Kamis, 16 Oktober 2008

KENAPA KUALITI KERJA PEKERJA DI SEKTOR KERAJAAN KURANG BERBANDING SEKTOR SWASTA

Umum sudah tahun yang kualiti kerja bagi staf di Sektor Kerajaan adalah kurang sedikit berbanding pekerja di Sektor Swasta.

Ok. Mungkin kurang banyak.

Tidaklah aku menuduh semua pekerja di Sektor Kerajaan begitu (masih ada yang berkualiti tinggi, tapi tidaklah begitu ramai) tetapi boleh dikatakan 80% (atau mungkin lebih) mengamalkan gaya kerja ala-kadar.

Aku pernah bekerja di Telekom Malaysia (kini namanya TM). Aku rasa mungkin pada masa itu, TM baru mengubah portfolio syarikat mereka dari Sektor Kerajaan ke Sektor Swasta.

Cara pekerja mereka bekerja memang memeningkan kepala aku. Ada seorang pekerja Sales Departmen, duduk di pejabat sepanjang hari. Tidak keluar untuk mencari pelanggan.

Jika kamu bekerja di City Bank, dan kamu adalah bekerja di Bahagian Sales, kamu tidak patut berada di pejabat sepanjang masa. Kamu hanya perlu punch-in, kemudian keluar mencari pelanggan supaya mencapai target sales untuk bulan tersebut.

Itu tak campur pula dengan seorang makcik kerani yang tiap pukul 12 tengahari sudah pulang ke rumah kerana ingin menonton rancangan Diari Akademi Fantasia (pada musim tersebut, Diari AF keluar pada pukul 12:30 tengahari dan 8:30 malam) dan hanya pulang pada pukul 3 petang.

Kalau hari Jumaat petang pula, memang jarang-jaranglah mereka akan pulang ke pejabat setelah lunch our.

Kawan aku, ABC, yang bekerja di Agro Bank (baru diswastakan pada pertengahan tahun ini), dengan nama asal Bank Pertanian, juga memberi komen yang sama terhadap rakan sejawat dia di pejabat.

ABC ni selalu jugalah marah kepada pekerja lain kerana cara kerja mereka yang acuh tak acuh itu. Tak masuk lagi dia pernah memarahi bossnya dengan ayat "Bos ni lembap la!!!"

Kenapa perkara tersebut terjadi? Mungkin kerana mereka yang bekerja dengan kerajaan telah menetapkan "mind set" didalam kepala mereka, "Ala, kerja kerajaan ni selamat sikit. Kalau malas pun tak pe, tak kan kena buang kerja."

Ini mungkin menjadi salah satu faktor utamanya. Setelah mengkaji serba sedikit tentang perkara ini, aku akhirnya berjaya menjumpai punca yang menyebabkan sikap pekerja di Sektor Kerajaan menjadi sedemikian rupa.

Mereka tersalah tafsir maksud "Sentiasa memberikan 100% dalam pekerjaan" menjadi seperti gambar di bawah:


Dan sekarang, baru kita tahu kenapa mereka bersikap demikian....

Aku dah update episod baru cerpen aku di Tears Don't Fall.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar