Jumat, 24 Juli 2009

ENTRI PADA 25 JULAI

Maaf kerana terpaksa hiatus lagi. Bukan suka-suka mahu menghilangkan diri tetapi ada beberapa sebab aku mendiamkan diri buat masa ini.

First, Sejak pemergian pensyarah yang aku hormati, Cik Nazimah, aku bagaikan kehilangan mood untuk melayari internet.

Bukan apa, apabila aku melayari internet, aku akan duduk berseorangan dan bila keseorangan fikiran aku akan menerawang dan teringatkan kisah-kisah aku bersama pensyarah dan kawan-kawan semasa aku meneruskan pengajian di Politeknik Merlimau.

Jadi, aku sekarang lebih gemar membuat aktiviti luar bersama kawan atau sepupu. Malas nak duduk seorang diri.

Second, aku kini sudah mempunyai hobi baru.

Sebenarnya bukan hobi baru, tapi hobi lama yang sudah lama aku tidak amalkan dan lenyap sejak tahun 2004. Aku cuba membangkitkan kembali hobi itu.

Apakah hobi aku? Hobi aku ialah membaca.

Ok. Aku yakin ada yang akan ketawa sekuat hati, lagi-lagi sesiapa yang pernah mengenali aku in-person, kerana agak mustahil aku suka membaca.

Tetapi memang benar, aku memang suka membaca. Cuma minat itu sudah lama di bunuh oleh kesempitan masa.

Sekarang, aku sudah habis belajar. Mungkin ini masa yang terbaik untuk aku memulakan sessi membaca aku ini. Memang benar, aku perlu berseorangan untuk membaca tetapi apabila membaca, otak akan lebih focus untuk memahami apa yang aku baca.

Untuk memulakan hobi aku ini, aku telah membeli  5 buah buku. 3 novel dan 2 lagi merupakan buku agak bersifat sejarah islam. 3 novel yang aku beli ialah hasil nukilan Ahadiat Akashah. Lagenda Budak Setan, Katerina dan Kasyah. Aku pernah memiliki 2 dari 3 novel itu tapi sudah hilang. Jadi aku beli kembali bersama sambungan cerita tersebut. Tetapi aku Cuma membaca Lagenda Budak Setan dan Katerina. Aku tinggalkan episod akhir Kasyah untuk kli lain kerana rasa tepu pula membaca novel.

Aku kini beralih arah ke 2 buah buku yang lain. Satu berjudul Benarkah Iskandar Bukan Zulqarnain, hasil tulisan Afareez Abd Razak Al-Hafiz dan Jatuhnya Sebuah Tamadun hasil karya Mohammad Nurhakim.

Aku sudah berjaya menghabiskan buku tentang Iskandar Zulqarnain itu dan dalam progress untuk menghabiskan pembacaan tentang kejatuhan empayar dan tamadun Islam.

Sebab ketiga aku Hiatus ialah laptop aku meragam tak tentu pasal. Entah kenapa tiba-tiba laptop aku menjadi berat dan lembab walaupun mempunyai 3GB RAM. Itulah sebab aku jarang buka laptop aku. Dan itulah sebab aku mengambil langkah untuk hiatus sahaja buat masa ini….

Oh. 25 Julai datang lagi. Menandakan aku semakin tua kini. Aku sudah berumur 25 tahun. Tetapi masih tiada pekerjaan, belum ada pendapatan dan belum ada masa depan yang stabil…

Aaii…. Apa-apa pun, selamat hari lahir pada aku. Kepada kamu yang ingin mengirimkan hadiah kepada aku, sila e-mel kan hasrat kamu. Aku akan bagi alamat rumah aku melalui e-mel sahaja.

Aku belum ada mood nak menyambung cerpen di Tears Don't Fall. Minggu depan lah ye?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar