malaysia dan juga kepada budak-budak sekolah yang baru nak up dengan menjadi pendengar Indie yang setia (kadang-kadang poser sahaja) dan memakai baju dengan ayat-ayat murahan seperti "Saya Sayang Mak Saya", "Saya Sayang Awak", "Tak Indie Hilang Di Dunia", "Saya Masih Single" dan lain-lain.

Ok, maaf budak-budak sekolah yang baru nak up kalau kamu tersinggung dengan perenggan di atas. Ah, aku apa peduli.

Ok. Raya pada era baru dalam hidup aku ini kurang menarik bagi aku kerana ada beberapa (yang berasal dari aku) yang menyebabkan aku rasa raya kali ini kurang menarik. Jom usha senarai aku yang tidak seberapa ini.

1. MASALAH INTERNET YANG TIBA-TIBA LEMBAB

Minggu terakhir di bulan Ramadhan, aku ternampak perubahan mendadak pada kelajuan internet broadband aku. Tiba-tiba internet menjadi sangat lembab mengalahkan siput sampai nak upload Facebook pun boleh memakan masa antara 10-20 minit. Memang la panas membara kan. Semasa entri ini ditulis, internet masih lembab walaupun kini aku berada di kampung aku di Kampung Nakhoda.


2. AKU MASIH SINGLE RAYA INI

Untuk raya ke-3 berturut-turut, aku masih single. Sebenarnya aku sudah berjaya mendapatkan teman wanita tetapi setiap kali pun mesti gagal bertahan sebelum hari raya. Hahaha... Mungkin sebab umur teman wanita aku yang muda 6-7 tahun lebih muda dari aku.


3. AKU MASIH GAGAL MENDAPATKAN PEKERJAAN

Dialog raya tahun lepas, "Tahun depan mama dengan abah tak payah lagi bagi duit raya kat Aam sebab Aam dah kerja tahun depan."

Tahun ini, aku masih menganggur. Habuk sahaja dalam poket.


4. AKU TIDAK LAGI MENDAPAT SUBSIDI DUIT RAYA TAHUN INI

Rujuk dialog di atas. Bukan setakat ibubapa aku sahaja, pak cik aku semua juga akan memutuskan subsidi aku itu. Oh...


5. BAJU RAYA AKU WARNA PINK

Untuk pertama kalinya aku bakal mencemar duli, mencabuli pendirian, merosakkan reputasi dan menodai maruah aku kerana terpaksa memakai baju raya warna pink. Pemilihan warna baju raya kali ini telah diputuskan oleh para-para mak cik aku sekalian.

Apa gelak-gelak? Tampar sorang-sorang karang.


Di sini aku ingin mengambil kesempatan ini (bukan ambil kesempatan pada kaum wanita ya?) untuk memohon maaf kepada semua pembaca Warmness On The Soul dan Tears Don't fall jika ada entri aku yang mengguris perasaan atau membuatkan kamu sakit jiwa ketika membaca entri aku kerana tatabahasa yang berterabur seperti budak darjah 2 atau kesilapan ejaan yang sering aku lakukan.

Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Maaf Zahir Batin kepada semua.

Kalau kamu lihat aku lambat update entri, itu maksudnya aku Berhari Raya di Vietnam bersama Elly Tran Ha.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar