Rabu, 06 Mei 2009

FILEM MELAYU YANG AKU RASA BEST DAN PUAS HATI APABILA MENONTONNYA

Entri lepas, banyak mengutuk dan mengeji. Kali ini, puji-pujian. Jom.....

Los Dan Faun
Pengarah: Afdlin Shauki

Situasi Menonton:
Dengan abang aku, di wayang. Entah abang aku baitau ke tak isteri dia dia pergi wayang dengan aku masa tu. Menonton filem ini secara curi-curi.. (tak boleh cerita dalam blog ini)

Ulasan:

Filem melayu yang paling terbaru aku tengok kat wayang (jangan ingat aku mau tengok bohsia ya?).

Untuk pertama kalinya, habis sahaja menonton wayang aku sakit perut. Kenapa? Sebab cerita ini buat aku ketawa dari start sampai la habis cerita tersebut.

Cerita yang mengisahkan penyiasatan, rasanya jarang filem atau drama Malaysia buat cerita penyiasatan (gerak khas bukan cerita penyiasatan ok?), di sulam dengan komedi yang ringan dan bermesej dan tak merapu. Aku sungguh tak sangka Adlin Aman Ramlie boleh berlakon kelakar gila macam ni. Mula-mula macam cuak juga mahu tengok sebab dalam drama Dakolin Dakosi, lawak Adlin ni merapu.

Bukan setakat kelakar, kes penyiasatan yang di siasat juga begitu kompleks juga sebenarnya. Ditambah watak tambahan yang membantu lawak watak utama (Khir Rahman, Stephen Rahman Hughes, Ida Nerina), cerita ni aku rasa cerita terbaik Afdlin Shauki. Tak sabar aku nak tunggu cerita terbaru dari dia.

Rating:

5 Bintang + 1 Bintang untuk lawak Brokeback Mountain + 3 Bintang untuk lawak Khir Rahman (Ini kita tak tau lagi) + 1 Bintang untuk Stephen Rahman yang cakap bahasa melayu dalam slang english


Buli Balik
Pengarah : Afdlin Shauki

Situasi Menonton:
Dengan abang aku juga. Aku rasa akak ipar aku ada sekali masa ni.

Ulasan:
Satu cerita jenaka yang akhirnya berakhir dengan babak drama sedih. Cerita ini bukan sahaja lawak, tetapi juga mempunyai mesej tersirat seperti jangan membuli orang, jangan berdendam, jangan lupa diri bila kita sudah senang dan jangan lupa kawan-kawan yang selama ni membantu anda.

Kenapa aku pilih cerita Buli Balik berbanding Buli? Kerana aku rasa mesej dan skrip cerita ini lebih baik dari siri pertamanya, dan aku rasa lakonan Afdlin dalam cerita ini lebih baik dari Buli.

Rating:
5 Bintang + 2 Bintang untuk iklan kuruskan perut buncit oleh Din Beramboi (adakah perut anda dapat dilihat daripada Karachi?)

Baik Punya Cilok
Pengarah: Adoi... Mesti la Afdlin Shauki jugak...

Situasi Menonton:
Aku tak ingat. Rasanya dengan sepupu-sepupu aku kot....

Ulasan:
Kisah empat sahabat (rasanya Awie first time belakon watak komedi), dengan satu misi, mendapatkan kembali cincin pusaka nenek Wak (AC Mizal) yang telah di gadai. Setiap orang pun ada kelebihan dan kelemahan masing-masing. Wak hebat memancing tapi tidak boleh menipu. Aben (Afdlin) hebat membuat gadget tapi pengsan dalam situasi cemas, Bob (Awie) kaki pukul tapi mat sastera dan mat jiwang dan Jerry seorang kaki belit tapi kuat berjudi.

Apa yang menarik, jika ada babak yang perlu di cerita dalam bentuk flashback, ia akan di ceritakan secara dikir barat. Tu tak masuk bahasa sastera si Bob lagi. Ada babak pergaduhan yang menarik. Rasanya cerita Afdlin ni jarang ada babak macam ni.

Rating:
5 Bintang + 1 Bintang untuk dikir barat + Bahasa Sastera Bob

(Sebenarnya cerita Afdlin semua best bagi aku. So, ni aku senaraikan 3 sahaja. Cuci pun best juga)

Kami The Movie
Pengarah: Effendee Mazlan & Fariza Azlina Isahak.


Photobucket

Situasi Menonton:
Di wayang. Bersama sepupu aku, Iqa. KLCC kot.

Ulasan:
Cerita yang agak bagus. Aku mengikuti siri ini bermula dari Kami The Series lagi. Cerita ini sebenarnya mengimbau kenangan aku dan kawan-kawan sebaya ku semasa zaman underground sedang bertahta. Bukan zaman indie sekarang ini. Itulah salah satu sebab kenapa aku terpaku menonton drama dan filem ini.

Bermula dengan mesej dan jalan cerita yang ringan dengan bermotifkan muzik, jalan cerita ini yang disulami dengan babak serius dan lawak dan akhirnya berakhir dengan tragedi.

Aku beri pujian kepada DJ Dragon Red, Nas-T, yang memegang watak sebagai Abu. Tak sangka dia boleh berlakon dan membawa watak selamba dan kelakar. Boleh dikatakan dia watak yang menceriakan keadaan ketika suram.

Lagipun, filem ini boleh dikategorikan dalam kategori Teen Movie, di mana jarang amat producer di Malaysia yang mahu membuat filem bergenre ini. Datuk kepada Teen Movie di Malaysia mestilah Gila-Gila Remaja dan Teen Movie yang paling sampah ialah SH3 (lakonan Fasha Sandha dan Ruffedge).

Rating:
5 Bintang + 2 Bintang untuk lakonan selamba Nas-T

Zombi Kampung Pisang
Pengarah: Mamat Khalid


Situasi Menonton:
VCD original yang abang aku beli. Aku pelik gila kenapa abang aku suka sangat cerita ini, sekali tengok pecah perut.

Ulasan:
Ya. Kamu mesti pelik kenapa aku kata filem ini bagus. Dengan budget yang rendah serta muka Zombi yang nampak sangat di tepek dengan bedak sejuk, memang satu solekan yang buruk.

Tapi apa yang menariknya, ialah lawak untuk cerita ini tidak merapu dan mesej yang disampaikan dalam jenaka tersebut memang sampai. Cerita ini juga mempunyai mesej Patriotik yang rasanya semuanya boleh nampak dengan jelas (babak "Tugu Negara" dan Zombi berdiri tegak masa lagu Negaraku dinyanyikan).

Selain itu, ada mesej yang sering diterangkan oleh Awie seperti jangan Vandalisme dan merempit. Tak tinggal suara AC Mizal yang sering didengari dalam babak mencemaskan, dialog yang di ucapkan semuanya kelakar.

Rating:
5 Bintang - 1 Bintang solekan buruk Zombie + 1 Bintang untuk Que Haidar dan baja subsidi serta "Zomba"nya. dan aksi arwah Loloq dan band nya.

Leftenan Adnan
Pengarah: Aziz M. Osman

Situasi Menonton:
Dekat wayang. Tayangan midnight.. Bersama.... Aku lupa... Huhu...

Ulasan:
Antara filem perang yang baik di Malaysia (Embun bukan filem perang, faham?). Mungkin tidak mampu melawan babak Saving Private Ryan, tapi untuk tahap filem Malaysia, bagus!!!!

Aziz M. Osman menggarap cerita ini dengan baik. Bermula dari Adnan Bin Saidi (lakonan Hairie Othman yang mantap) dari kecil sehingga menjadi askar. Bagaimana perhubungannya dengan isterinya (Umie Aida) dan sahabat nya, lakonan Rusdi Ramlie.

Babak Lt. Adnan melihat sahabatnya ditembak di depan matanya memang menyayat hati dan babak apabila Lt. Adnan berseorangan bertempur di Bukit Candu. Dia menyuruh orang-orangnya berundur dan dia seorang diri bertempur menentang Askar Jepun.

Semasa babak Lt. Adnan dikepung askar Jepun, memang aku terasa bangga dan sedih melihat bagaimana peritnya Lt. Adnan berjuang mempertahankan negara.

Mungkin couple belakang aku tu rasa lain sebab mereka sibuk beromen masa Lt. Adnan sibuk berperang.

Rating:
5 Bintang + 1 Bintang atas lakonan baik Hairie Othman.

Bukit Kepong
Pengarah: Tan Sri Jins Shamsuddin

Situasi menonton:
Mestilah TV. Cerita ini keluar pada tahun 1981. Aku belum lahir lagi.

Ulasan:
Tadi aku kata filem Leftenan Adnan antara filem perang yang baik. Tapi bukan yang terbaik. Ya!!! Bukit kepong yang terbaik.

Sebenarnya sudah agak lama aku tidak melihat filem ini. Tetapi filem ini memang terbaik. Tan Sri Jins berjaya menonjolkan babak perang yang baik dan karekter watak setiap polis dan keluarga mereka dengan baik. Babak mereka terbunuh dan melihat ahli keluarga mereka ditembak memang menyayat hati.

Tak de siapa ke mahu buat remake filem ini?

Rating:
5 Bintang + 2 Bintang babak seorang isteri melihat suaminya ditembak dan darah suaminya menitik jatuh ke mukanya.

Ok. Kebanyakan filem yang aku senaraikan ini adalah terbaik pada aku, mungkin tidak pada kamu. tetapi aku mahu bagi sati tips. Kalau cerita itu arahan Afdlin Shauki, pergilah ke wayang dan tonton. Kamu pasti puas hati. Jangan jadi macam kawan aku yang kecewa menonton Sifoo Dan Tonga. Hahahaha....

Oh ya. Satu lagi. Kalau dikumpulkan Angelina Jolie, Jessica Alba, Brad Pitt, Tom Cruise, Tom Hanks serta Keanu Reeves serta budget filem US Dolar 100 juta tapi pengarahnya Prof Madya A. Razak Mohaideen, pasti hancur filem itu. Sangat confirm.

Ok. Chow dulu.

Aku dah update episod baru di Tears Don't Fall.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar