Kamis, 18 September 2008

PENDEK SAHAJA

Aku tidak boleh tidur. Selepas menemankan housemate aku bersahur, aku terus tidak dapat tidur hingga kini. Tapi aku tak kisah sangat sebab aku memang mahu pulang ke Batu Pahat pada pukul 8 pagi ini.

Ok. Sebenarnya aku tidak punya idea untuk entri terbaru pagi-pagi ini. Tetapi aku teringat beberapa perkara yang di bualkan sepanjang minggu lepas bersama kawan-kawan ku.

Antara tajuk yang aku bincangkan ialah mengenai Orang Melayu di Singapura.

Kami berbincang mengenai mereka yang di katakan tertindas di sana. Orang Melayu di Singapura boleh di katakan tidak bernasib baik berbanding kita di sini.

Tetapi, aku jumpa satu statement, di blog ini, yang ada kaitan dengan perbincangan aku dan kawan-kawan aku ini:

"Pada masa yang sama juga mungkin ada orang berkata orang Melayu di sana (Singapura) jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan kaum-kaum lain.

Cuba kita lihat dari sudut begini pula.

Di Singapura, kaum bukan Melayu pimpinan Lee Kuan Yew dahulu yang kononnya mengamalkan nepotisme, dan hanya menjaga kepentingkan kaum sendiri. Akibatnya kaum Melayu ketinggalan. Di sini pula, kita dipimpin bangsa sendiri, yang telah dari dahulu menjaga kepentingan sendiri, tetapi kita masih juga banyak ketinggalan. Sekurang-kurangnya mereka di sana ketinggalan mungkin sebab tidak diberi kepentingan. Kita di sini sudah diberi kepentingan pun masih ramai yang ketinggalan."

Pedas juga bunyinya tu. Seperti ada yang betul pada statement tersebut. Mungkin ada di kalangan kamu yang tak setuju dengan statement itu.

Jadi apa kata kita bincangkan statement tersebut. Aku amat berharap pada sesiapa yang selalu berkunjung ke Singapura atau ada saudara di sana dapat memberikan pendapat bersama sebab aku sendiri pun tidak pernah ke sana dan tahu keadaan orang melayu di sana.

-------------------------------------------------

Tak sempat nak sambung episod baru cerpen aku di Tears Don't Fall. Nanti bila senang aku sambung.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar